بازی رایانه

تازه ها

بازی رایانه

نظرات ()


در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه "اگر سه دوره برای انتقال معلومات در نظر بگیریم، پس از دو دوره گفتاری و نوشتاری، امروز در عصر و دوران "تصویر" قرار داریم که در قالب رسانه های دیداری تجلی یافته است"، خاطرنشان کرد: تصویر، ماناترین و کارآمدترین ابزار انتقال معناست، چرا که از طریق تماس بصری به گونه غیرمستقیم معانی را به ذهن مخاطب تزریق میکند و شخصیت و روان او را تحت تاثیر قرار می دهد.

* قدرت نفوذ هر تصویر معادل هزار کلمه است

وی با ذکر این نکته که روانشناسان عقیده دارند که قدرت نفوذ هر تصویر معادل هزار کلمه است که در کتاب و مقاله می خوانیم و یا در یک سخنرانی می‌شنویم، تصریح کرد: تصویر ظاهرا گزاره‌ای را به ما تحمیل نمی‌کند، بلکه با پیچیدن معانی در لفافه نشانه‌ها و نمادها سبب می‌شود که ذهن ناخوداگاه آنچه را که دریافت می‌کند، حقیقت و واقعیت بپندارد.

* 5 کارکرد رسانه‌های تصویری از جمله سینما و بازی‌های رایانه‌ای

این کارشناس مسائل فرهنگی، "بازنمایی واقعیت و جهت دهی اذهان توده‌های انسانی"، "درهم ریختن مرز میان واقعیت و مجاز"،" انتقال معنا"، "تصویرسازی و انگاره سازی هدفمند" و "هدایت و کنترل غیرمستقیم" را 5 کارکرد رسانه‌های تصویری از جمله سینما و بازی های رایانه ای عنوان کرد و گفت: درگیر کردن ذهن فرد برای ساعت‌های متمادی برخلاف فیلم که حداکثر حدود 2 ساعت طول می‌کشد، از جمله "ویژگی‌های خاص" بازی‌های رایانه‌ای در دنیای امروز است.

* 12 ویژگی‌های خاص بازی‌های رایانه‌ای

مقدم‌فر در ادامه به برخی دیگر از ویژگی‌های خاص بازی‌های رایانه ای در قیاس با سایر تولیدات تصویری از قبیل فیلم و ... اشاره کرد و گفت: در بازی‌ای رایانه‌ای مخاطب نقش فعال دارد زیرا خود هدایت کننده است اما در فیلم مخاطب منفعل و ناظر است.

وی همچنین با اشاره به اینکه "هدر رفت انرژی و خلاقیت‌های مخاطب در مسیر غیرسازنده و غیرمولد" از دیگر ویژگی‌های خاص بازی رایانه‌ای است، افزود: "درگیر کردن مخاطبان نوجوان و جوان در فرایند رشد و شکل گیری شخصیت آنان"، "فرهنگ سازی پنهان و غیرمحسوس"، "درگیر کردن افراد در دنیای تخیلی و مجازی و جداکردن آنان از دنیای حقیقی و منطقی"، "واداشتن افراد به انزوا، گوشه گیری، انفعال و بی‌تحرکی" و همچنین "شرطی‌کردن مخاطب و القای پیام به وی از طریق نمادسازی" از دیگر ویژگی‌هایی است که می‌توان برای بازی‌های رایانه‌ای برشمرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه اضافه کرد: مثلاً در برخی بازی‌ها مخاطب یاد می‌گیرد که در جریان بازی به هر کاراکتری که الله اکبر می‌گوید یا چفیه فلسطینی به گردن دارد، به عنوان مصداق تروریست شلیک کند و یا به عنوان مثال در یک همزادپنداری، با در دست گرفتن هدایت یک پرواز آمریکایی عملا به نیابت او با تروریست‌هایی که در بازی مسلمان هستند، می‌جنگد.

مقدم‌فر ادامه داد: "آشنا کردن افراد و سوق دادن آنان به سمت فرهنگ، گویش، طرز پوشش و سبک زندگی غربی" و "القای جهت‌دار مفاهیم امنیت و ناامنی به گونه‌ای که در بیشتر بازی‌ها مسلمانان عامل ناامنی و خرابکاری و سربازان آمریکایی مامور اعاده امنیت هستند" از جمله دیگر ویژگی‌های بازی‌های رایانه‌ای است.

* ترویج فرهنگ آمریکایی توسط بازی‌های رایانه‌ای

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروزه حجم زیادی از بازی های