اعتراض به صدا و سیمای تهران

تازه ها

اعتراض به صدا و سیمای تهران

نظرات ()

چند مدت است که صدا و سیما موضوع لهجه و گویش شمال مخصوصآ مازندرانی را در موارد مختلف مورد استفاده قرار داده و این جای خوشحالی دارد که مردم دیگر استان ها با گویش مازندارنی آشنا خواهند شد.اما متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد آن بودیم که چه در تبلیغات و چه در سریال ها و فیلم های تلویزیونی یک طرف داستان شخص مازندرانی که چیزی از مساله سر در نمی آورد و طرف دیگر یک شخص  معمولا تهرانی که مساله ای را برای او روشن می کند یا از او قدرت تامل بیشتری نسبت به او برخوردار است.

این مساله جای سوالی دارد که چرا صدا و سیما به نوعی به این طرز نگرش عادت کرده است و هیچ حساسیتی به تهیه و ارائه این برنامه ها ندارد.در حالی که همچین چیزی در مردم مازندارن وجود ندارد یا در موارد خیلی کم یافت خواهد شد. جالب اینجاست که در بسیاری از برنامه ها گویش و فرهنگ مازندرانی کاملآ به اشتباه فهمانده می شود و این جای تآسف دارد که بدون هیچ تحقیقی مجموعه ای را به دید میلیون ها نفر می رسانند.اگر بازیگری توانایی ایفای نقش یک مازندرانی را ندارد بهتر نیست که از یک بازیگر مازندارنی استفاده شود؟ در حالی که مازندران بازیگران توانایی دارد و حتی در عرصه گویندگی که اگر تحقیقی مختصر کنید متوجه خواهید شد که تعداد قابل توجهی از گویندگان اخبار صدا و سیمای تهران از استان مازندران هستند.و ما هرگز در صدا و سیمای استان مازندران ندیده ایم که فرهنگ و یا گویش خاصی را دست نشانده کند و مسوولین و تهیه کنندگان در کمال ادب و توجه برنامه ای را تهیه می کنند.

من این خواسته را ندارم که طنز مربوط به یگ گویش را از بین ببریم اما خب هرچیزی یک سقفی دارد و در هر صورت باید به دید بینندگان واقعیت و طرز درست بیان و فرهنگ را رساند و نباید باعث تمسخر شد.این کار از هر استانی بر خواهد آمد که ضعف های استان تهران را بیش از حد بزرگ و حتی کاملا نا درست جلوه دهند ؛ مشکلات عمده کلان شهر تهران ، طرز برخورد مردم بسیاری از مناطق تهران و ... . حتی درخشش مردم بسیار ی از استان ها در  مسائل علمی مثل کنکور ، مسابقات خوارزمی و المپیاد و.. و یا رشته های ورزشی استان های دیگر درخشش بیشتری داشته اند و ما این را هرگز به عنوان برتری قرار نداده ایم.