تهران-ایرنا- پوریا عبدی دراماتورژ (تحلیلگر) نمایش بلیط تئاتر گفت: «بلیط تئاتر» نمایشی علمی است.

تازه ها

تهران-ایرنا- پوریا عبدی دراماتورژ (تحلیلگر) نمایش بلیط تئاتر گفت: «بلیط تئاتر» نمایشی علمی است.

نظرات ()

بلیط تئاتر نمایشی علمی برای جذب مخاطب عام است

استاد پوریا عبدی

تهران-ایرنا- دراماتورژ (تحلیلگر) نمایش بلیط تئاتر گفت: «بلیط تئاتر» نمایشی علمی است که علاوه بر مخاطب خاص، مخاطب عام را نیز جذب می کند.

پوریا عبدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: این نمایش به دلیل علمی بودن مطالعات دراماتورژ، مشاور و کارگردان اثر، نمایشی با نگاه هنری است که مخاطبان خاص و عام تئاتر را که فقط برای خنده آمده راضی می کند؛ هم می خنداند و هم حرف می زند تا تک بعدی نباشد.

وی اظهار داشت: بلیط تئاتر یک نمایش کمدی فانتزی است که تماشاگر را با ایجاد موقعیتهای غیر قابل پیش بینی می خنداند و در جاهایی دست به شکستن فضای بین تماشاگر و نمایش می زند و اکثر بار کمدی آن پس از طراحی کارگردان، بر بداهه پردازی بازیگران است. 

عبدی گفت: طراحی نور در خدمت اثر است و خودنمایی نکرده، اما به جذابیت نمایش کمک نموده و در تاثیر گذاری اثر نقش بسزایی دارد. موسیقی نیز یک موسیقی مردمی برای ارتباط گرفتن با مخاطب عام نمایش است. 

وی با اشاره به طراحی در نمایش بلیط تئاتر افزود: طراحی را خود ارائه کرده ام اما بخش کمی از آنها با توجه به سلیقه کارگردان و گروه اجرایی به انجام رسید؛ چرا که این گروه از مشاور نیز بهره می بُرد و البته موفق نیز بوده و ضعفی نداشته است.

نمایش بلیط تئاتر از یکشنبه 14 دی ماه در تماشاخانه بازیگاه روی صحنه است که با استقبال خوب تماشاگران روبرو بوده است.

عبدی، در معنای دراماتوژی گفت: دراماتورژی (Dramaturgy) یا نمایش پردازی به معنی مطالعه و تحلیل و تفسیر نمایشنامه برای اجراهای جدید با توجه به مخاطب و زمان و مکان است. 

وی افزود: گرچه در کشور ما به دراماتورژ به عنوان یک بازنویس یا تحلیل کننده صرف در تمرین های اولیه نگاه می شود، اما داماتورژ یک استراتژیست است. فردی که استراتژی خوانش متن، انتخاب بازیگر، شیوه تمرین، شیوه اجرا، شیوه تبلیغات و ... را طراحی می کند و به کارگردان ارائه می نماید. در حقیقت پلی میان متن، جامعه و نمایش است. 

این نمایش تا 30 دی ماه روی صحنه است و علاقه مندان می توانند برای دیدن این نمایش به تماشاخانه بازیگاه واقع در بلوار کشاورز خیابان کبکانیان مراجعه نمایند.

فراهنگ**9338**1027

انتهای پیام /