کارگردان تئاتر مشهد: تئاتر مشهد از فضای آکادمیک فاصله گرفته است...

تازه ها

کارگردان تئاتر مشهد: تئاتر مشهد از فضای آکادمیک فاصله گرفته است...

نظرات ()

کارگردان تئاتر مشهد: تئاتر مشهد از فضای آکادمیک فاصله گرفته است

         Sahar Rezvani

 

 

کارگردان تئاتر مشهد مقدس گفت: تئاتر مشهد از فضای آکادمیک و دانشگاهی فاصله گرفته است.

سحر رضوانی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: هرگز یک اثر هنری نمی‌تواند همه اقشار جامعه را راضی نگه دارد و برای همین است که ما نیازمند تئاتر‌های مختلف با سلایق مختلف هستیم تا مخاطبان ما این امکان را داشته باشند تا تئاتر مورد علاقه ‌خود را انتخاب کنند.
رضوانی عنوان کرد: امروز مخاطبان مشهد، مخاطبانی هستند که از برنامه‌های تئاتر اطلاع دارند و کم و بیش کارگردانان و تئاترهای مورد علاقه خود را تشخیص می‌دهند، این مخاطبان نیازمند این هستند که تئاتر در تمام ایام سال در سالن‌های مختلف اجرا شود تا بتوانند کارهای مورد علاقه خود را تماشا کنند.
وی افزود: متأسفانه در شرایط فعلی به نظرم مخاطبان تئاتر مشهد چندان راضی از سالن‌ها بیرون نمی‌آیند و بسیار پیش می‌آید که تماشاچی به دلیل نداشتن گزینه‌های مختلف کاری را انتخاب می‌کند که چندان مورد علاقه‌اش نیست و این متأسفانه می‌تواند به تئاتر ضربه بزند و بسیاری از مخاطبان در دراز مدت از تئاتر فاصله بگیرند.
رضوانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تعدد تئاتر در سالن‌های مختلف سبب ایجاد نوعی رقابت در میان هنرمندان این حوزه می‌شود و هنرمندان به نوعی مجبور می‌شوند کارهایی با کیفیت‌های بالا تولید و اجرا کنند تا مخاطبان خود را از دست ندهند.
این کارگردان تئاتر مشهدی تأکید کرد: هنرمندان تئاتر به‌طور کلی به دو دسته کوششی و جوششی تقسیم می‌شوند و این در حالی است که ما از هنرمندان جوششی خود حمایت نمی‌کنیم و هنرمندان کوششی که نیازمند فضاهای آکادمیک هستند نیز مجالی برای آموزش ندارند.
رضوان تصریح کرد: متأسفانه امروز فضا از سوی دیگر خیلی سلیقه‌ای شده و معیاری برای سنجش استعداد هنرمندان تئاتر وجود ندارد و یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد و شکل‌گیری چنین فضایی فقدان فضای آکادمیک در تئاتر مشهد است که باید با جدیت مورد توجه مسئولان این حوزه قرار گیرد.
وی افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر بسیاری از هنرمندان تئاتر مشهد به‌دلیل فقدان فضایی آکادمیک و شناخته شده از مشهد به پایتخت رفته‌اند و این خود آسیبی جدی برای تئاتر مشهد است.
رضوانی گفت: فقدان فضای آکادمیک در تئاتر مشهد متأسفانه آسیب‌هایی هم در میان هنرمندان این حوزه ایجاد کرده است و آن اینکه معیاری شناخته شده و دقیق برای ارزیابی کار هنرمندان وجود ندارد و کارها به صرف تأییدی که در فضای مجازی می‌شود ارزش‌گذاری می‌شوند.

شایان ذکر است که نمایش "نگهبان و اژدها" به نویسنده‌گی و کارگردانیی سحر رضوانی به عنوان نمایشِ منتخب جشنواره‌ی تئاتر دانشجویی در بخش نسل نوی جشنواره‌ی سی‌وچهارم تئاتر فجر بر روی صحنه می‌رود.

نگهبان و اژدها: دوم بهمن ماه نود و چهار- سالن استاد انتظامی- ساعت 17 و 19