حدود و ثغور تکنولوژی آموزشی

تازه ها

حدود و ثغور تکنولوژی آموزشی

نظرات ()

اخیرا ذهنم بسیار مشغول این موضوع است که حدود و ثغور تکنولوژی آموزشی کجاست؟ 

آیا جایگاه تکنولوژی آموزشی را تنها باید محدود به مدارس و آموزش و پرورش کرد؟ یا این که فراتر از این موارد است؟

ایا در کشور ما تکنولوژی آموزشی بسیار محدود نشده است، حتی به نظر می‏رسد که این روزها تکنولوژی آموزشی یعنی تولید محتوای الکترونیکی. در رابطه با حوزه و دامنه‏ی تکنولوژی آموزشی برخی دیگر از سوالاتی که برایم در این وادی مطرح هستند این که:

- در تولید و طراحی ماشین‏ها اعم از سخت‏افزار و نرم‏افزار، آیا تکنولوژی آموزشی می‏تواند مفید واقع گردد یا خیر؟

- به نظر من با توجه به این که تعامل انسانی با ماشین مطرح است، پس تکنولوژی آموزشی می‏تواند مفید و موثر واقع گردد. زیرا طراحی یک ماشین علاوه بر نیاز به دانش تخصصی به علوم واسط کاربری، علوم شناختی و آرگونومی و نظایر آن‏ها (و به طور کلی مهندسی انسان) نیازمند است که تکنولوژی آموزشی به عنوان یک رشته‏ی کاملا کاربردی و میان رشته‏ای می‏تواند از این لحاظ کمک شایان ذکری ارائه بکند تا هم رضایت مشتریان و کاربران از به کارگیری تجهیزات افزایش یابد و هم بهره‏وری ارتقاء یابد. حتی از لحاظ بازاریابی و فروش هم قابل تأمل است.

به نظر می‏رسد که نیروی هوایی آمریکا بیش از هر کس دیگری متوجه این امر شده و از شروع جنگ جهانی دوم بویژه در عرصه‏های نظامی و تسلیحات به تکنولوژی آموزشی به عنوان هنری نگاه کرده که می‏توان با استفاده از پتانسیل آن، ارتباط خوبی را بین عوامل انسانی و تجهیزات از لحاظ به کارگیری به وجود آورد.

به نظر من تکنولوژی آموزشی می‏تواند بسیار متفاوت عمل کند هم به عنوان یک مکمل برای سایر رشته‏ها در میدان عمل و هم به عنوان یک رشته برای طراحی و تولید برنامه‏ها و نظام‏های آموزشی اعم از حقیقی و مجازی و در قالب رسانه‏های مختلف.

خوشحال می شوم نظرات دیگران را در این رابطه جویا شوم و مصداقهایی را دال بر تایید یا رد نگاه این جانب به تکنولوژی آموزشی ارائه نمایند. همچنین دوستانی که علاقمند به پژوهش در این راستا هستند، خوشحال می‏شوم همکاری داشته باشم.