شبکه چیست ؟ طریقه استفاده از کابل های شبکه!

تازه ها

شبکه چیست ؟ طریقه استفاده از کابل های شبکه!

نظرات ()

ارتباط دو رایانه را با یکدیگر توسط هر بستری راشبکه می گن. بطور مثال شما دوتا رایانه دارید و می خواین او دوتا رو با هم شبکه کنین، امروزه تمامی سازنده های رایانه، کارت شبکه رو به عنوان یکی از اصلی ترین اجزای رایانه بر روی برد اصلی قرار می دهند که در اصطلاح آنبورد گفته میشه.

توجه داشته باشید برای اتصال دو عدد رایانه به یکدیگر نیاز به کابل مخصوصی به نام کابل کراس است. رنگ بندی دو سر این کابل با هم کاملا متفاوته برای ارتباط دو رایانه استفاده می شه.


وقتی کابل کراس رو به دو رایانه وصل کردین، باید تنظیمات نرم افزاری رو تنظیم کنین، هر رایانه در شبکه مثل انسانها در دنیای واقعی یک کد داره. مثلا در زندگی انسان ها، کد ملی و در رایانه IP گفته می شه. ما برای تنظیم کارت شبکه، هم از ویندوز اکس پی و هم از ویندوز 7 استفاده می­کنیم.

اما برای اینکه بتونید آی پی رو در ویندوز XP ست نمایید، به کنترل پنل قسمت نتورک کانکشن رفته و بر روی لوکال اریا کانکشن کلیک نمایید. در سربرگ جنرال بر روی دکمه پراپرتیز کلیک نموده تا لوکال اریا کانکشن پراپرتیز باز شود در وسط کمی اسکرول را به پایین هدایت نموده تا Internet Protocol tcp/ip نمایان بشه. بر روی آن دو بار کلیک نمایید در سربرگ جنرال گزینه use the following this ip address  را انتخاب و عدد 192.168.1.2 را وارد و در قسمت سابنت مسک فقط با موس کلیک  نمایید تا 3 عدد 255 بین نقطه ها ظاهر بشه. در آخر هم، 2بار ok کنین.

برای تنظیم آی پی رایانه دوم که ویندوز 7 است به این روش عمل می کنید که...

به قسمت کنترل پنل رفته و روی network and sharing center کلیک کرده با باز شدن در قسمت سمت چپ بالا گزینه change adapter setting را انتخاب می کنیم حال برروی لوکال اریا کانکشن کلیک و پراپرتیز را انتخاب نموده و در سربرگ جنرال بر روی internet protocol tcp/ipver 4 دوبار کلیک کرده و مثل ویندوز اکس پی، عدد را وارد نمایید با این تفاوت که شماره آخر آن عدد باید عددی متفاوت باشد ما در اینجا عدد 192.168.1.3 را به عنوان آی پی اختصاص می دهیم. بعد فقط بر روی سابنت مسک کلیک و تا انتها ok  می کنیم.

خوب با اتصال کابل شبکه کراس و تنظیمات IP ها در دو ویندوز7 و xp دو رایانه بهم متصل شدند ، به همین سادگی شما دو دستگاه رو به هم وصل میکنید حال سوال این است اگر سه دستگاه رایانه را بخواهیم بهم وصل کنیم چه باید بکنیم؟

برای اتصال سه دستگاه رایانه حتما باید از دستگاه­هایی بنام سوییچ و هاب سوییچ استفاده کنیم که انواع آنها از 4 پورت شروع شده و پورت های آن بصورت توانی از 2 زیاد میشه، یعنی 4 پورت 8 -16-32-64 پورت.

برای شبکه نمودن سه دستگاه رایانه، کارت شبکه هر رایانه را با کابل شبکه به یکی از پورت های هاب یا سوییچ وصل می­کنیم.

تفاوتی هاب و سوییچ هم اینه که هاب فقط وظیفه اتصال رایانه ها را داره، اما سوییچ علاوه بر وظیفه اتصال رایانه ها به هم، با توجه به نوعش و سیستم عامل ارائه شده در آن، کارایی های بالاتری نیز روی شبکه فراهم می­کنه.

نکته مهم اینه که در اتصال دو رایانه به صورت مستقیم باید از کابل کراس استفاده بشه اما هنگامی که رایانه ها به هاب یا سوییچ وصل می شوند، کابل کراس جای خود را به کابل اِترنت یا استریت Straight خواهد داد.

توجه داشته باشید رنگ بندی در کابل اترنت در دو سر کابل باید یکسان باشه.

در پایان توجه داشته باشید: درip نسخه ی 4 ، آی پی از چهار بخش تشکیل شده که این بخش ها توسط نقطه از یکدیگر تفکیک می شوند که معمولا در شبکه های خانگی از کلاس C استفاده میشه که در این کلاس ،  سه بخش آن یکی است مثلا عدد 192.168.1 برای تمامی رایانه ها یکی  و اعداد آخر هر آی پی از 1 تا 224 برای هر رایانه داخل شبکه قابل تغییره. فعلا این کارها را انجام بدین تا توی برنامه­های بعدی، دسترسی به منابع هر رایانه و فرستادن پرینت بر روی شبکه از یک رایانه دیگر را بگیم.

جهت استفاده از منابع دو رایانه فقط کافیست بر روی یک فولدر در مسیر دلخواه راست کلیک نموده و شیر را کلیک نمایید دقت نمایید که گزینه مرتبط با Allow network user … حتما تیک نمایید تا بتوانید در این فولدر از رایانه دیگر فایل های را انتقال دهید.

دقت داشته باشید که در قسمت security ،تمام تیک های مرتبط با everyone فعال شده باشد تا دسترسی همه به این فولدر بدون ایراد صورت پذیرد.

برای دسترسی به رایانه ای که فولدر روی آن  شیر شده کافیست از رایانه دیگرrun  باز نموده و آدرس IP رایانه مقصد با دو بک اسلش وارد نمایید  (\192.168.1.2) پنجره ای که باز می شود حاوی فولدر شیر شده است.

در برنامه بعدی پیکربندی ساده یک مودم ADSL و تنظیمات آدرس دهی خودکار گفته میشه و همچنین اینکه توسط نام کامپیوترها بجای آدرس در یک شبکه از منابع یکدیگر استفاده کنند و همچنین چه کار کنیم که کامپیوتر ما در یک شبکه اصلا دیده بشه یا نه. اگر برنامه های بعدی ما را هم ببینین شِیر نمودن پرینتر بر روی ویندوزهای 32 بیت و فرستادن پرینت بر روی شبکه از یک رایانه دیگر را خواهیم گفت

منبع:http://www.ch3.ir