نرم افزار موبایل: از ایده تا بازار

تازه ها

نرم افزار موبایل: از ایده تا بازار

نظرات ()

با پیدایش دستگاه‎های هوشمند متنوع، از تلفن‎های همراه تا تلویزیون‎های دیجیتال، این امکان برای برنامه‎نویسان بوجود آمده تا به ابتکارات خود جامه عمل بپوشانند. برای اطمینان از اینکه برنامه شما خلاقانه و جذاب برای مخاطبین باشد، توصیه می‎شود که تحقیقاتی در مورد بازار انجام دهید تا برنامه شما بتواند در جذب مخاطب با توجه به پلتفرم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انتخاب شده موفق گردد. شناخت کلی از بازار تولید نرم‌افزار می‎تواند کمک بزرگی برای توجه به ملزومات پیشرفت/بهبود نرم‌افزار باشد.

در این متن یک دید کلی از روند ایجاد برنامه در اختیار شما قرار داده شده و می‎تواند برای افرادی که در آغاز راه برنامهنویسی هستند، مفید واقع شود.

 

 

1. تحلیل محیطی –  درک بازار

آغاز کار بدون درک کافی از محیطی که باید به آن وارد شوید، مشکل است. نحوۀ توسعۀ بازار، مشکلات موجود و جهت توسعۀ تکنولوژی مورد استفاده از مواردی هستند که باید نسبت به آن‏ها آگاهی کافی داشته باشید. از همه مهم‏تر، بسیار ضروری است که شناخت خوبی نسبت به توانایی‏ های خود داشته باشید که در آن صورت می‏ توانید آمادگی مقابله با چالشهای‏ خارجی که ممکن است با آن روبرو شوید را داشته باشید.

 بازار چگونه درگیر می‏ شود؟

شناخت بازار، یک عامل اساسی در موفقیت برنامه‏ های شما خواهد بود. در مورد آخرین تکنولوژی‏ های موجود، استراتژی‏ هایی که تجارت‎های مهم درپیشگرفته‎اند و دستگاه‏ هایی که در چند ماه آینده وارد بازار خواهند شد، تحقیق کنید. گزارش‏ های صنعتی و اخبار IT مربوط به حوزۀ مورد علاقه‏ تان را بخوانید. همچنین، بهتر است به دنبال وب‎لاگ نویس‎های قوی درگیر در حوزۀ برنامهنویسی بگردید تا به آخرین اطلاعات صنعت دست یابید.

 گرایش موجود میان برنامه‎نویسان چیست؟

درحد امکان با همکاران خود در جامعه در ارتباط باشید؛ این کار شما را در جریان تمایلات مورد علاقه موجود، مانند خدمات مبتنی بر مکان یا شبکه‎های اجتماعی، قرار می‎دهد. همچنین ممکن است در این میان از شما درخواست شود که در یک پروژه همکاری کرده یا بعضی از کدهای نوشته شده را بررسی کنید که این‎کار می‎تواند تجربه باارزشی برای شما باشد.

 از کجا شروع کنید؟

لیستی از توانایی‎های خود تهیه کنید. پروژه‎هایی که تاکنون در آن‎ها سهیم بوده‎اید را مشخص کنید. موضوعاتی که در آن‎ها محارت کافی دارید و نیز حقوق مالکیت فکری ویا اختراعات شما می‎توانند ابزار باارزشی باشند. این لیست می‎تواند ظرفیت و نقاط قوت شما را مشخص کند، درنتیجه شما قادر خواهید بود و مشکلات بالقوه یا نواقص اطلاعاتی خود را قبل از شروع کار دریابید.

 

 

2. ایده‎پردازی –  به تصورات خود واقعیت ببخشید

تبدیل یک ایده فکری به چیزی قابل لمس‎تر، توسط فرآیند ایدهپردازی اتفاق می‎افتد. این فرآیند شامل  بهبود و تفسیر ایده‎تان می‎باشد تا بتوانید اطمینان حاصل کنید که برنامه شما به اندازه کافی مقاوم است تا بتواند در بازاری که به سرعت رشد می‎کند موفق شود.

 

 

 

 

 

 

شما باید در هنگام ایده‎پردازی موارد زیر را بازبینی کنید:

· مزیت‎های منحصر به فرد برنامه شما برای فروش آن چیست؟

· برنامه شما درواقع چه کاری انجام می‎دهد؟

· بازار هدف شما کجاست؟

شما باید درنظر داشته باشید که سرویس شما هنگام شروع شدن چگونه کار خواهد کرد، قابلیت بروزرسانی یا ارتقاء دارد و آیا نسخه‎های جدید از برنامه شما قابل ارائه خواهد بود و این‎کار چگونه باید انجام شود.


3. انتخاب هدف – دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید

 در صورتی که تولید نرم‎افزار را بدون مدنظر داشتن دستگاه خاصی آغاز کرده باشید، مراحل تحلیل محیطی و ایده‎پردازی به طور حتم در انتخاب مناسب‎ترین دستگاه برای برنامه شما مفید خواهند بود. از آنجایی که دستگاه‎های هوشمند مختلف ویژگی‎های قابل استفاده و کارایی‎های متنوع زیادی دارند، پیشنهاد می‎کنیم دستگاه‎های مختلف را برای پیداکردن بهترین و مناسب‎ترین گزینه امتحان کنید.

 

 

 

 

 

ملزومات مختلفی که باید به آنها توجه شود، عبارتند از:

· محیط ایجاد برنامه (ساختار، زبان برنامه‎نویسی و...)

· کتابخانه‎های گرافیکی (Flash، Direct X، Open GL و...)

· مشخصات و ویژگی‎های دستگاه هدف (سایز صفحه، رزلوشن و...)

· ورودی‎های دستگاه (دوربین، دکمه‎ها، صفحه کلید، قابلیت لمس صفحه، سنسور سرعت و...)

· قابلیت اتصال (2G/3G، بلوتوث، وایرلس، وایمکس و...)

 

4. سناریو – مسیر کاربر را مشخص کنید

بعد از ایده‎پردازی و انتخاب هدف، قدم بعدی در ایجاد نرم‎افزار، آماده شدن برای ایجاد آن می‎باشد. یک راه آسان برای انجام این کار، شبیه‎سازی صفحه به صفحه به همراه سناریو از مسیری است که کاربر باید طی کند. سناریوها یک ابزار ضروری برای افرادی است که در پروژه همکاری می‎کنند.

سناریوها به شما کمک می‏کنند که مسیر کاربر را مشخص کرده و دید روشنی از تجربه کاربر در حین استفاده از برنامه فراهم می‎کند. با استفاده از یک سناریوی خوب می‏توان طراحی یک برنامه پیچیده با تعداد متغیر زیاد را آسان نمود که در نهایت به یک مرجع برای افرادی که بر روی پروژه کار خواهند کرد، تبدیل می‎شود. این روند از اتلاف زمان و انرژی جلوگیری می‎کند، برای مثال مشخص می‎کند که شما می‎توانید از یک صفحه نمایش یا برخی گرافیک‎ها در جایی دیگر نیز استفاده کنید. سناریوها همچنین به شما کمک می‏ کنند که منطق برنامه را دربیاورید تا هویت برنامه را شکل دهید، این که برنامه شما چطور رفتار می‎کند و کاربر هنگام استفاده از آن چه احساسی خواهد داشت، فرقی نمی‎کند که یک برنامه ساده باشد یا یک تجربه برخط پیچیده. نهایتا سناریوها می‎توانند یک ابزار خوب در زمان جذب سرمایه‎گذار یا همکار برای پیشرفت برنامه باشد، که این خود از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 

 

 

 

روند تولید سناریوها به شرح زیر است:

 طراحی معماری سیستم

تکمیل فرآیند ایده‎پردازی درک بهتری از نیازهای برنامه شما فرآهم می‎کند. درصورتی‎که برنامه از منابع اطلاعاتی داخلی خود بدون هم‌زماني اضافی با یک سرور خارجی استفاده کند، می‎توانید بی‎درنگ یک سناریو تهیه کنید. ولی درصورتی‎که برنامه شما نیاز به هم‌زماني با سرور داشته باشد، نیاز خواهید داشت که یک نمودار آرایش سیستمی ایجاد کنید که نشان‎دهنده نحوه انجام این هم‌زماني باشد.

علاوه برآن، یک چیدمان اصولی معماری سیستم این امکان را به شما خواهد داد که مشکلات احتمالی موجود را قبل از نوشتن برنامه شناسایی کنید.

 خلاصه برنامه

پس از آن، شما نیاز به یک خلاصه‏ی یک برگی از برنامه دارید. به طور خلاصه، مقاصد اصلی، عملکرد و مخاطب هدف را توضیح دهید – مهم  است که زیاد وارد جزئیات نشوید – فقط مفاهیم اصلی را خلاصه کرده و درکنار صفحه اصلی برنامه قرار دهید.

 مسیر برنامه خود را طراحی کنید

در اینجا شما می‎توانید بدنه اصلی برنامه خود را طراحی کنید، به بیان دیگر، هر قدمی را که ممکن است کاربر در هنگام استفاده از برنامه شما بردارد، از لحظه شروع با یک کلیک تا ثبت یک رکورد ویا یک سبد خرید پر شده در لحظه هم‎زمانی، را مشخص کنید. بسیار مفید خواهد بود که هر صفحه را با یک تصویر کوچک/ یک چهارم سایز واقعی نشان دهید و به منابع لازم و یا مسیرهایی که کاربر ممکن است در هر صفحه انتخاب کند، متصل کنید. اطمینان حاصل کنید که به معماری سیستم خود مراجعه کرده و تمام نیازهای منابع خارجی را فهرست کنید.

 جزئیات را تکمیل کنید

وقتی که مسیر کلی مشخص شد، می‎توانید دوباره به سناریوی خود مراجعه کرده و جزئیات هر صفحه را تکمیل کنید. توصیه می‎شود که واسط کاربری هر صفحه را در یک سمت و لیست کاملی از قابلیت‎های موجود برای کاربر را در سمت دیگر نشان دهید. تمام اطلاعات ممکن را جمع‎آوری کنید تا توسعه سریع برنامه بعد از تکمیل این مرحله را تسهیل کند. در صورتی‌که مثال یا صفحه یا المان گرافیکی‎ای وجود داشته باشد که منظور شما را بیان کند، آن را ذکر نمایید. در اینجا نیز اگر برنامه شما از یک منبع سرویس‎دهنده خارجی مرتبط است، بیان آن‎ها (به همراه لینک‎ها و اطلاعات مرتبط)، برای هر صفحه و فعل و انفعال، می‎تواند مفید واقع شود.

 

5. پیاده‏ سازی – تحقق رؤیا

با کامل شدن سناریو، می‏توان نوشتن برنامه را آغاز کرد. به طور کلی، زمانی که برای نخستین بار می‏خواهید بستر را توسعه دهید، ممکن است برنامه‏ای از نوع “Helloworld” را انتخاب کنید تا توابع موجود در IDE بستر انتخابی خود را شناسایی کنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، به لینک‏های زیر برای IDEهای بستر مختلف مراجعه کنید.

bada، Windows Mobile، Java، Android

سناریوی کامل شده شما باید ایده ‏ای از توابعی که برنامه شما برای اجرا به آن‏ها نیاز دارد، به شما داده باشد. اجرای تست امکان‎سنجی در این مرحله برای اطمینان از این که دستگاه و سیستم عامل هدف برای تصور شما مناسب است و توابع آن طبق انتظار شما عمل خواهد کرد، مفید خواهد بود. برای این منظور، باید API لازم برای کد آزمایشی را پیدا کرده و در تست از آن‏ها استفاده کرد. هر بستر، محدوده وسیعی از اطلاعات API را فراهم می ‏کند.

استفاده از کدهای نمونه موجود در برخی منابع مانند SDK، پوشه راه‏ اندازی یا سایت‏ های برخط، در هنگام تست، می‏ تواند در زمان و انرژی صرفه‏ جویی کند. در هنگام استفاده از ابزار منبع باز، مطمئن شوید که سناریوی پیاده‏ سازی توسط شما، از سیاست گواهی کدها تبعیت می‏ کند.

 در حال حاضر، نرم‏ افزارهای کمکی زیادی وجود دارد که افراد غیر فنی با استفاده از این نرم‏ افزارها می‏ توانند برنامه‏‏ های کاربردی خود را به راحتی بنویسند.  نرم‎افزار طراح تم، یکی از این نرم‏ افزارهاست که علاقمندان می‏ توانند با استفاده از آن و قوۀ خلاقۀ خود، تم طراحی کنند.

 

 

 

 

6. آزمایش – آزمایش طراحی انجام شده

مرحله آزمایش هر برنامه بسیار ضروری بوده و شما باید موارد زیر را معین کنید:

· آیا تمام توابع برنامه آنچنان که انتظار می‎رود کار می‎کنند؟

· آیا قابلیت‎های استاندارد دستگاه (مثل تماس‎های تلفنی ورودی) آنچنان که باید، کار میکنند؟

· آیا این توابع در صورت تکمیل برنامه به عملکرد خود ادامه خواهند داد؟

· آیا هشدارها و پیغام‎های مناسب آنچنان که انتظار میرود نشان داده می‎شوند؟

لازم است که از عملکرد صحیح برنامه خود اطمینان حاصل کنید، درنتیجه پیشنهاد می‎کنیم که برنامه خود را قبل از ورود به بازار به شدت آزمایش کنید. دستگاه‎های موجود طوری طراحی می‎شوند که بهترین تجربه ممکن را به کاربر ارائه دهند، درنتیجه برنامه شما هم هرگاه که مورد استفاده قرار می‎گیرد همین کار را انجام دهد. کاربران عادت کرده‎اند که برنامه‎هایی مشابه آنچه را که در کامپیوترهای رومیزی خود استفاده می‎کنند، در دستگاه‎های هوشمند خود داشته باشند و درصورتی‎که یک برنامه از کار بیافتد یا آنگونه که باید کارنکند، قابلیت دسترسی بالای تلفن همراه می‎تواند موجب افزایش ناکامی شود. کاربران در مقابل تجربیات ناموفق به شدت عکس‎العمل نشان داده و در همه‎جا فیدبک‎های منفی از خود بروز می‎دهند. با آزمایش کامل، طراحی برنامه با بهترین تمرینات و مرور آن می‎توان از این اتفاق جلوگیری کرد.

در حال حاضر، سه روش توصیه شده برای تست برنامه وجود دارد. شما می‏ توانید برنامه خود را بر روی یک دستگاه فیزیکی بار کنید، از یک امولاتور قوی استفاده کنید یا با دسترسی به آزمایشگاه تست راه دور یا Remote Test Lab (به اختصار RTL) به صورت بر خط آن را تست کنید. آزمایشگاه تست راه دور به شما این امکان را می ‏دهد که برنامه خود را در یک دستگاه فیزیکی بر روی اینترنت به کار برده و عملکرد آن را از راه دور تست کنید.

 

 

 

 

استفاده از RTL، به طور مجازی محدودۀ شما را گسترش داده و این امکان را فراهم می‏ کند که برنامۀ خود را بر روی چند دستگاه مختلف تست کنید.

 

7. بکارگیری – فروش برنامه در بازار

هنگامی که نتایج تست برنامه با نتایج مورد انتظار شما مطابقت داشت و برنامه شما در دستگاه مورد نظر مطابق با انتظارات عمل کرد، می‎توانید آن را در بازار به فروش برسانید. برای فروش برنامه بایستی ابتدا در توزیع‎کننده مورد نظرتان ثبت نام کنید و سپس برنامه را در آن بارگذاری کنید و داده‎های مناسب با برنامه شامل عکس و توضیحات مربوطه را در آن قرار دهید. در این هنگام برنامه شما برای دانلود توسط کاربران آماده است. باید توجه داشت که برنامه‎ای که قرار است در یکی از سایت‎های توزیع‎کنندگان قرارداده شود بایستی آزمایشات مربوط به کیفیت آن توزیع‎کننده را سپری کرده باشد و این تضمین وجود داشته باشد که برنامه ارسالی محتویات غیرقانونی و کدهای آلوده نداشته باشد و آنگونه که کاربر انتظار دارد رفتار کند. علاوه بر اینها بایستی این تضمین وجود داشته باشد که برنامه دانلود شده در هر زمان ممکن بدرستی کار خواهد کرد. پرسش‎های متداول و نیارمندهای محیطی برنامه برای نصب، یکی دیگر از ضروریات برنامه شما است که بایستی در فاز تحلیل محیطی مدنظر داشته باشید، تا از هر گونه نارسایی‎های طراحی جلوگیری کنید.

 

 

 

 

 8. ترویج – انتشار برنامه در سرتاسر جهان

 

ترویج برنامه طوری که بتواند با بهترین برنامه‎های موجود که بیشترین توجه را در بین کابران دارند، رقابت کند، یکی از ضروریات است. یکی از مهم ترین کارهایی که می‎توانید در ترویج برنامه انجام دهید این است که به درخواست‎های کاربرانتان توجه کافی داشته باشید. این درخواست‎ها می‎تواند درخواست برای ارتقاء برنامه، شناسایی اشکالات آن و درخواست برای افرزودن قابلیت‎های اضافی برای آن است. از آنجائی‎که برنامه شما یک برنامه زنده است، پیشنهاد می‎کنیم که آن را از طریق کانال‎های مختلف مانند تبلیغات بیلبورد، شبکه‎های اجتماعی، پست الکترونیکی و سایر روش‎ها ترویج دهید. همچنین می‎توانید ابزارهای بازاریابی برای پشتیبانی از برنامه خود ایجاد و ارسال نمائید.

 

·     برنامه خود را طوری نامگذاری کنید که به راحتی توسط کاربران بالقوه پیدا شود. علاوه بر این اطمینان حاصل فرمائید که برنامه شما توضیحات مناسب برای کاربر دارد. در توضیحات برنامه از کلمات کلیدی استفاده کنید که به راحتی توسط کاربرانی که از کلمات عمومی برای جستجو استفاده می‎کنند، قابل شناسایی باشد. استفاده از کلمات ضعیف و یا توضیحات تک‎خطی این شرایط را فراهم می‎کند که برنامه شما پتانسیل فروش خود را از دست بدهد.

 

·    برای فروش برنامه می‎توانید از مدل‎های فروش استفاده کنید. در حال حاضر اکثر برنامه‎نویسان، برنامه مجانی را پیشنهاد می‎کنند تا بتوانند مشتریان را تشویق به استفاده از آن کنند و برای استفاده از قابلیت‎های اضافی برنامه از آن‎ها هزینه دریافت می‎کنند. پس برنامه شما می‎تواند به صورت دو نسخه‎ای ارائه شود: نسخه مجانی و نسخه پولی.

·    رسانه‎های اجتماعی می‎تواند ابزار مناسبی برای ترویج و گسترش اخبار مربوط به برنامه شما باشد. علاوه بر این تشویق مشتریان وفادار و نزدیک به شما می‎تواند کمک بزرگی در ترویج برنامه شما باشد. برنامه‎های دیجیتالی نیز می‎تواند یکی دیگر از این راه‎ها باشد.

·    ویدیوهای تبلیغاتی که نشان دهنده ویژگی‎ها و قابلیت‎های برنامه است، می‎تواند با قیمت‎های ارزان ساخته شود. این ویدیوها می توانند به صورت برخط و در شبکه‎های اجتماعی به اشتراک گذارده شوند. روش‎های دیگر می‎تواند شامل تبلیغات موبایل، تخفیفات و غیره باشد.

http://mobileawards.ir