روز جهانی IPv6

تازه ها

روز جهانی IPv6

نظرات ()

روز جهانی IPv6 برای ۸ June سال ۲۰۱۱ (۱۸ خرداد) زمان بندی شده بود . این اولین آزمایش جدی برای عملکر IPv6 خواهد بود که شرکت‌های بزرگی مثل گوگل‌ ٬ فیس‌بوک و یاهو برای مشارک در این آزمون بزرگ آماده شده‌اند .شرکت کنندگان باید ترافیک IPv6 را بروی سرور و سایت خود به مدت ۲۴ ساعت فعال کنند .هدف این حرکت هم تشویق کردن ISP ها ٬دیتاسنترها٬ کمپانی‌های سازنده سخت افزار و سیستم عامل و همچنین کمپانی‌های وب برای سویچ از آی‌پی ورژن ۴ به ورژن ۶ می‌باشد و با این کار خواهند دید که سایت‌های بزرگی مثل فیس‌بوک و گوگل بدون کمترین مشکل این انتقال را انجام دادند .

ضمن اینکه بعد از این ۲۴ ساعت و برگشت به IPv4 شرکت‌های تست کننده مشغول به آنالیز ٬ بررسی و برنامه‌ریزی برای بهبود بستر IPv6 در روی سرور‌های خود می‌شوند و دیگر شرکت‌ها هم می‌توانند از این فیدبک استفاده کنند .

کمتر از ۵% از نشانی های IPv4 در جهان باقی مانده است که پیش بینی می شود در مدت زمان کوتاهی مصرف شده و بکار گرفته شوند. در استاندارد IPv4، نشانی ها از نوع ۳۲ بیتی هستند و در نتیجه بیشتر از ۴/۳ میلیارد نشانی IP منحصر بفرد نمی توان داشت. ولی در استاندارد IPv6، نشانی ها از نوع ۱۲۸ بیتی هستند و می توان تقریباً به تعداد نامحدود (۲ به توان ۱۲۸) نشانی IP داشت.

در حال حاضر، ترافیک اینترنت از نوع IPv6 تنها یک دوازدهم از یک درصد کل ترافیک جهان را شامل می شود. یقیناً در روز جهانی IPv6 شاهد افزایش این ترافیک خواهیم بود. این اتفاق، آزمایش خوبی خواهد بود که عملکرد IPv6 را بر روی سایت های پر ترافیکی مانند Google بررسی کرد.

پیش بینی می شود در این روز، درصد بسیار اندکی از کاربران (حدود ۰/۰۵ درصد) مشکل دسترسی به این سایت ها را داشته باشند. این مشکلات به دلیل تنظیمات نا صحیح کامپیوتر کاربران و یا رفتارهای پیش بینی نشده تجهیزات شبکه خواهد بود.

این روز برای شرکت های بزرگی مانند Google و Facebook نیز مهم است. تا کنون این شرکت ها، ترافیک IPv6 خود را از طریق نشانی های خاص و جداگانه، پشتیبانی و سرویس دهی می کردند. ولی در روز IPv6، ترافیک اصلی و سنگین سایت های این شرکت، باید IPv6 را پشتیبانی کنند.
شرکت کنندگان در این آزمون جهانی، باید ترافیک
IPv6 را در کنار ترافیک IPv4 بدون بکارگیری راه حل های میانبر (مانند DNS White-listing)، پشتیبانی کنند. هر کاربری که نشانی IPv6 دارد باید بتواند به سایت این شرکت ها دسترسی پیدا کند.

به تدریج شاهد افزایش فشارهایی از سوی مقامات دولتی برخی کشورها برای بکارگیری و اعمال هر چه سریعتر استاندارد IPv6 هستیم. ارتش آمریکا، تمام شرکت های پیمانکار خود را وادار ساخته است تا از IPv6 بر روی سایت های اصلی خود استفاده کنند. سازمان برنامه و بودجه دولت آمریکا نیز از ادارات فدرال این کشور خواسته است که تا پاییز سال ۲۰۱۲، بر روی سایت های عمومی خود، از هر دو استاندارد پشتیبانی کنند.

در وب‌سایت worldipv6day.org می‌توانید اطلاعات بیشتر راجع این حرکت جهانی بدست آورید .