NET Framework. چیست؟

تازه ها

NET Framework. چیست؟

نظرات ()

وقتی شما یک برنامه نصب میکنید علاوه بر فایل های اصلی برنامه که در ProgramFiles نصب میشود ، تعدادی هم فایل هستند که در شاخه ویندوز نصب میشوند . این فایل ها همان درایور های مورد نیاز ویندوز برای اجرای برنامه شما هستند که توسط برنامه نویس نوشته نمیشوند، بلکه آنها قبلا تعریف شده اند و برنامه نویس از قابلیت های آن در برنامه خود استفاده میکند . پس برای اینکه برنامه شما کارکند باید آن فایل ها به ویندوز شما اضافه شوند.

Framework مجموعه ای از فایل های مورد نیاز سیستم عامل (شامل فایل های DLL و رجیستری و واسطه های استاندارد ارتباط برنامه ها بایکدیگر) است که برای اجرای برنامه های نوشته شده تحت دات نت ضروری میباشد. یعنی یک پکیج کامل از تمام dll های مورد نیاز برنامه هایی که با خود دات‌نت نوشته شده اند.
( توجه: برای اجرای برنامه های تحت جاوا نیز نیاز به نصب 
JAVA virtual machine دارید که در اصلفریم ورک جاوا است).

چون دات نت میخواهد از فلسفه سادگی “keep it simple” پشتیبانی کند بهمین دلیل، اساس کار نصب برنامه ها copy-only installation میباشد . یعنی دیگر نیازی به پکیج کردن برنامه ها توسط برنامه نویس و نصب توسط کاربر نیست . بلکه تمامی فایل های کتابخانه ای (dll) مورد نیاز را فریم ورک تامین میکند و برنامه ها با روش فقط کپی در ویندوز کار میکنند.

در ادامه مطلب توضیحی از برداشت خودم از منابع مختلف نوشتم و همچنین چند لینک درباره همین مطلب قرار دادم...

**************

چارچوب .net برای این ساخته شد تا بتوان برنامه هایی با زبانهایی مختلف(با هر زبانی که راحتین!) و با حجم کم نوشت که توانایی اجرا در هر سیستمی که این چارچوب در آن نصب شده باشد را فراهم کند.

این فریم ورک یا چارچوب از دو جزء تشکیل میشود:

Common Language Runtime) CLR) معنی اش میشه زبانی مشترک در زمان اجرا!  فرقی نداره با کدام زبان برنامه تون رو نوشتیند، c++ ,Java,C#,F#و... (البته باید تحت .net باشد) در زبان اجرا این قسمت از فریم ورک این زبان را به زبانی قابل فهم برای سیستم عامل تبدیل میکند.

Framework Class Library) FCL) معنی اش میشه کتابخانه کلاسهای چارچوب دات نت! همانطور که گفتم برنامه های تحت .Net حجمشان کم است بخاطر اینکه در اصل کدها اصلی در برنامه ایی که نوشته اید وجود ندارد! بلکه وقتی از کلاسی در برنامه تان استفاده می کنید در زمان اجرا رجوع به این قسمت از فریم ورک میشود و کدهای اصلی اجرا میشود.

در صورتی که در برنامه غیر .Net اینطور نبود، بلکه وقتی برنامه را بعد از نوشتن کامپایلر میکردیند، کدها داخل برنامه درج میشد.