نمایش هورشید در قله ی تئاتر دانش آموزی ایران قرار گرفت

تازه ها

نمایش هورشید در قله ی تئاتر دانش آموزی ایران قرار گرفت

نظرات ()

 نمایش هورشید در قله ی تئاتر دانش آموزی ایران قرار گرفت


به بهانه موفقیت گروه نمایشی آهنگ بلوچ راسک در جشنواره سراسری تئاتر دانش آموزی

محمد دین دشتی: ساعت 13 مورخ 25/5/92 پیامکی از طرف دوستان دریافت شد هورشید بر قله ی تئاتر ایران قرار گرفت ،خوشحال اما ؟؟؟

1- هرگز تصور این را نداشتم که به این زودی تئاتر شهرستان راسک به چنین موفقیتی دست پیدا کند در یک مرحله جهشی ،شاید قابل باور برای اهالی تئاتر نباشد در سال های دهه 70الی 80 تئاتر ایرانشهر با داشتن اساتید برجسته به لحاظ پیچیدگی این هنر نتوانستند رمز ورود به جشنواره سراسری را پیدا کنند اما هنرمندان نوجوان راسک در یک حرکت خودجوشانه به موفقیتی شگفت آور دست پیدا کردند .

2- شهرهایی چون تهران ،اصفهان،مشهد و  دیگر کلانشهرها اگر به چنین موفقیتی دست پیدا میکردند اصلا جای تعجب نبود زیرا نگارنده میداند در این شهرها روزانه ده ها نمایش به روی صحنه می رود و دارای امکانات و سالن های مجهز می باشند، ده ها آموزشکده هنرهای نمایشی بصورت تخصصی این هنر را آموزش میدهند هنرمندان راسک کجا و آنها کجا؟!!! حتی به گفته شرکت کنندگان جشنواره سراسری دانش آموزی اکثر آنها نمی دانستند راسک در کجای جغرافیای ایران قرار دارد.

3- همه بر این واقف هستیم که دانش آموزان راسک حتی یکبار فرصت دیدن نمایشی را نداشتند چه برسد به آموزش .

4- در این شرایط که نمایش به ایچنین موفقیتی دست پیدا کند حتما باید نمایش ارتباط قوی،صمیمی و صادقانه با تماشاگر یا مخاطب خود برقرار کند.محتوا و متن قوی بازیگرانی با درک بالا که ابزاری قوی چون بیان و بدن خوبی دارا باشند، شاید ماه ها نیاز به تمرین و پشتکار لازمه این کار است که بدن نرم و بیانی رسا داشته باشند.

5- اما یک نکته قابل توجه است نصیر احمد ملازهی عضو فعال موسسه مردم نهاد فرهنگی ،هنری آهنگ بلوچ ، نویسنده ، کارگردان و بازیگر برجسته استان بعنوان فرهنگی در شهر راسک حضور دارد سال های قبل موفقیت های بسیاری را کسب نموده و نمایش هایی از جمله حمل جیئند کلمتی ،فیل و سوفیا،زهم و کپن،در هفته های گذشته (زهم و کپن) بعنوان یکی از نمایش های برتر جشنواره نمایشنامه نویسی بنیاد علوی را به خود اختصاص داده بود . از سال 1372 نگارنده با این جوان بی ادعا ارتباطی صمیمانه ، دوست داشتنی و هرگز کار ضعیف و بی محتوا از ایشان را شاهد نبوده ایم فردی کارکشته و دور اندیش است اما باید این را یادآوری کرد که کار نمایش کار گروهی هست ایشان بارها به من گفته اند که در راسک کار هنری بسیار سخت است زیرا تنهایم و باید نسلی را تربیت کنم  و اما امروز نه تنها نسلی نوجوان که افتخاری بزرگ برای راسک محسوب میشودتربیت کرد بلکه یک کار بنیادی و زیربنایی فرهنگی انجام داد درود براو .

6- سی و یکمین جشنواره سراسری تئاتر دانش آموزی از تاریخ 20 لغایت 25 مرداد ماه در نیشابوربرگزار شد یکی از گروه های منتخب در این جشنواره ملی نمایش هورشید به نویسندگی و کارگردانی نصیر احمد ملازهی بود که توانست مقام اول جشنواره و راهیابی به جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را نصیب خود کند. اینجا بر خود لازم میدانم به بازیگران عزیز این گروه از جمله پاد،نبات زهی ،پناه،درخشان،و همه ی عزیزانی که من اسمشان در ذهنم نیست به کارگردان محترم و شهروندان فهیم راسک تبریک عرض نموده و باید به آنها گفت این پایان راه نیست بلکه آغازی ست برای شکوفایی استعداد های درخشان شهرستان سرباز و راسک.

هورشید:اسم کاراکتر اصلی نمایش می باشد.