نقش آینده IT در سازمان

تازه ها

نقش آینده IT در سازمان

نظرات ()

 آينده، بيشتر وام گير مغز است تا ماهيچه ...

از آنجا كه در محيط تجارت امروزي‌‌ افراد و دانش آنها به عنوان حياتي‌ ترين دارايي سازمان محسوب مي شوند ،‌ بديهي است كه هر شركتي بايد نسبت به آن با اطلاع و آماده پذيرش تغييرات جديد باشد‌.

آگاهي و درك جهت گيريهاي جديد ،نه فقط براي متخصصان فناوري اطلاعات لازم است ، بلكه مديران نيز مي بايست از آنها باخبر باشند .

برخورداري از بصيرتي پويا نسبت به محيط و عكس العمل سريع به چالشهاي موجود و در حال شكل گيري ، مي تواند بقاي شركتهاي امروزي را براي دوره اي بلندمدت بيمه كند .



فناوری اطلاعات :

فناوری اطلاعات مدتهاست که به عنوان ابزاری شناخته شده ، توانایی هایی را به سازمان میدهد که به منظور رسیدن به رشد چشم گیر در عملکرد سازمانهای خود ، به طور ریشه ای فرایندهای تجاری را طراحی مجدد کند.

فناوری اطلاعات با طراحی مجدد یک فرایند تجاری از طریق ساده سازی ، به ما کمک میکند تا کارها انجام شوند و روشهای مبتکرانه ای خلق میکند تا شرکت را با مشتریان ، تهیه کنندگان و سهام داران بالقوه ارتباط دهد .

به کارگیری crm گستره کاملی از فواید ابتکارات فناوری را به همراه دارد ، به ویژه در مواردی چون :

1. جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها در مورد الگوهای مشتری

2. تفسیر رفتار مشتری

3. توسعه مدلهای پیش بینی پذیر

4. نشان دادن واکنش مثبت به موقع

5. ارتباط موثر با مشتری

6. حمل محصول و خدمت به مشتریان خاص

با استفاده از فناوری در بر هم کنشهای بهینه با مشتریان ، شرکت میتواند دیدی 360 درجه ای نسبت به مشتریان پیدا کند ، از بر هم کنشهای گذشته یاد بگیرد و در آینده با آنان ارتباط بهینه داشته باشد .

امروزه از کسب و کارها انتظار میرود تا به کمک ادغام دیدگاه های مشتریان با فناوری های مورد استفاده برای تولید محصولات ، به تحقق اهداف رشد و توسعه بلند پروازانه خویش ادامه دهند .

هنوز هم مدیران بسیاری از کسب و کارها بر این باور هستند که انتخاب محصولات باید مبتنی بر بعد مهمی مثل فناوری باشد آنها اتخاذ تصمیم در خصوص استفاده از فناوری را به مهندسان و متخصصان فرایندهای تولیدی و تکنولوژیکی خود واگذار میکنند ،

و این کار را بر مبنای این فرض انجام میدهند که آنها درک فنی بالایی دارند و بنابراین قادر هستند تا تصمیماتی مناسب بگیرند .

اما گاهی اوقات این امر باعث میشود هدف تصمیم گیری در خصوص سرمایه گذاری بر روی فناوری صحیح محقق نشود.

بدون یک فرایند مدیریت فناوری از طریق تعیین اهداف بلند پروازانه ، بسیار دشوار است که بتوان تصمیماتی آگاهانه و هدفمند را در مورد سرمایه گذاری بر روی بهترین فناوری ها اتخاذ کرد.

در طول سالهای اخیر فناوری اطلاعات ابداعات متنوعی را در مدیریت کسب و کار و بازار یابی ایجاد کرده است و پیشرفتهای تکنیکی ، پژوهش پیرامون این دو حوزه را تغییر داده اند.

به تازگی موضوعاتی چون مدیریت ارتباط بامشتری الکترونیکی (e-crm) و استفاده عملی از داده های بازاریابی و فناوری اطلاعات در حوزه کسب و کار و بازاریابی مورد توجه قرار گرفته اند.

مدیریت ارتباط با مشتری(crm) ترکیبی است از افراد، فرایندها و فناوری که در جستجوی فهم و درک مشتریان شرکت است.

این یک رویه منسجم در مدیریت کردن ارتباطات با تمرکز بر حفظ و نگهداری مشتری و گسترش ارتباط است .

پیشرفت های فناوری اطلاعات، محیط تحقیقی و پژوهشی پیرامون گرایشها زمینه های متفاوت بازاریابی و تجارت را تغییر داده اند.

برای مثال پیترز و سیدین (2000) و نیز استون و گور (2001) در زمینه کاربرد فناوری اطلاعات، تحقیقاتی را انجام داده اند .



نقش فناوری اطلاعات در فرایند شکل گیری سازمانهای چابک :


معادلات پیچیده و تحولات سریع صنعت و تجارت در عصر حاضر از یک سو و شرایط حاکم بر بنگاههای اقتصادی کشور رویکرد توسعه صادرات و حضور در میدانهای بین المللی از سوی دیگر ایجاب می نماید تدابیر لازم جهت رقابت در عرصه جهانی اندیشیده شود.

بر این اساس حرکت به سوی چابک سازی بنگاهها به عنوان رهیافت جدید در مسیر تحول، ضروری و حیاتی تلقی می گردد.

فناوری اطلاعات به عنوان یکی از کارآمد ترین فنآوری های مطرح شده از مهمترین اهرم های ایجاد قابلیت های تولید چابک به حساب می آید و باتوجه به توسعه آن در امر تولید در ممالک غربی بدون بکارگیری آن،چابک سازی سازمان میسر نخواهد بود.



مدل سازی و دستیابی به چابکی از طریق کاربرد ابزارهای it :

نقش ارزش افزای فنآوری اطلاعات در غنی سازی زیر ساختارهایی است که قابلیت سازمان را برای انجام عملیات رقابتی در بازار افزایش داده و همچنین توانایی تطبیق با محیط دائما متغیر بیرونی را برای سازمان ایجاد می نماید.

از طرفی رابطه بین قابلیت های پویا و عملیات رقابتی کمک می کند تا واحدهای سازمانی نیروی فنآوری اطلاعات را در عملیات رقابتی خود افزایش دهند.

بنابراین یک رابطه دو جانبه از طرف عملکرد سازمانی به سوی it و بالعکس از it به عملکرد سازمانی برقرار است.



قابلیت قدرت پاسخگویی :


از مهمترین مسایل در سازمان که قدرت پاسخگویی به تغییرات را افزایش می دهد تحصیل و سرعت بخشیدن به فرایند تصمیم گیری در سازمان می باشد دو سیستم اطلاعاتی زیر می تواند سازمان را در یک راستا یاری نماید :


1. هوش تجاری (bi) :

فنآوری جدیدی است که پس از جمع آوری، ذخیره، پاکسازی، تجمیع، تحلیل و بازیابی اطلاعات و با استفاده از سیستم های پشتیبان تصمیم گیری، فرایند تصمیم گیری را برای مدیران آسان می سازد.

2. سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان (crm) :

به عنوان ابزاری جهت شناسایی تغییرات مربوط به تقاضا، سلیقه و نیاز مشتریان میتواند در افزایش قدرت پاسخگویی سازمان موثر باشد

منبع: دنیای آینده