استفاده از بمب های شیمیایی درسوریه

تازه ها

استفاده از بمب های شیمیایی درسوریه

نظرات ()

سخنگوی وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که کشورش علیه تروریست ‌های داخل کشور هرگز سلاح شیمیایی استفاده نکرده و نمی‌کند اما برخی کشورها تروریست‌های سوریه را به بمب‌هایی مجهز کرده‌اند که مواد شیمیایی دارد تا بعد از آن دولت سوریه متهم شود.
[-] اندازه متن [+]

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، شبکه تلویزیونی سوریه (Syria) دو شنبه 2 مرداد (July 23) خبر داد: «"جهاد المقدسی" سخنگوی وزارت خارجه سوریه امروز در کنفرانسی خبری به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد.»
المقدسی با اشاره به نشست وزرای خارجه عرب در دوحه و درخواست آنان برای تغییر ماموریت کوفی عنان و نیروهای ناظر در سوریه اعلام کرد که تغییر ماموریت کوفی عنان در صلاحیت این کشورها نیست که درباره آن سخن می‌گویند.
سخنگوی وزارت خارجه سوریه اظهار داشت: «از وضعیت سقوط اتحادیه عرب بسیار متاسفیم. مردم سوریه خودشان صاحب اختیار خود هستند و صندوق انتخابات "فصل‌الخطاب" است. اگر دولت ‌های عربی صادق بودند و دلشان برای مردم سوریه می‌تپید و نگران سلامت مردم سوریه بودند، بهتر بود اقدامات تحریک‌کننده برنامه‌ریزی شده خود را متوقف می‌کردند.»


جهاد المقدسی خاطرنشان کرد: «تغییر ماموریت کوفی عنان در صلاحیت این کشورهایی که در دوحه نشست برگزار کردند نیست و بیانیه آنان [که خواستار تشکیل دولت انتقالی از جانب مخالفان شدند] دخالت در امور داخلی سوریه است.»
المقدسی در خصوص هجمه تبلیغاتی علیه سوریه در خصوص سلاح‌های شیمیایی نیز گفت: «وزارت خارجه سوریه تاکید می‌کند که هیچ سلاح میکروبی یا شیمیایی از جانب نیروهای مسلح سوریه استفاده نشده است و نخواهد شد مگر اینکه به سوریه حمله خارجی شود در آن زمان امکان استفاده از آن وجود دارد.»


وی تاکید کرد که اصلا معقولانه نیست علیه تروریست‌هایی که در محلات شهرها هستند، سلاح شیمایی استفاده شود.
سخنگوی وزارت خارجه سوریه تاکید کرد: «در خلال بحران [یک سال و نیم گذشته] هیچ سلاح شیمیایی استفاده نشده و نخواهد شد و در خصوص تبلیغاتی که درباره انبار این سلاح‌ ها مطرح می‌کنند باید اعلام کنیم که وزارت دفاع محل آن را کاملا به صورت اطمینان ‌بخشی مورد حفاظت قرار داده است و جز در حالی که به سوریه حمله خارجی شود، استفاده نخواهد شد.»


المقدسی افزود: «برخی کشورهای گروه‌ های تروریستی مسلح در سوریه را به بمب‌هایی مجهز کرده‌اند که مواد شیمیایی دارد تا پس از استفاده از آن، دولت سوریه را متهم کنند.»
سخنگوی وزارت خارجه سوریه شایعات علیه دمشق درباره سلاح‌ شیمیایی را کاملا دروغ خواند و اعلام کرد که هجمه‌ای سیاسی مغرضانه‌ای علیه سوریه درباره سلاح‌های کشتار جمعی به راه افتاده است.
المقدسی تصریح کرد که وزارت در خصوص استفاده گروه‌های مسلح از بمب‌های تاکتیکی میکروبی در برخی روستاها سپس متهم کردن دولت سوریه به این کار، هشدار داده است.


این دیپلمات سوری تصریح کرد: «اخبار مغرضانه که درباره سلاح شیمایی علیه سوریه منتشر می‌شود، هجمه‌هایی تبلیغاتی مغرضانه‌ای است که هدف آن باز کردن پای دخالت خارجی در سوریه است و اینجا تاکید می‌کنیم که تحت هیچ شرایطی در خلال بحران از هیچ نوع سلاح شیمیایی استفاده نشده و نخواهد شد. این سلاح‌ها انبار شده و خوب حفاظت شده است و جز در حال تجاوز خارجی از آن استفاده نخواهد شد.»


وی در خصوص مقابله ارتش با افراد مسلح گفت: «بر هیچ کس پوشیده نیست که ارتش سوریه در حال دفاع از خود و مردم سوریه است. ممکن است در خیابان معینی درگیری رخ بدهد اما وضعیت امنیتی بسیار بهتر شده است. هر کس که علیه کشور و امنیت آن سلاح در دست بگیرد، جز با سلاح نمی‌توان پاسخ آن را داد. برخی مردم و جمعیت‌ها به کمک آمده‌اند و وضعیت بزودی به حال عادی باز خواهد گشت.»


وی در خصوص فضاسازی مخالفان مبنی بر بازداشت فردی به نام هسام هسام که در مسئله ترور رفیق الحریری نخست وزیر فقید لبنان شاهد بوده است نیز گفت: «از موضوع فیلم با خبر شدم. گروهکی مسلح ادعا می‌کند که او را بازداشت کرده است اما در نیمه‌های فیلم هسام می‌گوید من خودم پیش شما آمده‌ام. آنها می‌گویند که در آینده مسائل غافلگیرکننده بزرگی برای شما داریم.»    331/7