مصاحبه با الهام قره خانی Elham Gharehkhani - Reportage

تازه ها

مصاحبه با الهام قره خانی Elham Gharehkhani - Reportage

نظرات ()

شکیبایی ساکن صحرای سکوت شد

با الهام قره خانی کارگردان این فیلم به گفتگو نشسته ایم 

قره خانی درباره چگونگی تصمیم برای ساخت این فیلم توضیح داد: خسرو شکیبایی یکی از دوستان نزدیک آقای مشایخی بود و خود را شاگرد او می دانست و آقای مشایخی نیز خسرو شکیبایی را بسیار دوست داشت. زمانی که ما برای ثبت مفاخر هنر ملی ایرانی کار می کردیم، استاد مشایخی طرح و ایده ساخت فیلمی درباره خسرو شکیبایی را به ما پیشنهاد داد. شکیبایی به دفتر آمد و از این ایده، بسیار استقبال کرد و آن را دوست داشت. پس از گپ و گفتی، قرار شد فیلم و کتابی درباره او کار کنیم؛ هم در ارتباط با آثارش به عنوان یک هنرمند بزرگ و مردمی و هم درباره شخصیتش تا برای جوانان به عنوان یک هنرمند موفق مورد شناخت بیشتری قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: این کار در زمان حیات ایشان و در سال 87 کلید خورد اما متاسفانه مصادف شد با بیماری و در نهایت فوت ایشان. البته در این فیلم، تصاویری از زمان حیات ایشان و حضور این بزرگوار در گروه فیلمبرداری وجود دارد. حتی مصاحبه هایی که با او انجام دادیم در کتاب هست. اما این زمان بسیار کوتاه بود و ما آن هنرمند ارزشمند را از دست دادیم.

کارگردان "ساکن صحرای سکوت" درباره حضور سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این کار گفت: بخشی از فیلم شروع شده بود که سازمان اعلام حمایت کرد و موسسه تصویر شهر به عنوان یک حمایت کننده در این پروژه قرار گرفت.

وی درباره تفاوت محتوای کتاب خسرو شکیبایی و فیلم او توضیح داد: کتاب بسیار مفصل تر است زیرا در فیلم، صحبت ها به صورت گزیده تر و مصاحبه ها به اختصار انتخاب شده اما در کتاب این صحبت ها به تفصیل آمده است. در کتاب هشتاد نفر از هنرمندان برجسته کشور نقش دارند که این حضور در فیلم کمتر و در واقع  به شکل دیگر است. مثلا  در کتاب با شهاب حسینی درباره شکیبایی مصاحبه شده  اما در فیلم، او یکی از گویندگان است و دست نوشته ای از شکیبایی را که در هیچ جا منتشر نشده است، دکلمه می کند.

قره خانی با اشاره به افرادی که در این فیلم حضور دارند، افزود: خسرو شکیبایی کارهای بسیار زیادی داشته و با هنرمندان فراوانی کار کرده است ، ما هم سعی کردیم از میان این افراد برای فیلم خود به کارگردانهای برخی آثار ماندگارش و همچنین همکارانش بسنده کنیم.

وی با تاکید بر فضای شاعرانه فیلم ادامه داد: فضای فیلم به صورت شعر انتخاب شده و بخشی از فیلم ما شعرخوانی است. نریشن فیلم توسط ژاله علو، نیکی کریمی، رامبد جوان، رضا رشیدپور دکلمه می شود و در ارتباط با احساساتی است که این هنرمند نسبت به هنر درونی خود، عشقش به وطن و معبودش داشت. احساسات او در قالب شعر درآورده شد و هنرمندان دکلمه کردند. دست نوشته های او نیز توسط مهران مدیری و شهاب حسینی دکلمه شد. در واقع فیلم به سمت شعر پبش رفته است و فضای شعرگونه دارد.

مولف کتاب "خسرو شکیبایی" درباره چگونگی نمایش این فیلم گفت: مستند ساکن صحرای سکوت ابتدا 90 دقیقه بود اما پس از تدوین مجدد به 70 دقیقه رسید. این فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و پس از آن تصمیم داریم اکران سینمایی داشته باشیم. اکران خارج از کشور و پخش در شبکه نمایش خانگی را نیز مدنظر داریم.

وی با اشاره به اهمیت پرداخت به زندگی هنرمندان در رشته های مختلف در قالب فیلم، ضمن تشکر از موسسسه تصویر شهر تصریح کرد: حمایت از چنین حرکت هایی در راستای ثبت مفاخر ملی لازم و ضروری است و جای آن دارد که نهادهای دولتی و خصوصی وارد این عرصه شوند چرا که جوانهای هنر دوست کشور ما باید با بزرگان هنری خویش آشنا و از چگونگی زندگی و فعالیت آنها آگاه شوند.

قره خانی یادآور شد: دانستن درباره اینکه هنرمندان بزرگ چه مراحلی را طی کردند و چگونه به قله نشینی رسیدند، اینکه یک شبه ره صد ساله را طی نکردند، لازم است و باید به جوانان نشان داده شود. خوب است جوانهایی که به هنز بازیگری در تئاتر و سینما علاقمندند با مراحل مختلفی که در زندگی یک ستاره بزرگ سینما طی شده آشنا شوند و از آنها در راستای روشنایی راه آینده الگو گیرند.