نمایش چشمه جن

تازه ها

نمایش چشمه جن

نظرات ()

سلام .

این پُست ، گزیده ای از نمایشنامه چشمه جن است به زبان فاخر لُری .  که گروه در حال تمرین و آماده سازی برای جضور در جشنواره های مختلف کشوری و استانی می باشد .

و اگر خدا بخواد و گوش شیطان کر بشه و خاری تو چشمش بر ه و استخونی توی گلوش و باز اگر ابر و باد و مه خورشید و فلک اجازه بدن ، احتمالا کار رو توی شهرم اجرا کنیم . ( چه با تاکید نوشتم شهرم ، آدم بعضی وقتا فک می کنه که شهرش  نیست !!!! )

چون فقط انگار در این شهر دست انداختن زبان و لهجه لری و مضحکه سازی با ادبیات و گویش مردمان چند هزار ساله این سرزمین و زاگرس ایستاده به قامت تاریخ ، خریدار داره .

نه کارهای جدی .

الخیر و فی ماوقع .

**********************************************************************

نمایشنامه :

چشمه جن

نوشته :

 مهدی آشوغ    

*

1

*

در پس دیوار، بیشه است .

نیمه های شب است .مردی ( چل گیس ) ( چل گیس به معنای کسی که موهای بلند و پرپشتی دارد . )  سرگردان در بیشه است . گم شده است . به کنار چشمه می رود تا تشنگی خود را برطرف کند . احساس عجیبی

می کند.

چل گیس : آخ دِ چنگ ای روزگار . گوم بیمَ ... ای صدا چینهَ ؟

صداهایی عجیب شنیده می شود . کسانی اوراد می خوانند . موسیقی خاصی هم آواز آنان است .

یهَ چینیهَ ؟ یهَ چه بدبختیهَ ؟ / به بالا نگاه می کند. /  بعد او بارون ، ماه ها مین وسط آسمو . نباید مین بیشه بام . نحسی ای ملاکیا گیرم .

چوب دستی را به حالت دفاع از خود گرفته است .

صداها نزدیک تر می شوند . چل گیس به پشت درختی می رود و مخفی می شود .

چل گیس : کنار ای چشمهَ جن ؛ که ای اجنیا چشیام درارن ... آخ دِ چنگ ای روزگار ...

کسانی با حالات ها و صورتهایی مانند گراز و گرگ و بدن هایی به مانند انسان سم به پا می آیند . در حال برگزاری مراسم خاصی می باشند . یکیشان لباس سفید بلندی به مانند عروس به تن دارد . باقی اطراف اویند . چل گیس از ترس نفس هم نمی کشد .

مراسم اجنه ها ادامه دارد.