20 نکته کاربردی درباره سرچ کردن در گوگل

تازه ها

20 نکته کاربردی درباره سرچ کردن در گوگل

نظرات ()

امروزه ، شاید کمتر کسی را یافت که نیازی به اینترنت و یا جستجو و کندوکاو در وب نداشته باشد و دقایق و ساعاتی را پشت رایانه منزل یا محیط کار مشغول به این کار نباشد. کاربری که روزانه چندین ساعت را با جستجو و گشت و گذار در وب و سایت های اینترنتی می گذراند ، با دریایی از اطلاعات و مقالات و سایت های مختلف روبرو می شود که اگر بخواهد به تک تک آنها سر زده و آنها را مطالعه کند ، مطمئنا روزهای بسیار پرکار و خسته کننده ای را خواهد داشت.

 

با توجه به انبوه اطلاعات در فضای وب ، یافتن اطلاعات و مقالات مورد نیاز یک فرد ، کار ساده و راحتی نخواهد بود مگر اینکه بتواند با مهارت و دانش کافی به سایت های مورد نظرش دست پیدا کند.

بنابر این ، امروز در اینجا به معرفی و بررسی راهکارهای اساسی و مهم برای جستجویی بهتر در اینترنت و سایت های اینترنتی می پردازیم که امیدوارم برای شما کاربردی و مفید واقع شود!

یکی از مزیت های مفید و کاربردی وب ، جستجو در میان اطلاعات متنی و رسانه ای سایت های اینترنتی است. پس برای این منظور باید از یک موتور جستجوگر متنی و تصویری استفاده کرد. در حال حاضر یکی از قوی ترین و بزرگترین آنها ، موتور جستجوگر گوگل است که به عنوان اولین ابزار برای جستجو در فضای وب کاربرد دارد. تقریبا هر سایتی که روی کار می آید در گوگل هم ثبت می شود و اگر شما با جستجو در آن با مشکلی مواجه شدید ، حتما مشکل از نحوه جستجوی شماست !

پس در این مطلب به معرفی راه های جستجوی سریع و مفید در گوگل یا به نوعی ” گوگل کردن ” می پردازیم که تا آخر مطلب با ما همراه باشید!

در ابتدای کار حتما سعی کنید به جای استفاده از مرورگرهای متفرقه ، اگر می خواهید در گوگل جستجو کنید از مرورگر گوگل کروم استفاده کنید تا به نتایج بهتر و مفیدتری در این مرورگر دست پیدا کنید.

برای شروع کار جستجو ، حتما چندین کلمه مرتبط با موضوع مورد جستجو را در ذهن خود داشته باشید تا اگر احیانا از اولین یا دومین کلمه کلیدی ، چیزی یافت نشد مایوس نشوید و از کلمات دیگری که در ذهن دارید استفاده کنید و سعی کنید از جملات طولانی استفاده نکنید و نهایتا از سه تا پنج کلمه را در گوگل جستجو کنید.

1- علامت ” گیومه و کوتیشن ” :

با گذاشتن کلمات یا جملات خودتان در داخل یک گیومه یا کوتیشن ، گوگل می فهمد که فقط دنبال همان جمله یا کلمه مورد نظر هستید و سایت هایی که آن کلمات در داخل آنها است برای شما لیست می شوند.

2- علامت OR :

اگر در میان کلمات خود از OR بزرگ استفاده کنید به گوگل می گویید که به طور همزمان برای دو کلمه جستجو را انجام دهد. مثلا اگر دنبال کلمات Haftegy و برترین مطالب و هفته هستید باید در میان هر کدام از این کلمات از عملگر OR استفاده کنید. همچنین می توانید به جای عملگر OR از علامت ( | ) که با نگه داشتن کلیدهای ( SHIFT+ ) انجام می شود استفاده کنید.

3- علامت + :

در جستجوگر گوگل ، عبارت هایی مثل the , to , a و دیگر عبارات نادیده گرفته می شوند و اگر می خواهید که این عبارات در جستجوهای شما لحاظ شوند می توانید از علامت مثبت ( + ) استفاده کنید. البته یک استفاده دیگر هم از این علامت می شود و آن هم اینست که اگر مثلا عبارت ( Haftegy + هفتگی ) را در جستجوگر تایپ کنید ، گوگل می فهمد که باید به دنبال واژه Haftegy بگردد که کلمه هفتگی درون آن باشد.

4- علامت – :

این علامت عکس علامت مثبت عمل می کند ، یعنی اگر عبارت ( Haftegy – هفتگی ) را در جستجوگر بزنید ، گوگل می فهمد که باید دنبال کلمه Haftegy بگردد که واژه هفتگی درون آن وجود نداشته باشد و آن کلمه را فیلتر کند.

5- علامت ~ :

اگر به دنبال عبارت یا مبحث خاصی هستید ، مثلا عبارت ( آموزش ~ وردپرس ) را در گوگل تایپ کرده تا موضوع و مقالات مرتبط با آموزش وردپرس را به شما نمایش دهد.

6- عبارت define :

اگر می خواهید که معنی یک کلمه را در گوگل پیدا کنید باید ابتدا عبارت ( define: ) را نوشته و بعد کلمه مورد نظرتان را تایپ کنید تا معنی آن را به شما بدهد که با روی کار آمدن مترجم گوگل می توانید از این ابزار استفاده کنید.

7- عبارات تاریخی :

اگر شما در گوگل مثلا عبارت ( Haftegy 2012..2013 ) را بزنید ، به گوگل می فهمانید که مطالبی که مرتبط با سایت هفتگی است را در محدوده تاریخی تعیین شده نمایش دهد.

8- عبارت filetype :

اگر بخواهید مثلا فایل های pdf,doc,txt,word,mpeg,swf و یا هر پسوند دیگری از فایل ها را جستجو کنید می توانید مثلا در گوگل عبارت ( Haftegy:pdf ) را بزنید تا گوگل موضوعات پی دی اف مرتبط با کلمه مورد نظرتان را لیست کند.

9- عبارت time :

با نوشتن عبارت Esfahan time در جستجوگرتان به گوگل می گویید که زمان محلی به وقت اصفهان را به شما نمایش دهد.

10- عبارت USD in EURO:

با تایپ این عبارت به گوگل می فهمانید که باید تفاوت نرخ بین دلار به یورو را برای شما نمایش دهد.

11- عبارت site :

اگر هم بخواهید موضوعات و عناوین ایندکس شده یک سایت خاص را در گوگل ببینید باید مثلا عبارت ( site:Haftegy.ir ) را سرچ کنید.

12- عبارت link :

اگر بخواهید به عنوان یک مدیر سایت متوجه شوید که چه سایت هایی به سایت شما لینک داده اند و یا بک لینک داده اند ، مثلا عبارت ( link:Haftegy.ir ) را زده تا بک لینک هایی که به این سایت داده شده را بتوان لیست کرد.

13- عبارت paid :

اگر به دنبال نرم افزار یا فیلم یا هر چیز رایگان دیگری در فضای وب هستید می توانید مثلا عبارت ( windows-paid ) را در جستجوگرتان تایپ کنید تا فقط رایگان نرم افزار مورد نظرتان لیست شود.

14- عبارت intitle :

اگر به دنبال عنوان مطالب و مقالات خودتان در وب هستید ، می توانید مثلا عبارت ( intitle:Haftegy ) را تایپ کنید.

15- عبارت inurl :

بر عکس قضیه و عبارت قبلی ، اگر مثلا عبارت ( inurl: Haftegy ) را بزنید ، به گوگل می گویید که عبارت مورد نظرتان را فقط در آدرس URL سایت های اینترنتی جستجو کند.

16- عبارت weather :

برای مطلع شدن از وضعیت آب و هوای مناطق کشور و یا شهرتان می توانید مثلا عبارت ( weather tehran ) را بزنید تا گوگل وضعیت آب و هوای منطقه شما را لیست کند.

17- عبارت movie و music :

برای سرچ محتواهای یک ویدیو یا موزیک خاص در گوگل می توانید از دو عبارت ( movie: یا music: ) استفاده کنید.

18- محاسبات ریاضی :

جستجوگر گوگل حتی می تواند محاسبات ریاضی شما را انجام دهد . مثلا می توانید عبارت (sin(40) یا tan(70 و یا هر عبارت ریاضی دیگری را تایپ کرده تا اندازه و عمل ریاضی شما را نمایش دهد.

19- جستجو های دیگر :

اگر بخواهید به جزء متن از مطالب تصویری یا مدیا و رسانه ای استفاده کنید می توانید از لیست زیر که مربوط به جستجوگرهای متفاوت گوگل است استفاده کنید:

Blog Search
Book Search
Scholar
Catalogs
Code Search
Directory
Finance
Images
Local/Maps
News
Patent Search
Product Search
Video

20- جستوجوی پیشرفته گوگل:

اگر به ابزار سرچ دقیق تری احتیاج دارید، می توانید از صفحه جستجوی پیشرفته گوگل تحت عنوان Advanced Search استفاده کنید.