سوگیری ذهنی

تازه ها

سوگیری ذهنی

نظرات ()

در روانشناسی و علوم شناختی خطای هاله ای (اثر هاله ای) (به انگلیسی Halo Effect ) به نوعی خطا در شناخت و تصمیم گیری گفته می‌شود که تحت تاثیر ذهنیت قبلی قضاوت کننده شکل می گیرد و می تواند از حقیقت و انصاف به دور باشد. به عنوان مثال وقتی معلمی از دانش آموزی ذهنیتی منفی به عنوان یک فرد "تنبل" دارد، در برخوردهای بعدی نیز ممکن است این پیش داوری بر قضاوت او تاثیر بگذارد. از اینرو است که به معلمان همیشه توصیه می‌شود در هنگام تصحیح ورقه‌های امتحانی به اسامی دانش آموزان نگاه نکنند تا ذهنیت‌های قبلی بر نحوه قضاوت آنها تاثیر نگذارد.

فرض کنید می‌خواهید به خریداران سایت ایمیل‌های تبلیغاتی بفرستید و هنگام ثبت‌نام از آن‌ها می‌پرسید که آیا می‌خواهند ایمیل تبلیغاتی دریافت کنند یا خیر. اگر به صورت پیش‌فرض این جمله تیک زده شده باشد، احتمالا افراد زیادی آن تیک را حذف نخواهند نکرد. ولی اگر از آنان بخواهید که اگر مایلند برای دریافت ایمیل تبلیغاتی تیک بزنند، افراد بسیار کمتری آن تیک را خواهند زد! بنابراین فقط با تغییر یک پیش‌فرض، تغییر عمده‌ای در نتایج ایجاد می‌کنید.

شاید برایتان عجیب باشد، ولی سایت‌هایی که مبلغ‌ها را به تومان نشان می‌دهند در مخاطب حس بهتری ایجاد می‌کنند. با اینکه شاید از نظر منطقی توجیهی نداشته باشد، ولی دیدن صفرهای کمتر و اعداد کوچکتر احتمال کلیک شدن دکمه خرید را افزایش می‌دهد.

نوشته دکمه خرید

نکته بعدی که از کنار آن به راحتی می‌گذریم، نوشته دکمه خرید است. گاهی تغییر نوشته از «خرید» به «سفارش» تعداد کلیک‌ها را افزایش می‌دهد. حتی برخی سایت‌های موفق یک جمله کامل در دکمه خرید می‌نویسند، مثلا: من می‌خواهم این محصول خارق‌العاده را داشته باشم و از آن لذت ببرم!

قانون کلی این است که هرچه نوشته دکمه خرید نامعمول‌تر باشد احتمال جلب توجه آن بیشتر می‌شود.

فروشندگان خبره ابتدا کالایی با قیمت بالاتر و سپس کالای ارزانتر را پیشنهاد می‌دهند. قیمت بالاتر به عنوان لنگر و تکیه‌گاه در ذهن مشتری شکل می‌گیرد و مقایسه خود را به صورت خودکار با آن انجام می‌دهد