Cpu ‌چيست ؟

تازه ها

Cpu ‌چيست ؟

نظرات ()


Cpu ‌چيست ؟ 

يک (central processing unit CPU ( که گاهي اوقات آن را پردازنده (Processor) نيز مي‌نامند ؛ يکي از اجزاء رايانه‌هاي رقمي مي‌باشند که فرامين را در رايانه‌ها تفسير مي‌نمايد و اطلاعات را مورد پردازش قرار مي‌دهد . واحدها ي مرکزي پرداش ويژگي پايه‌اي قابل برنامه ريزي شدن را در رايانه‌هاي رقمي را فراهم مي‌کنند ؛ و يکي از مهمترين اجزاء رايانه‌ها در حافظه  اوليه ؛امکانات ورودي/خروجي هستند .يک پردازنده مرکزي مداري يکپارچه مي‌باشد که معمولا به عنوان ريزپردازنده شناخته مي‌شود . امروزه عبارت CPU‌ها معمولا براي ريزپردازندها به کار مي‌روند . 
عبارت «central process unit»(واحد پردازنده? مرکزي) يک رده? خاص از ماشين را معرفي مي‌کند که مي‌تواند برنامه‌هاي رايانه را اجرا کند .اين عبارت گسترده مي‌تواند به راحتي به بسياري از رايانه‌هايي که بسيار قبل تر از عبارت "CPU" بودند تعميم داد . به هر حال ؛اين عبارت و شروع استفاده از آن در صنعت رايانه حداقل از اوايل سال ???? رايج شد. شکل ,طراحي و پياده سازي پرازنده‌ها نسبت به طراحي اوليه تغيير کرده‌است ولي عملگرهاي بنيادي آن همچنان به همان شکل باقي مانده‌است .
پردازنده‌هاي اوليه که به عنوان يک بخش از چيزي بزرگتر که معمولا يک نوع رايانه ‌است ؛داراي طراحي سفارشي بودند . در هر صورت اين روش طراحي سفارشي پردازنده‌ها ،کاري گران قيمت براي يک بخش خاص، به مقدار زيادي راه توليد را به تعداد زياد که براي اهداف زيادي قابل استفاده بود را فراهم کرد .اين استانداردسازي روند عمومي را در عصر transistor mainframes و minicomputer گسسته و شتابدار کردن تعميم مدارات مجتمع(IC)را شروع کرد . IC امکان افزايش پيچيدگي ها براي طراحي پردازنده‌ها و ساختن آنها در مقياس کوچک (در حد ميليمتر) امکان پذير مي‌سازد. هر دو فرآيند کوچک سازي و استاندارد سازي پردازنده‌ها حضور اين تجهيزات رقمي در زندگي مدرن گسترش داد و آن را به فراتر از يک دستگاه خاص مانند رايانه برد .ريزپردازنده‌هاي جديد در هر چيزي چون خودروها تا تلفن‌هاي همراه و حتي اسباب بازي‌هاي کودکان وجود دارند .
مشخصه با اهميت ريز پردازنده ها عبارتند از :
× . سرعت .
× . پهناي گذرگاه داده .
× . پهناي گذرگاه آدرس .
× . ماکزيمم حافظه .
علاوه بر اين مشخصه ها تعداد ترانزيستور با کار گرفته شده ، cache داخلي ، پهناي پالس ، اندازه رجيستر هاي داخلي در پردازنده ها از اهميت ويژه اي برخوردار هستند . همه پردازنده ها سه عمل اساسي را انجام مي دهند :
× . انتقال اطلاعات 
× . حساب و منطق 
× . تصميم گيري 
مشخصات فني پردازنده ها 

پردازنده ها به عنوان يکي از اصلي ترين عناصر در يک کامپيوتر به صورت يک تراشه به شکل مربع روي برد اصلي قرار مي گيرد . معمولا هر پردازنده داراي خصوصيات ويژه اي است که توسط تعدادي حروف و ارقام که بر روي هر کدام از آن ها چاپ شده ، مشخص مي شوند . اين اطلاعات شامل موارد زير مي باشد :
- نام شرکت سازنده .
- نسل پردازنده .
- مدل و نوع پردازنده .
- سرعت پردازنده (MHZ ) .
- ولتاژ مورد نياز پردازنده .
- شماره سريال پردازنده .
در ادامه به توضيح برخي از اين مشخصه ها مي پردازيم : 
نام شرکت سازنده پردازنده 





پردازنده ها توسط شرکت هاي مختلفي ساخته و ارائه شده اند. شرکت هاي مشهور سازنده پردازنده عبارتند از :
- Intel 
- IBM 
- AMD 
- Syrex 
- Motorola
- IDT
- NIC
- IIT
گاهي بر روي پردازنده ها نام شرکت سازنده به صورت کامل و گاهي به صورت علائم اختصاري مخصوص شرکت مشخص مي شود . مثلا براي محصولات شرکت از AMD براي مشخص کردن نام پردازنده عبارت ADVANCED شرکتهاي MICRO DEVICES که کلمه AMD از آن گرفته شده چاپ مي شود .
نسل پردازنده 
پردازنده ها بسته به تنوع در مدل و عملکرد آن ها داراي مدل هاي مختلفي مي باشند . معمولا هر گاه يک تغيير اساسي در ساختار يا پردازنده به وجود آمده است نسل جديدي براي آن نام گذاري شده است . معمولا نسل هاي مختلف پردازنده ها را با نام ، علائم يا شماره هاي مختلف نشان مي دهند . شرکتهاي سازنده پردازنده توليدات خود را بر اساس يک روش استاندارد نام گذاري مي کنند . مثلا شرکت Intel توليداتش را به صورت 80x86 و شرکت Motorola به صورت 68xxx نام گذاري مي کنند ، که معمولا علامت x جايگزين نسل و مدل پردازنده مي شود . مثلا در مورد پردازنده هاي Intel نسل هاي اول تا هفتم به صورت زير مي باشد :
همانگونه که مشاهده مي کنيد از نسل چهارم (80486) به بعد نامگذاري پردازنده هاي Intel به صورت 80x86 نمي باشد بلکه از نام پنتيوم استفاده شده است .
مدل پردازنده 
هر کدام از نسل هاي پردازنده داراي مدلهاي مختلفي مي باشد که داراي مشخصات متفاوت مي باشند . مثلا در مورد پردازنده و 80386 مدلهاي DX , SX و براي 80486 مدلهاي SX , DX , DXII , DX4 , DX5 براي پنتيوم (نسل پنجم) مدل هاي پنتيوم کلاسيک و MMX ، براي نسل ششم مدل هاي پنتيوم پرو ، پنتيوم II و پنتيوم III پنتيوم سلرون براي نسل هفتم مدل اتيانيوم را مي توان اشاره نمود .
سرعت پردازنده 
يکي ديگر از پارامتر هاي مهم براي پردازنده که معمولا روي پردازنده چاپ مي شود ، سرعت پردازنده است . سرعت پردازنده بر حسب مگاهرتز (MHZ) مشخص مي شود . گاهي سرعت پردازنده ها معادل سرعت پردازنده مشابه Intel بر روي آن چاپ مي شود. در اين پردازنده ها که شبيه پردازنده هاي پنتيوم Intel هستند ، براي نشان دادن سرعت AMD-K5 که در سطر دوم آن عبارت PR100 چاپ شده است ، بدين معني است که اين پردازنده داراي سرعتي معادل سرعت پردازنده هاي پنتيوم اينتل با سرعت 100MHZ مي باشد . هر چند ممکن است سرعت واقعي اين پردازنده کمتر باشد . چنانچه بعد از PR100 علامت + هم داشته باشيم يعني سرعت اين پردازنده حتي از پردازنده اينتل با سرعت 100MHZ هم بيشتر مي باشد . 
ولتاژ پردازنده 
پردازنده هاي قديمي (قبل از کار 468DX4) با ولتاژ 5v کار مي کردند . پردازنده هايي که بعد از 486DX4 به بازار ارائه شد با ولتاژ 3.3v کار مي کردند . امروزه پردازنده هاي K6 از شرکت AMD با ولتاژهاي پايين تر از 3.3v (2.2v مي کنند . طبيعي است هر چه پردازنده با ولتاژ کمتري کار کند توان مصرفي آن کمتر شده و در نتيجه پردازنده کمتر داغ مي شود