چرخه عمر مديريت فرآيندهاي كسب و كار

تازه ها

چرخه عمر مديريت فرآيندهاي كسب و كار

نظرات ()

بر اساس مدل ارائه گردیده توسط شرکت اس-آ-پی ،‌چرخه عمر مدیریت فرآیندهای سازمان در 4 حوزه کلان شامل امور برنامه‌ریزی استراتژیک، طراحی و مدلسازی فرآیندها، پیاده‌سازی و مکانیزاسیون، و کنترل پایش شاخصهای عملکردی فرآیندهای سازمان می‌باشد. در حوزه استراتژی بر اساس ابزار کارت امتیازی متوازن اقدامات لازم برای تعیین اهداف سازمان و نیز شاخصهای اهداف انجام میگیرد.نکته قابل عدم امکان دستیابی به اهداف بدون وجود فرآیندهای سازمان است. در واقع رگهای خونی که به ما کمک میکنند تا بتوانیم در سازمان به اهداف تعیین شده دستیابی داشته باشیم فرآیندهای سازمان می‌باشد. دراین مرحله پل ارتباطی مابین اهداف و فرآیندهای سازمان تعیین میگردد.

مراحل بعدی شامل شناخت وضعیت موجود فرآیندهای سازمان، تجزیه وتحلیل آنها و تلاش برای پیاده‌سازی و مکانیزاسیون آنها می‌باشد. دراین شرایط باید پذیرفت که تعداد بسیار زیاد فرآیندها برای سازمان گمراه‌کننده خواهند بود لذا تعریف زنجیره ارزش فرآیندهای سازمان ، به ما کمک خواهد کرد که بتوانیم به بهترین نحو ممکن و نیز بر اساس استانداردهای مطرح، نسبت به دسته‌بندی و گروه‌بندی حوزه‌های فرآیندی و فرآیندهای عملیاتی سازمان اقدام نماییم.

بر اساس چرخه مورد نظر انواع ابزار نرم‌افزاری به منظور کمک به مدیریت فرآیندهای سازمان، جهت پیشبرد هر چه بهتر عملیات در هر حوزه فرآیندی ایجاد گردیده است. دراین میان وضعیت موجود در کشور ، بیشتر در حوزه پیاده‌سازی و مکانیزاسیون فرآیندها تأکید دارد و در بیشتر حوزه‌های نامبرده سعی گردیده است به صورت دستی و یا با استفاده از نرم‌افزارهای مجانی نسبت به انجام عملیات اقدام گردد. به طور مثال در ناحیه مدلسازی فرآیندهای سازمان از آنجاییکه عمده سازمانها از استاندارد بی پی ام ان2 جهت مدلسازی فرآیندها پیروی میکنند، عمدتا از نرم‌آفزارهای -اپن سورس-جهت مدلسازی فرآیندها استفاده میگردد.نکته قابل توجه در خصوص چرخه عمر مدیریت فرآیندهای سازمان، در نظرگرفته شدن دو فعالیت اصلی در سازمان تحت عناوین بهبود مستمر و مدیریت تغییرات در درون چرخه مورد نظر می‌باشد. می‌بایستی متذکر گردید که فرآیندها موجودات زنده هستند و هر لحظه امکان تغیرات موجود است بهمین سبب نگهداشت سوابق فرآیند، و نیز مدیریت آخرین ویرایش و عملیاتی سازی آنها از مسائل مهم در سازمان‌ها به منظور بهنگامسازی عملیات سازمان می‌باشد.