برنامه‌های «خانه تئاتر» تشریح شد

تازه ها

برنامه‌های «خانه تئاتر» تشریح شد

نظرات ()

ایرج راد با توضیحی درباره ایجاد ایستگاه مترو در محوطه تئاتر شهر، وضعیت ساختمان جدید خانه تئاتر، معافیت مالیاتی هنرمندان، ارائه خدمات به هنرمندان، طرح تكریم هنرمندان و بحث تعاونی مسكن خانه تئاتر را تشریح كرد.
ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر در نشست خبری درباره ساخت‌وساز خانه تئاتر واقع در خیابان سمیه، بحث معافیت مالیاتی هنرمندان در جمع خبرنگاران سخن گفت، همچنین ابتدای جلسه درباره بحث روز جامعه تئاتری، ورود مترو به محوطه تئاترشهر و حصاركشی محوطه باز نیز به ایراد سخنرانی پرداخت.
● فضاهای دیگر برای ساخت مترو در چهارراه ولیعصر وجود دارد
ایرج راد در ابتدا درباره ورود مترو به محوطه باز تئاترشهر گفت: در جریان اطلاعات كامل این موضوع نیستم اما امروز به محوطه باز تئاترشهر رفته‌ام و حصاركشی موجود را دیدم، درباره این موضوع با آقای رایانی تماس گرفتم وی نیز گفت این فضا مربوط به تئاترشهر بوده و امیدواریم این كار صورت نگیرد چرا كه این فضا برای تئاتری‌ها قابل استفاده است.
وی ادامه داد: باید این موضوع بررسی شود و به نظرم در اطراف چهارراه ولیعصر فضاهای دیگری برای ساخت ایستگاه مترو وجود دارد.این فضا برای هنرمندان تئاتر كارایی داشته و اگر ایستگاهی در آن ایجاد شود، مسلما با كمبود فضاهای فرهنگی و هنری روبرو می‌شویم.امیدوارم این كار صورت نگیرد، ما صحبتی با شهردار و میراث فرهنگی نداشتیم.
راد همچنین با اشاره به ضلع جنوبی تئاترشهر و ساخت پاركینگ بیان داشت: از افرادی كه در این پروژه مشغول كار هستند، شنیده‌ام كه متوقف شده است و احتمال تغییر كاربری در این مكان وجود دارد.
به گزارش فارس، چند سال پیش نیز قرار بود در این مكان ایستگاه مترو ایجاد شود كه با پیگیری مسئولان و هنرمندان این كار صورت نگرفت.اما از دو شب گذشته باز هم ماجرای ساخت ایستگاه مترو در چهارراه ولیعصر آغاز شده است.
● معافیت مالیاتی هنرمندان و پیگیری‌های خانه تئاتر
مدیرعامل خانه تئاتر درباره پنج درصد مالیات هنرمندان گفت:مساله ۵ درصد مالیات هنرمندان را ناراحت كرده است چرا كه با توجه به قانون امور مالیاتی كشور و مصوبات آن هنرمندانی كه در گونه‌های مختلف نمایشی از جمله بازیگری، كارگردانی، طراحی صحنه و لباس، دكور، عروسكی، نمایشنامه‌نویسی و غیر فعالیت دارند، مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند.
وی افزود:حقوق‌بگیران و كسانی كه استخدام اشخاص حقیقی هستند و در ازای فعالیت‌های هنری حقوق می‌گیرند، مشمول معافیت مالیاتی نیستند و در صورتی كه هنرمندان تئاتر در پروسه تئاتری و تولید تئاتر به صورت مقطعی كار می‌كنند.
وی به ماده دو این قانون اشاره كرده و یادآور شد:درآمد حاصل از فعالیت‌های انفرادی و یا جمعی موضوعات مذكور در ماده یك این دستورالعمل توسط اشخاص حقیقی و حقوقی كه دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و به صورت مكتوب، سمعی و بصری و صحنه‌ای تولید، توزیع و عرصه می‌گردد از پرداخت مالیات معاف هستند.
راد تاكید كرد:كسانی كه در عضویت خانه تئاتر هستند، صلاحیت آنها تشخیص داده شده و در مركز هنرهای نمایشی نیز كه با گروه‌ها قرارداد بسته می‌شود نیز به صورت مقطعی بوده و مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و باید از دادن مالیات معاف باشند.
وی تصریح كرد:تاكنون و در این سال‌ها این قانون تصویب شده بود اما امسال باز هم هنرمندان در گروه افرادی هستند كه باید مالیات بپردازند.خواستار این هستیم كه هنرمندان از پرداخت مالیات معاف باشند و در این خصوص با مركز هنرهای نمایشی صحبت كرده‌ایم و قرار شده آقای ایمانی‌خوشخو، معاون هنری وزیر نیز با آقای متقیان، عضو هیات امنای مؤسسه توسعه هنرهای معاصر صحبت كنند.
وی در خصوص بیانیه خانه تئاتر درباره معافیت مالیاتی هنرمندان هم گفت:كار خاصی درباره این بیانیه صورت نگرفته است.
● یك میلیارد تومان برای ساخت ساختمان خانه تئاتر نیاز داریم
راد در ادامه خبر خوشی از ساخت‌وساز خانه جدید تئاتر واقع در خیابان سمیه داد و گفت:بعد از گذشت یك سال و نیم مجوز ساخت و پروانه ساخت خانه تئاتر را گرفته‌ایم و برای گرفتن مجوز نیز با كارهای مشكل و پیچیده روبرو شدیم،در این میان تغییر كاربری را هم داشتیم كه به كمك شهرداری توانستیم این تغییر كاربری را درست كرده و البته همچنان مبلغی را به عنوان مجوز بدهكاریم كه این مساله هم از طریق شهرداری اعلام شده كه در پایان كار آن را پرداخت كنیم.
وی در ادامه عنوان كرد كه قبلا پروانه تخریب مكان را گرفتیم و گودبرداری آن نیز صورت گرفته است و امیدواریم با نقشه‌هایی كه داریم، كار را آغاز كنیم.پیش‌بینی كرده‌ایم كه در این مكان یك فضای ۳۰۰ متری را ساخته و پیلوتی نیز برای ورود و خروج ساخته شود.
راد گفت: بالای پیلوت هم یك ساختمان سه طبقه خواهیم ساخت.در حال حاضر مساله مهم كه وجود دارد، بودجه است. ما مقادیری را برای آغاز ساخت‌وساز پیش‌بینی كرده‌ایم و قرار شده مبلغ ۴۰ میلیون تومان از طرف آقای صفارهرندی، دریافت كنیم.
وی اظهار داشت: با شورای شهر نیز صحبتی داشتیم كه قرار شده مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان كمك كند كه البته وام نیست و تنها یك كمك از سوی شهرداری است.در این میان اسپانسرها اگر هم كمك كنند، تشكر می‌كنیم.برای ساخت‌وساز و تجهیزات خانه تئاتر هم یك میلیارد تومان پیش‌بینی شده و برای ساخت و آغاز كار هم دو سال وقت داریم.
● تاخیر در دریافت بودجه خانه تئاتر
راد با اشاره به بودجه خانه تئاتر گفت: سال گذشته نتوانستیم بودجه را سر موقع بگیریم و بخشی از بودجه به صورت علی‌الحساب به خانه تئاتر رسید.امسال نیز با این مشكل روبرو بودیم و بعد از هشت ماه به صورت علی‌الحساب بودجه‌ای ارسال شد، كه مبلغ ۱۵میلیون تومان نیز به خاطر بدهی به مركز توسعه هنرهای معاصر بازگشت داده شد و سعی‌ ما این است كه برای مسائل صنفی كم نگذاشته و كارها بر اساس برنامه پیش برود.
وی در ادامه بیان داشت: از ۱۳ انجمن خانه تئاتر، بخشی برنامه‌های سالانه را تحویل داده و بخشی نیز تا هفته آینده برنامه‌های خود را تحویل خواهند داد.با رسیدن بودجه هم مسابقه ادبیات نمایشی به زودی برگزار می‌شود.
● بیمه اعضای خانه تئاتر و خدمات به هنرمندان
راد در ادامه به بیمه هنرمندان اشاره كرد و گفت: تمام تمام اعضای خانه تئاتر بیمه می‌شوند. در كنار بیمه اعضا نیز صندوق حمایت از هنرمندان وجود دارد كه تا سقف ۵ میلیون تومان وام بدون سود به هنرمندان می‌دهد.
وی ادامه داد:بیمه درمان هنرمندان نیز وجود دارد كه این بیمه تكمیلی درمان برای هر نفر ۳۶ هزار تومان در سال خواهد بود كه تا سقف ۴ میلیون تومان بیمه درمان به هنرمندان داده می‌شود.
راد گفت: طرح تكریم هنرمندان از دیگر اقداماتی است كه برای هنرمندان بالای سن ۶۰ سال بوده و این امر صورت می‌گیرد و درباره تعاونی مسكن هنرمندان هم در منطقه ۲۲ مكانی را در نظر گرفتیم و زمینی هم در شهرك پردیس واقع در بومهن خریداری شده است.
این مدیر اشاره كرد كه با توافقاتی كه با وزیر مسكن داشتیم بیش از ۱۰۰ دستگاه آپارتمان در منطقه پرند در اختیار ما قرار می گیرد و در این زمینه درخواست بیشتر هم كرده‌ایم.
راد در پایان این نشست خبری به قرارداد تیپ هنرمندان اشاره كرد و گفت:این امر نیز در دست پیگیری بوده و در زمینه آموزش هم قصد داشتیم كارهایی در خانه تئاتر انجام دهیم كه به دلیل تاخیر در دریافت بودجه، كار صورت نگرفت.
وی همچنین خبر از راه‌اندازی مجدد سایت خانه تئاتر، تكمیل آرشیو هنرمندان تئاتر و جمع‌آوری مدارك برای موزه تئاتر داد.
 
منبع : خبرگزاری فارس