به بهانه تولد 8 سالگی فایرفاکس: Firefox OS را در مرورگر دسکتاپ خود تجربه کنید

تازه ها

به بهانه تولد 8 سالگی فایرفاکس: Firefox OS را در مرورگر دسکتاپ خود تجربه کنید

نظرات ()



بنیاد موزیلا امروز تولد 8 سالگی فایرفاکس را جشن گرفت. مرورگری که در قالب یک مأموریت ساده پا به عرصه گذاشت و امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن ابزارهای موبایل، به تلفن‌های هوشمند هم راه یافته. اما جذاب‌تر از همه، آینده‌ای است که بنیاد موزیلا با کار بر روی یک سیستم عامل موبایل با نام Firefox OS پیش چشم‌ها تصویر کرده.

حالا همزمان با تولد 8 سالگی فایرفاکس، شبیه ساز Firefox OS برای مرورگر دسکتاپ هم به مرحله‌ای رسیده که می‌تواند یک تجربه کامل از پلتفرم موبایل بنیاد موزیلا را به شما بدهد. تا پیش از این اگر می‌خواستیم Firefox OS را تست کنیم باید یک گلکسی نکسوس را فلش می‌کردیم ولی حالا دیگر نیازی به این کار نیست. می‌توانیم با نصب یک اکستنشن بر روی مرورگر فایرفاکس خود (نسخه دسکتاپ)، پلتفرم Firefox OS را از نزدیک تجربه کنیم.

این پکیج که با حجم تقریبی 65 مگابایت در این لینک با پسوند XPI. برای ویندوز، مک و لینوکس قرار دارد شما را به درون پلتفرم جدید می‌برد. البته نسخه ویندوزی آن هنوز به پایداری نرسیده ولی اگر می‌خواهید پیشرفت‌های زیادی را که موزیلا در ساخت پلتفرم خود داشته ببینید، این جور چیزها مانع شما نخواهد شد.

fx-os-2-535x440.jpg

تقریباً همه چیز همانطور که انتظار می‌رود کار خواهد کرد. می‌توانید وارد Marketplace متعلق به فایرفاکس شوید و اپلیکیشن‌ها را نصب کنید، یا مثلا اپلیکیشن نقشه (مبتنی بر نقشه نوکیا) را اجرا کرده و مسیریابی کنید. همه چیز در قاب پنجره‌های مرورگر به نمایش در خواهد آمد. البته انتظار یک تجربه 100 درصدی را نداشته باشید.

به احتمال زیاد اولین تلفن‌های هوشمند مبتنی بر FxOS در اواخر سال جاری یا اوایل سال 2013 ارائه خواهند شد. آیا این پلتفرم خواهد توانست جای خود را در کنار بزرگان بازار باز کند؟ خواهیم دید.