آشنایی با پروتکل TCP/IP

تازه ها

آشنایی با پروتکل TCP/IP

نظرات ()

دون هیچ تعارفی ، اینترنت رو باید بزرگ ترین سامانه ای بدونیم که تاکنون به دست انسان طراحی ، مهندسی و اجرا شده .

ما چقدر با نحوه ی کار این شبکه ی غول آسا آشنایی دارین ؟ در چند دقیقه آینده ، خیلی ساده و سر راست می خوایم بریم دنبال جواب این سوال .

اگه بخوایم یه تعریف مختصر و مفیدی از اینترنت داشته باشیم ، اون رو باید شبکه ای از انواع و اقسام رایانه ها و دستگاه های متصل به هم

بدونیم . اما این دستگاه هایی که تعدادشون روز به روز در حال زیاد شدنه ، چگونه با هم ارتباط برقرار می کنن ؟ به نظر شما نباید قاعده و نظمی وجود داشته باشه ؟

بله ، برای این کار سازمان های بین المللی شروع به استانداردسازی و قاعده مند کردن این رابطه ها کردن ، تا همه ی دستگاه ها و رایانه ها ، در سرتاسر نقاط جهان ، بتونن بدون هیچ مشکل و تداخلی با هم دیگه ارتباط برقرار کنن .

به این قاعده و قراردادها پروتکل می گن . قرارداد یا پروتکل اینترنت رو می شه مهمترین قرارداد ، برای مبادله اطلاعات در شبکه های اینترنتی دونست . این قرارداد ، بنیادی ترین قرارداد شکل دهنده اینترنته و وظیفه مسیردهی بسته های اطلاعاتی را در گذر از مرزهای شبکه ها به عهده داره .

اما از اونجایی که اجزای هر شبکه ، و خصوصا مقصود ما در اینجا ، یعنی اینترنت ، از انواع و اقسام تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مختلف تشکیل شده

سازمان های جهانی اومدن مجموعه ی عوامل ایجاد کننده ی این شبکه رو ، اعم از نرم افزاری و سخت افزاری ، به ۷ بخش و یا بهتر بگیم ، ۷ لایه تقسیم کردن . به این ۷ لایه معروف ، مدل OSI گفته می شه . هر لایه و بخش هم از پروتکل ها و حوزه ی کاری خاص خودش تشکیل شده . بعضی پروتکل ها ، صرفا با بخش سخت افزار کار می کنن و بعضی دیگر با بخش نرم افزار و یا حتی تلفیقی از این دو . البته ناگفته نمونه که به جای مدل OSI ، در مواردی از مدل TCP/IP استفاده می شه که از نظر مفهومی ، شباهت بسیاری با مدل OSI داره . مدل TCP/IP پیش از تشکیل مدل OSI و توسط سازمان تنظیم کننده ی جداگانه ای تعریف شد ، که تنها در تعریف و شامل شدن زیر بخش ها ، با مدل OSI متفاوته و تفاوتی در قوانین فنی و اجرایی ندارن . این نکته رو هم توجه داشته باشین که مدل TCP/IP ، خودش متشکل از دو پروتکل اصلی TCP و IP است که در ادامه برنامه به تعریف این دو هم خواهیم پرداخت .

در اینجا نمی خوایم خیلی وارد مباحث مدل OSI بشیم و مطالب جزئی تر رو به علاقمندانش واگذار می کنیم . تقریبا منطقی نیست که بگیم کاربران بیش تر با کدوم لایه کار می کنن ، چون تمامی لایه ها و بخش ها ، به طور زنجیروار به هم مرتبطن . فقط ممکنه در تعریف عامیانه بتونیم بگیم ، کاربرها با کدوم بخش ها بیشتر به طور مستقیم و یا غیر مستقیم درگیرن و یا آشنایی بیشتری دارن .

حالا می خوایم بخش ها و پروتکل هایی که شاید بیش تر از بقیه به گوشمون خورده رو بررسی کنیم . اول از همه می ریم سراغ TCP/IP .

همون طور که پیش تر گفتیم ، این پروتکل از دو بخش تشکیل شده . TCP/IP رو می تونیم پروتکل کنترل انتقال داده ها و آدرس دهی بدونیم . شیوه ی کار این دو پروتکل رو می شه با یه مثال ، به خوبی درک کرد . اگه پروتکل TCP/IP روبه طور کلی سامانه پستی در نظر بگیریم . TCP که حاوی داده ی ماست ، نامه ی ما خواهد بود ، IP هم آدرس گیرنده یا فرستنده است . IP در واقع ، آدرس منحصر به فرد هر دستگاه و یا وسیله ی فعال در شبکه است . روش نام گذاری IP ها هم IPv4 و یا نسخه ی جدیدترش ، IPv6 نام داره ، که IPv6 برای نمونه ، قابلیت آدرس دهی بسیار بیشتری نسبت به نسخه ی قبلیش داره . مثل ظرفیت شماره تلفن های یه شهر که اگه مشترکین تلفن زیاد بشن مجبورن یه رقم به شماره های شهر اضافه کنند که مشکل حل بشه . برای افزایش این نیاز روزافزون ، این کار رو IPv6 برای ما انجام می ده .

خیلی خوبه که تا اینجا که پیش رفتیم ، با مفهوم پورت هم آشنا بشیم . پورت هم در واقع در این مثال ، نحوه ی ورود نامه رو به خونه و یا مکان کار ما مشخص می کنه . اینکه وارد چه طبقه ای بشه . از زیرِ در ، نامه وارد بشه و یا از مسیرهای دیگه .

اندکی جلوتر می ریم و شما رو با سوکت هم آشنا می کنیم . به مجموعه ی IP ، یعنی آدرس ، و پورت ، سوکت گفته می شه .

حالا این داده ی اطلاعاتی منتقل شده رو می تونیم داده های شبکه جهانی وب (WWW) ، پست الکترونیکی (Email) ، کاربری از راه دور(Remote Assistance) و خیلی دیگه از موارد بدونیم