چطور در جمع خوب صحبت کنیم ؟

تازه ها

چطور در جمع خوب صحبت کنیم ؟

نظرات ()

اگر هنگام صحبت درجمع عصبی می شوید و ترس از صحنه دارید، مردد و نامطمئن به نظرخواهید رسید صدایتان ممکن است ‏بلرزد، خیلی آهسته صحبت می کنید و یا مبهم یا ممکن است خیلی تند وسریع صحبت کنید. برای این که هنگام صحبت درجمع با ‏اعتماد به نفس حاضر شوید به نکات زیرتوجه کنید دراین صورت تماشا گران نیزازصحبت های شما یادداشت خواهند داشت.
‏1-شیوه ی سخن ( طرزبیان ) واضحی داشته باشید:
 
طرزبیان دقیق و واضح موجب قاطعیت و اعتماد به نفس درشما خواهد شد. بنابراین تمام تلاش خود را برای بهتر کردن طرز بیان ‏خود به کارگیرید. کلمات را محکم و واضح بیان کنید. تلفظ نکردن برخی حروف به خصوص دراخر کلمات نشان دهنده ی ‏عصبی بودن و اضطراب شماست. افراد با اعتماد به نفس کلمات را واضح بیان می کنند.  
 
2- صدای خود را تنظیم کنید:
افراد با اعتماد به نفس به راحتی شنیده می شوند. اگر خیلی آرام صحبت کنید، مخاطبان فکر می کنند شما مضطرب هستید حتی ‏اگر واقعا اینطورنباشد و یا فکرمی کنند مطلب شما چندان مهم نیست. صدای خود را بالا ببرید تا به راحتی شنیده شوید. از صدای ‏خود نترسید بلند صحبت کنید. اگر این کار برایتان سخت است درخواست میکروفون کنید و یا با دیدن یک سخنران از او یاد ‏بگیرید که چطور بلند صحبت کنید. صدای شما نباید طوری باشد که مخاطبان مجبور شوند گوش های خود را تیز کنند تا بتوانند ‏صدای شما را بشنوند. بلند صحبت کنید تا مطمئن به نظربرسید.
 
3- ایجاد وقفه:

درصحبت کردن عجله نکنید. گاهی اوقات وقفه ای ایجاد نمایید. البته ممکن است به نظرشما چندان خوشایند نباشد ولی با ایجاد ‏وقفه، مخاطبان فرصت لازم برای دریافت انچه را که شما بیان کرده اید پیدا خواهند کرد. هرچه مخاطبان بیشتر باشند مدت زمان ‏وقفه ی شما نیزباید طولانی تر باشد. افراد با اعتماد به نفس در طی صحبت هایشان وقفه دارند و برای آنها این کار امری عادی ‏است.

  
 
4- جمله ی خود را با توقفی کوتاه که نشان دهنده ی نقطه است به پایان برید:‏
به جای اینکه با عجله و بدون وقفه صحبت کنید، هرجمله را ازجمله ی بعدی به طورواضح جدا کنید. گاهی اوقات وقتی افراد ‏عصبی و نگران هستند به جای اینکه با توقفی کوتاه درپایان جمله، نشان دهند که جمله آنها به پایان رسیده است. کلماتی چون ا ‏‏......هوم ......را بین عبارات خود وارد می نمایند و با اینکار همه ی جملات آنها پیوسته به نظرمی رسد. اینکار باعث کاهش ‏تاثیر صحبت های شما برروی مخاطبان می گردد. به خودتان اطمینان دهید که انچه راگفته اید انقدرخوب بوده که بتوانید پس از ان ‏توقفی داشته باشید. قبل از شروع جمله ی بعدی، کمی صبرکنید. فضای بین جملات خود را با هیچ چیز به جزسکوت پرنکنید. ‏این سکوت زمانی است برای فکرکردن شما، با رسیدن به پایان جمله، توقف کنید.
 
 
‏5- سرعت صحبت های خود را کنترل نمایید:

 صحبت های همراه با تشویش و اضطراب معمولا تند و بی وقفه هستند. بعضی از سخنرانان یک نفس و با شتاب به صحبت های ‏خود ادامه می دهند درحالی که سخنرانان با اعتماد به نفس سرعت مناسبی را رعایت می کنند حتی برخی از آنها خیلی ارام ‏صحبت می کنند و با پایین آوردن سرعت در بعضی ازکلمات اهمیت آنها را آشکارمی سازند. بنابراین با تند صحبت کردن، پیام ‏های مهم و با اهمیت نادیده گرفته می شوند با کم وزیاد کردن صدای خود هم شما مطمئن به نظرخواهید رسید و هم کلماتی را که ‏بیان می کنید با اهمیت به نظرخواهند رسید.

 

 
‏6- دستور زبان را رعایت کنید از صرف های مختلف استفاده کنید:‏

 اگر یکنواخت صحبت کنید مخاطبان خسته خواهند شد سعی کنید در صدایتان تنوع ایجاد نمایید کلمات را هم با صدای بلند وهم ارام ‏بیان کنید و صدای خود را کم و زیاد کنید به بیان دیگر به کلمات خود نور و سایه بدهید. اگر چیزی را که بیان می کنید مهم است ‏آن را به گونه ای بیان کنید که این اهمیت درآن مشخص باشد، کم وزیاد کردن صدا، آن را از یکنواختی خارج می سازد و توجه ‏مخاطبان را جلب می نماید.

 
 
7- درآخر جملات صدایتان را پایین بیاورید:‏

 اگر نامطمئن باشید، صدایتان درآخر جمله، بالا می رود و جمله ی شما سوالی به نظرخواهد رسید، بالا بردن صدا در آخر جملات ‏درحالی که جمله ی شما خبری و یا امری است موجب می شود تا شما نامطمئن به نظر برسید. به عنوان مثال اگر به گویندگان ‏اخبارتلویزیون نگاه کرده باشید متوجه می شوید که آنها با پایین آوردن صدای خود در آخرجملات، قدرت و اهمیت خبر را نشان می ‏دهند، حتی اگر خبری هیجان انگیزباشد باید صدا در آخر جمله ی پایین اید تا اعتماد به نفس شما حفظ شود و اهمیت ‏خبر آشکار گردد.