نگاهی به فیلم 360 درجه

تازه ها

نگاهی به فیلم 360 درجه

نظرات ()

“360 درجه” اولین ساخته سینمایی سام قریبیان – فرزند بازیگر کهنه کار سینمای ایران فرامرز قریبیان – بعد از نگارش فیلم “بی گناهان” محسوب می شود.

خلاصه داستان: جاوید ( میلاد کی مرام ) مرد جوانی که به جرم حمل مواد شیشه در خودرو اش، دستگیر می شود و به تحمل 3 سال حبس محکوم می گردد. وی پس از طی شدن دوران محکومیتش، آزاد می شود و به دنبال انتقام از کسانی که او را وارد این ماجرا کرده اند می رود، اما….

نگاهی گذرا و کلی به فیلم: 360 درجه فیلمی تا حدودی شلوغ در ریتم و ضرباهنگ فنی، که البته تنها در تکنیک و فرم اثر مشهود است. فیلمی کوچک با فیلم نامه ای جمع و جور و خوش روایت، اما از نظر بصری کمی سرگردان و تا حدودی پرمدعا. فیلمی که اندازه دهان فیلمنامه کوچک، خوش ریتم و بکر خود را، در ساختار فنی و بصری فیلم مطلقا رعایت نمی کند، و زیاده روی و کم تجربه گی کارگردان جوان و تازه کار آن کاملا مشهود است. بحث در اینجا همان بحث قدیمی چفت شدن فرم و محتوا و تکنیک است، و کارگردانی که نمی تواند و عاجز است حرف کوچک و قابل اعتنا و خوش تکنیک خود در موضوع و فیلمنامه را، به اندازه قد درونمایه داستانی اش به فرم و نمایش در بیاورد. البته روایت تا حدودی جنایی و پر تپش فیلمنامه نیازمند اینگونه دکوپاژهای مدرن و تقطیع تصاویر منحصر به فرد در اجرا است، اما نه اینگونه خام دستانه و بی رمق و سهل انگار در میزانسن و باورپذیری فرم اثر . درواقع سام قریبیان فیلم نامه نویس مدرن تر و خوش قریحه تری است تا کارگردانی قابل اعتماد. در میان بازی بازیگران تا حدودی جاوید با نقش آفرینی میلاد کی مرام و همینطور نقش شخصیت “ناظم” ، قابل اعتنا هستند. بقیه بازیگران تا حدودی دکوراتیو هستند و برای پیشبرد داستان در فیلمنامه حضور دارند و شخصیت پردازی ضعیفی دارند. در کل “360 درجه” فیلمی کوچک - و [تا حدودی] قابلی ست - که در گذر آزمون زمان هم مطلقا قابل ترقی نیست و جایگاهش همینی است که الآن هست.

  یک و نیم ستاره

نویسنده: محسن منوچهری