نقد و تکمیل مقایسه سرخس با آلمریای

تازه ها

نقد و تکمیل مقایسه سرخس با آلمریای

نظرات ()

جناب آقای سندگل

احسنت و مرحبا ، جانا سخن از زبان ما می گویی

سرخس می تواند به خورستان دیگر تبدیل شود اگربا اجرای قانون واحکام قطعی ونهایی محاکم قضایی مردم محروم نگهداشته شده ی منطقه به حقوق از دست رفته شان دست یابند .

چنانکه مطلع اید ،ارکان توسعه ابتدایی در هر جامعه عبارتند از :

آب ،زمین ،سرمایه ونیروی انسانی ، سه عامل از این ارکان متغیر بوده وزمین تنها رکن ثابت توسعه به شمار می رود که تغییر جغرافیایی انتقال آن امکانپذیر نمی باشد ،به همین دلیل در قرآن آمده است که وقتی در سرزمینی روزگاروقهر طبیعت ویا حکومت برمردم سخت شد بهتر است هجرت کنند تا کار آنان گشایش یابد (آیه 99 سوره مبارکه نساء)

سرزمین سرخس دارای ویژگیها وشرایطی است که به تبع سرنوشت آنجا را به گونه ای رقم زده که موجب عقب ماندگی وفقر مزمن منطقه گردیده ونمی گذارد مردم این دیار از حلقه عقب ماندگی وفقر خارج شوند ،عامل اساسی این عقب ماندگی در ویژگی رکن ثابت توسعه یعنی زمین نهفته است که تاکنون علیرغم تالشها وزحمات ناباورانه مردم ومسئولین دولتی وغیر دولتی امکان تغییر ویژگیهای آن ممکن نگردیده است

جناب آقای سندگل ممکن است جنابعالی بیاد نیاورید اما پدرتان خوب می داند که چه همه باغات مختلف در اطراف سرخس بود و اکنون اثری از آنها نیست

بله با 6 هکتار گلخانه می توان دهها شغل ایجاد کرد ، شما فرض بفرمائید در روستای مثل کچولی با 600 خانوار جمعیت ، اگر پول دوسال یارانه آنها را دولت در15 هکتار سرمایه گذاری کند و 600 گلخانه 250 متری تاسیس کند و به هر خانوار یک گلخانه بدهد آیا نیاز به یارانه خواهند داشت ؟یقینا خیر و مطمئنا چند برابر یارانه در آمد خواهند داشت ، اما کجاست چنین عزم و اراده ای وانگیزه ای ، اساسا باید گفت در حاکمیت چنین انگیزه ای  وجود ندارد و مردم باید با گرفتن یارانه زندگی روزمرگی داشته باشند.

ثانیا فرمود بودی آستانقدس می تواند فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی را برعهده بگیرد ، بله همین الان هم مدیران آستانقدس در جهت واگذاری زمین آمادگی دارند منتها باید برای اجرای هر طرحی هر آنچه از بانک وام دریافت می کنی بابت پول زمین به آستانقدس بدهی و پولی برایت باقی نمی ماند تا طرح را اجرا کنی و بدهکار بانک هم هستی ، و اساسا در سرخس کسی چنین ریسکی نمی کند ، نمونه بارزش منطقه ویژه ؟

سرخس را می توان مثال گاو نه من شیری دانست که صاحبش فقیر است و مدعی قدرتمندی هم دارد ، برای صاحبش تامین آذوقه میسر نیست وبانک هم در جهت تامین آذوقه تسهیلات نمی دهد و این گاو پایش بسته است و دچار ضعف و لاغری شده و بهره و سودی ، شیری برای صاحبش نداردو اما 

نقل شده است هرگاه فقر بر شما مستولی شد به سرخس یا طبرستان بروید. سرخس دارای منابع زیر زمینی شامل نفت و گاز است اما این منابع تمام شدنی و تجدید ناپذیرند و جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی داشته و دارد چرا که می تواند بیشترین اشتغال زایی و تولید را دراین بخش داشته باشد. همچنين خاک آن تمام شدنی نیست و تجدید پذیر است  و می توان با مدیریت صیحیح و اصولی و استفاده از امکانات  وتسهیلات و برداشتن موانع رشد تولید را چندین برابر افزایش داد و به تبع آن اشتغال هم ایجاد خواهد شد. تغییر رویه کشت سنتی و غرق آبی به مکانیزاسیون و آبیاری قطره ای و کشت گلخانه ای و ایجاد دام داری صنعتی به جای دام داری سنتی می تواند تحول عظیم در راستاي افزایش تولید ایجاد کند که جای آن در سرخس خالی است.  خاک، آب؛ منابع طبیعی، مراتع سرمایه ملی یک کشور هستند که سرخس از بهترین های آن را دارا بوده است. متاسفانه درحال حاضر در سرخس همه آنها مورد تهدید و نابودی است و این بزرگترین ظلم وستم به نسل آیند وزیر بنای کشور است . آیا از این مصیبتی بالاتر سراغ دارید که تعداد زیادی از کشاورزان و حتی کشاورزان 6 هکتاری سرخس دست نیاز به سوی کمیته امداد دراز کنند و با صدقه زندگی شان را بعد از این همه رنج بگذراند؟!  آيا مصيبتي ازاين بالاتر كه با اين همه آب و زمين و خاك مناسب و شعار استقلال و عدم وابستگي به بيگانگان باشد آنوقت مقدار زيادي از محصولات كشاورزي را از كشورهايي كه بعضا شعار مرگ برآنها سر مي دهيم بخريم؟! آیا از این مصبتی بدتر که میانگین برداشت گندم در منطقه ما علي رغم داشتن آب و زمین مناسب 2 تن در هکتار باشد" آیا از این ننگی بدتر که بیش  80% مردم سرخس زیر خط فقر باشند و بیش ازده هزار نفر در سرخس تحت پوشش کمتیه امام داشته باشیم ؟! آیا از این ننگی بالاتر که سرخس با وجود منابع زیر زمینی و آب وخاک حاصلخیز بیشترین نرخ بیکاری را دراستان خراسان داشته باشد (بالای 30 درصد)خودکفائی در بخش کشاورزی می تواند زمینه ساز توسعه استقلال کشور و می تواند سپر دفاع در  مقابله با تحریم ها باشد و سرخس می تواند بالاترین نقش را دراین خصوص داشته باشد. بدانید و مطمئن باشید که کلید حل تمام مشکلات سرخس اهم از فقر و بیکاري وعقب افتادگی ، غیره و برون رفت از طلسم  عقب ماندگی در تعیین تکلیف مالکیت مردم و دولت براراضی سرخس میسر نیست و تا حقوق مردم دراین خصوص محقق نشود هیچ گونه رشد و توسعه واشتغال در این منطقه امکان پذیر نخواهد بود و هیچ مشکلی حل نخواهد شده و اگر فرصت ها از دست برود و مشکل هم چنان تداوم داشته باشد به مصیبتی گرفتار خواهیم شد که جبران ناپذیر است. و این بزرگ ترین ظلم به مردم سرخس و نسل آینده و نظام و انقلاب و خون شهدا و جفا به امام است .

با تشکر نصراله رضایی