پنج سبک جهت اداره تعارض:

تازه ها

پنج سبک جهت اداره تعارض:

نظرات ()

پنج سبک جهت  اداره تعارض:

زماني که مدير در تعارض نه به نظر افراد توجه مي کند و نه به دنبال نظر خود مي رود، حالتي بي تفاوت پيدا مي کندو تعارض را ناديده مي گيرد. اين سبک زماني قابل استفاده است که تعارض امري جزئي و پيش پا افتاده باشد  يامدير بخواهد از شور و هيجان افراد کاسته شود.

سبک سازشکار، مدير به مذاکره مي پردازد و سعي مي کند با دادن برخي امتيازات و گرفتن بعضي امتيازات مسئله راحل کند.اين سبک هنگامي که طرف مقابل داراي قدرت برابر است و يا براي مسائل پيچيده نيازمند يک راه حل موقتي و سريع است، مناسب است. در سبک سازگار، مدير خود را تسليم نظر گروه مخالف مي‌کند. اين سبک زماني ثمر بخش است که مدير دريابد که نظر او درست نيست يا بخواهد براي موضوع بعدي امتيازي از طرف مقابل بگيرد ويا زماني که هماهنگي و وحدت براي سازمان حياتي باشد.

سبک ناسازگار و يا رقابتي، وضعيتي برنده و بازنده به وجود مي‌آورد و مدير از قدرت خود براي سرکوب کردن طرف مقابل استفاده مي‌کند. اين سبک در حالت اضطراري و براي برقراري ضوابطي که مورد علاقه افراد نيست ولي براي سازمان مهم است و همچنين براي برخورد با افرادي که از موقعيت خود برخلاف اهداف سازمان استفاده مي کنند، کاربرد موثر دارد.

سبک همکار نشان دهنده بلوغ سازمان است و مدير و طرف مقابل نيروهايشان را در يک راستا به کار مي‌گيرند تا به راه حل مناسب برسند و مي‌کوشند تا راه حلي را جستجو کنند که نظرات هر دو طرف را در بر داشته باشد.