ویژگی های نماینده اصلح از دید رهبر معظم انقلاب

تازه ها

ویژگی های نماینده اصلح از دید رهبر معظم انقلاب

نظرات ()

اندک اندک به انتخابات مجلس دهم  نزدیک تر می شویم ، در هر مجلس و محفلی حرف از صلاحیت و کاندیداهای مورد نظر است در زیر ویژگی های نماینده اصلح از نظر مقام معظم رهبری را بازخوانی می کنیم: ویژگی های نماینده اصلح از نظر مقام معظم رهبری اهتمام و اعتقاد به شعارهای انقلاب و اهداف اصیل آن و بویژه بحث استقلال و عدم وابستگی است "مبادا کسانی به مجلس بروند که گیرنده آنها منتظر فرستنده قوی آمریکا و غرب باشد و هرچه آنها بگویند، اینها به زبان دیگر در داخل مملکت تکرار کنند."

مقام معظم رهبری در رابطه با صلاحیت نمایندگان مجلس، معتقدند که افراد باید اصلح باشند: "نماینده مجلس باید، بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دیندارى و آمادگى براى حضور در میدان هاى انقلاب، دردشناس‏ترین و دردمندترین نسبت به نیازهاى مردم باشند."

نماینده منتخب مردم در یک حوزه انتخابی، به عنوان نماینده افکار عمومی آن بخش از کشور است و باید در بحث قانونگذاری و نظارت بر دستگاه های اجرایی ایفای نقش نماید. در همین رابطه مقام معظم رهبری فرمودند: "وعده های غیر عملی ملاک نیست. من با خود نماینده‏ هاى محترم در دوره ‏هاى مختلف وقتى مواجه شدم، به اینها گفتم: آقایان و خانم هاى نماینده! وظیفه نماینده این نیست که وعده عمرانى و فلان پروژه، فلان کار را در منطقه انتخابى خود به مردم بدهد؛ اینها کار اجرایى است، کار دولت است. وظیفه نماینده این است که بتواند قانون مورد نیاز کشور را پیدا کند، آن قانون را جعل کند. وقتى قانون شد ـ یعنى قاعده‏اى گذاشته می شود ـ دستگاه هاى اجرایى و قضایى مجبورند طبق قانون عمل بکنند."

نکته ای دیگر در باب ویژگی های نماینده مجلس، بحث تعهد و تدین در کنار تخصص است که دیدگاه مقام معظم رهبری بدین گونه است که: "تخصص نیز امرى لازم است و ما امروز متخصص کم نداریم، اما ملت هوشیار ایران باید دقت کند که در میان همین متخصصان، متدین ها را انتخاب کند؛ زیرا دین و تدین مانع وابستگى مى ‏شود و اگر دیندارى نباشد وابستگى آسان مى‏شود."

مقام معظم رهبری در خصوص ویژگی های شهید مدرس به عنوان یک نماینده اصلح چنین موضع گیری می کنند:"امام رضوان‌الله‌علیه بارها اسم «مدرس» را مى‌آوردند. مگر خصوصیت مدرس چه بود؟ از مدرس عالم‌تر هم داشتیم. مدرس خصوصیت عمده‌اش این بود که هیچ عامل ارعاب و تهدید و تطمیع و فریب‌گرى در او اثر نمى‌کرد. همان وقتى که على‌الظاهر فضا را بر ضد او آن‌چنان متشنج کرده بودند که علیه‌ش شعار مى‌دادند، او ایستاد و حرف خودش را زد. این خصوصیت یک نماینده‌خوب در مجلس است.

در زمان‌هاى گذشته، تا یک نخست‌وزیر مى‌آمد کلمه‌اى بگوید که بوى اصطحکاک با منافع خارجی‌ها را داشته باشد، از کار برکنارش مى‌کردند. تا یک رجل دولتى مى‌آمد قیافه‌اى بگیرد و حرفى بزند که بوى اعتراض به امتیازات خارجى بدهد، فوراً از قدرت ساقطش مى‌کردند و به دنبال کارش مى‌رفت!

اگر کسى هم مثل مرحوم مدرس رضوان‌الله ‌علیه، سرسخت بود، کتکش مى‌زدند، محبوسش مى‌کردند، تبعیدش مى‌کردند و بعد هم به دست قلدرى مثل رضاخان، با دهان روزه، در ماه رمضان، شهیدش مى‌کردند… رجالى که جرأت و ایمان مدرس را نداشتند، تا یک کلمه حرف مى‌زدند، با چشم غرهّ‌اى از طرف اربابان خارجى مواجه مى‌شدند و فوراً سکوت مى‌کردند؛ لذا امتیازات خارجی‌ها در ایران، روزبه‌روز بیشتر شد."

پس با توجه به این ویژگی ها باید تلاش کنیم  در انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی به دور از تعصبات ، فردی اصلح ،متعهد و کاردان را به عنوان نماینده مردم شهرستان انتخاب کنیم .