خدمات گوگل:گوگل کروم وکرومیم

تازه ها

خدمات گوگل:گوگل کروم وکرومیم

نظرات ()

۲-گوگل کروم (به انگلیسی: Google Chrome) یک مرورگر وب رایگان است که در ۲ سپتامبر ۲۰۰۸ (۱۲ شهریور ۱۳۸۷) توسط شرکت گوگل بر پایهٔ پروژهٔ کرومیوم عرضه شد. در ابتدا نسخهٔ آزمایشی آن برای کاربران نرم‌افزار سیستم‌عامل ویندوز در یک‌صد کشور جهان عرضه شد ولی گوگل اعلام کرد که نسخه‌های منطبق با سیستم‌عامل گنو/لینوکس و رایانهٔ اپل مکینتاش آن هم در آینده توزیع خواهد شد. موتور این مرورگر نرم‌افزار آزاد وب‌کیت (به انگلیسی: WebKit)‏ است. از امکانات و قابلیت‌های آن می‌توان به Tabbed browsing، و امکاناتی مشابه Privacy در سافاری و Speed Dial در مرورگر اپرا اشاره نمود. در سپتامبر ۲۰۰۸ گوگل بخش زیادی از کد منبع کروم شامل، موتور جاوااسکریپت وی۸ را با نام کرومیم در اختیار عموم قرار داد. این کار باعث شد که دیگران بتوانند کد را مطالعه کنند و کمک کنند تا این مرورگر برای سیستم عامل لینوکس و مک نیز قابل استفاده شود.

 

گوگل کروم مرورگری امن، سریع و بسیار با ثبات است. گوگل کروم تفاوت بسیاری با دیگر رقیبانش ندارد. قدرت کروم به عملکرد برنامه و سرعت پردازش آن به جاوا اسکریپت آن بستگی دارد. گوگل کروم از زبان های بسیاری مانند فارسی پشتیبانی می کند.

 

 

 

  

 
کرومیوم
کرومیم (به انگلیسی: Chromium)‏، پروژه‌ای برای ساخت یک مرورگر متن باز است که کد منبع گوگل کروم با آن برابری می‌کند. کرومیم مانند گوگل کروم است ولی ظاهر متفاوتی با گوگل کروم دارد و قابلیت پی‌گیری‌کنندهٔ گوگل را نیز دارا نمی‌باشد.
پروژهٔ کرومیم نامش را از عنصر کرومیم، فلزی که کروم از روی آن ساخته می‌شود گرفته‌است. هدف گوگل از ساخت کرومیم که در مستندات بیان‌شده به توسعه‌دهندگان آمده، ساخت پروژه‌ای منبع باز است که محصول نهایی آن کروم خواهد بود. هر چند که توسعه‌دهندگان کرومیم، آن را تحت نام کرومیم منشتر نیز منتشر می‌کنند.
یکی از اهداف عمدهٔ کرومیم، علاوه بر ساخت مرورگری با مدیریت پنجره‌ای به شیوهٔ برگه‌بندی شده، ایجاد بستری برای برنامه‌های تحت وب است که آن را با یک مرورگر اینترنتی مرسوم متقاوت کرده‌است. ایدهٔ ساده‌بودن برای این مرورگر، مشابه با برنامهٔ 
جستجوگر ویندوز (به انگلیسی: Windows Explorer)‏ یا برنامه‌ای حستجوکننده مک اواس ده (به انگلیسی: Finder)‏ است که بسیار طراحی شده‌اند. حالت توسعهٔ این پروژه «باید به گونه‌ای باشد که به صورت سبک (فیزیکی و ظاهری) و سرعت بالایی نیز داشته باشد.»
 
 
تفاوت‌های بین کروم و کرومیم
 
کرومیم نام اختصاص داده شده به یک پروژه منبع باز است و که کد منبع آن توسط پروژه کرومیم منتشر و نگه‌داری می‌شود. نصب آخرین نسخه‌های طراحی شده توسط رونوشت‌های از پیش کامپایل‌شده برای ویندوز، لینوکس و مک او اس ده امکان‌پذیر است، همچنین می‌توان به وسیلهٔ بارگیری آخرین نسخهٔ کد منبع و کامپایل آن به صورت شخصی، آخرین نسخهٔ طراحی شدهٔ مرورگر را مشاهده کرد. گوگل این کد منبع کرومیم را با اضافه‌کردن یک فلش پلیر داخلی، نشان گوگل، یک بروزرسان خودکار به نام بروزرسان گوگل (به انگلیسی: GoogleUpdate)‏، یک آمارگیر (که به سلبقه شخص، اطلاعات مربوط به شکست‌های و آمار نحوهٔ عملکرد مرورگر را برای گوگل ارسال می‌کند) تحت عنوان کروم منتشر میکند.