برنامه‌هاي كابردي موبايل و رفتارشناسي كاربران

تازه ها

برنامه‌هاي كابردي موبايل و رفتارشناسي كاربران

نظرات ()

نوکیا، تولید کننده  تلفن همراه در دنیا به تازگی با همکاری "تروور پینچ"، استاد علوم، فناوری و جامعه‌شناسی دانشگاه کورنل تحقیقاتی را در دنیای برنامه‌های جانبی انجام داده و در آن به بررسی عادات و تمایلات شخصی کسانی پرداخته است که از این برنامه‌ها بر روی تلفن‌های همراه هوشمند و یا تبلت‌ها استفاده می‌کنند.

هدف از این تحقیق درک این نکته است که این کاربران چگونه هستند و بر روی تلفن همراه هوشمند و یا تبلت خود به دنبال چه چیزی می‌گردند.

نوکیا در این تحقیقات از اصطلاح " appitype" بهره گرفته است. "اپی- تایپها" پروفایل‌های ویژه‌ای هستند که روش‌های استفاده کاربران از تلفن‌های همراه و برنامه‌های جانبی را نشان می‌دهند.

به دیگر سخن، "اپی- تایپ" نوعی تست "گونه‌شناسی" نرم‌افزارهای بارگذاری شده است که می‌تواند از طریق نوع برنامه جانبی، شخصیت و خطوط رفتاری کاربران را استنباط کند.

اگر کسی می‌خواهد از این "اپی- تایپها" استفاده کند کافی است که در وبلاگ نوکیا (Ovi) ثبت نام کند و شخصا این تست را انجام دهد.

برپایه پاسخ‌هایی که کاربران به این تست می‌دهند، "اپی- تایپ" یک پروفایل با یکی از عناوین Live Wire (سیم زنده)، Appthusiast (کار- مشتاق)، Appcentric (کار- مرکز)، Creator (خلاق)، Connector (رابط) و یا Apprentice (کارآموز) را به کاربر ارائه می‌کند که هر یک از پروفایل‌ها نشان‌دهنده رفتار کاربر در استفاده از برنامه‌های جانبی است.
"سیم زنده‌ها" کاربرانی فعال، کنجکاو، سرزنده و دوست‌دار فعالیت‌های در محیط‌های باز هستند. کاربرانی که در گروه "سیم زنده‌ها" قرار می‌گیرند افرادی هستند که برنامه‌های جانبی ویژه سلامت، بدنسازی، مسافرت و زندگی اجتماعی را بارگذاری می‌کنند.

"کار- مشتاق‌ها" افرادی پر انرژی هستند که در لحظه زندگی می‌کنند. این افراد برنامه‌های جانبی را بارگذاری می‌کنند که از آنها به طور ثابت استفاده می‌کنند و هرگز از تلفن همراه هوشمند خود جدا نمی‌شوند.

"کار- مرکزها" بسیار بهره ور و پویا هستند و تماس‌های بسیاری دارند. این افراد مستعد استفاده از فناوری هستند و مفیدترین برنامه‌های جانبی که بیشترین استفاده را دارند و یا قادرند اطلاعات مختلف را طبقه‌بندی کنند بارگذاری می‌کنند. برنامه‌های جانبی فعالیت‌های ریاضی از نرم‌افزارهای مورد علاقه این افراد است.

"خلاق‌ها" همانطور که از نامشان پیدا است افرادی خلاق و برخوردار از یک قوه تخیل بالا هستند. اغلب سخنورانی عالی هستند و از شبکه‌های اجتماعی زیاد استفاده می‌کنند و تمام مفاهیم جدید را می‌شناسند.

"رابط‌ها" افرادی مطمئن، کنجکاو و معاشرتی هستند که برنامه‌های جانبی را بارگذاری می‌کنند که بسیار سرگرم کننده‌اند و همچنین می‌توانند برای دیگران نیز مفید باشند.

"کارآموزها" افرادی حساس، بخشنده و مستقلی هستند که تعداد برنامه‌های جانبی که استفاده می‌کنند بسیار محدود است.

نوکیا در این تحقیق، همچنین از مفهوم دیگری به نام "وابستگی به برنامه‌های جانبی" نیز صحبت کرده است. پدیده‌ای که استفاده از برنامه های جانبی را از "کاربرد گاه و بیگاه" به "کاربرد از روی عادت" سوق می‌دهد.
 
برنامه جانبی که محتوی فرمول‌های ریاضی و فیزیک است. کاربران دارای پروفایل "کار- مرکز" شیفته این برنامه‌اند.
 
این تحقیقات با استفاده از تست appitype بر روی وبلاگ نوکیا و با شرکت ۵ هزار و ۲۰۰ نفر دارای تلفن همراه هوشمند از ۱۰ کشور مختلف انجام شده است.

نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد کاربران برزیلی از برنامه‌های جانبی سرگرم کننده استفاده می‌کنند و بنابراین در گروه رابط‌ها قرار دارند.

۴۲ درصد از برزیلی‌ها برنامه‌های جانبی مربوط به موسیقی را بارگذاری می‌کنند در حالی که ۲۹ درصد از کاربران آلمانی برنامه‌هایی را بارگذاری می کنند که برای مصارف روزانه مفید هستند و بنابراین بیشتر آلمانی‌ها در گروه "کار- مرکزها" قرار دارند.

هندی‌ها بیشتر از برنامه‌های جانبی استفاده می‌کنند که به نوعی به زندگی حرفه‌ای آنها گره خورده است و به طور ثابت از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند. به طوریکه ۱۴ درصد از مصاحبه شوندگان این کشور بزرگ آسیایی اطمینان داده‌اند که از تمام برنامه‌های جانبی نصب شده بر روی تلفن همراه خود استفاده می‌کنند. بنابراین، کاربران هندی دارای پروفایل "کار- مشتاق" هستند.

نقطه مقابل هندی‌ها، انگلیسی‌ها قرار دارند. ۲۳ درصد از کاربران انگلیسی به ندرت از برنامه‌های نصب شده بر روی تلفن همراه هوشمند و یا "تبلت" خود استفاده می‌کنند و بنابراین در گروه "کارآموزها" قرار دارند.

این در حالی است که کاربران آفریقای جنوبی بسیار اجتماعی هستند به طوری که ۴۵ درصد از آنها برنامه‌های اجتماعی ویژه شبکه‌های اجتماعی را بر روی تلفن همراه هوشمند خود بارگذاری کرده‌اند. به این ترتیب کاربران آفریقای جنوبی در پروفایل "خلاق‌ها" جای دارند.

۳۰ درصد از چینی ها شیفته اخبار و اطلاعات هستند درحالی که تقریبا نیمی از کاربران سنگاپوری (۴۹ درصد) و ۳۸ درصد از کاربران ایتالیایی به دنبال برنامه‌های جانبی بازی هستند و بنابراین، کاربران این دو کشور نیز دارای پروفایل "رابط‌ها" هستند.

هرچند در مورد کاربران ایتالیایی، ۳۵ درصد از آنها به دنبال برنامه های جانبی ویژه شبکه‌های اجتماعی هستند. از آنجا که این درصد نیز نزدیک به ۳۸ درصد است بنابراین می توان گفت که این کاربران می‌توانند در پروفایل "خلاق‌ها" نیز جای بگیرند.

در این خصوص "تروور پینچ"، استاد دانشگاه کورنل توضیح داد: "برنامه‌های جانبی درحال تبدیل شدن به یک مفهوم ثابت در روش زندگی ما هستند. کلکسیون‌های شخصی برنامه‌های جانبی می‌توانند بازتابی از نیازها، شخصیت و تمایلات ویژه کاربران باشند."

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که ۵۵ درصد از مصاحبه شوندگان معتقدند که برنامه‌های جانبی به بهتر شدن کیفیت زندگی آنها تاحدی کمک مي‌کنند.

۳۳ درصد از این افراد زمانی که در خانه هستند از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند. درحالی که ۱۹ درصد در حال سفر و ۱۳ درصد در محل کار وارد این نرم‌افزارها می شوند.




مرجع:خبرگذاری مهر