Two Days One Night

تازه ها

Two Days One Night

نظرات ()

 

انسان ماندن یا نماندن !

 

فیلم دو روز یک شب فیلمی است محصول سال 2014 کشور بلژیک با بازی Marion Cotillard. فیلم بازتابی از زندگی پر تنش طبقه آسیب پذیر جامعه است و سعی شده تنها با نشان دادن دو روز و یک شب از زندگی این طبقه از جامعه، شرایط سخت حاصل از این موقعیت اجتماعی برای مخاطب بازگو شود.  سینمای بلژیک هیچ گاه از انعکاس مسائل تلخ جامعه خود دریغ نکرده است و شاید این دلیل باعث شده تا مردم بلژیک دل خوشی از سینمای کشورشان نداشته باشند. آنها بر این باورند که سینمای بلژیک بیش از حد به مسائل و مشکلات جامعه می پردازد و همین دلیلی است محکم برای اینکه بلژیکی ها نسبت به سینمای کشورشان روی خوش نشان ندهند و از آن بیزار باشند.

Two Days One Night روایتگر زندگی زنی بنام ساندرا است که در برهه زمانی خاص با روی بد روزگار مواجه میشود و این امر با ناراحتی های روانی وی توام شده و شرایطی سخت را برای او رقم میزند. در این اثر موضوعی به تصویر کشیده میشود که حداقل بخشی از آن، با زندگی روزمره اکثر مردم شباهت دارد و این مسئله میتواند هضم موضوع را برای مخاطب راحت تر کند و شرایطی را بوجود می آورد که بیننده راحت تر با آن ارتباط برقرار کرده و به نوعی خود را بجای شخصیت اصلی فیلم تصور نموده و با او احساس همدردی کند. در واقع موفقیت فیلم نیز به همین دلیل است; یعنی به تصویر کشیدن بعدی ملموس از زندگی که مردم به نوعی با آن دست و پنجه نرم میکنند و مجبور هستند به نحوی در زندگی با آن مواجه شوند. به نظر میرسد کارگردان فیلم جامعه شناسی قوی هم هست; چراکه توانسته به خوبی این مسائل را منعکس کند و نشان دهد که همین مشکلات روزمره چگونه می تواند کمر یک انسان را خم کند. این موضوع یک واقعیت است و کمتر کسی میتواند آنرا انکار کند ولی گویا این شرایط در مورد شخصیت اول فیلم صدق نمی کند. او در هیچ شرایطی دست از تلاش برنمی دارد و سعی دارد به هر شکل ممکن مسیر زندگی اش را عوض کند. او که به نوعی آخر قصه را هم می داند درگیر شدن با مشکلات را بهترین راه حل می داند و مطمئن است که در صورت عدم موفقیت نیز زندگی ادامه خواهد یافت. مهمترین چالشی که ساندرا در اثنای این اوضاع نابسامان با آن مواجه می شود مسئله انسان ماندن یا نماندن است! در واقع این دو راهی مکانی است که ساندرا باید خود را در معرض آزمون قرار دهد. امتحانی که نشان میدهد آیا ساندرا خود حاضر است در شرایط یکسان از حق خویش بگذرد؟ انتخابی سخت که حتی ممکن است به قیمت از دست دادن همه زندگی اش تمام شود. شاید شرایط سخت زندگی ساندرا و تصمیمات سختی که او باید در زندگی اش بگیرد درسی برای بلژیکی ها باشد و بدین طریق بتواند به مردم کشورش یاد  دهد که از سختی ها فرار نکنند و به دنبال راه حلی برای آن باشند!

دو روز یک شب که هم از بعد داستانی و هم از لحاظ تکنیک های فیلمسازی قابل اعتنا است در ژانر فیلمهای درام طبقه بندی می شود. فیلم شباهت زیادی به سبک فیلمسازی اصغر فرهادی دارد که موضوعات اجتماعی را در بستری مناسب و در قالب یک اثر هنری به مخاطب عرضه میکند. فیلم ریتمی معمولی دارد ولی به هیچ وجه خسته کننده نیست و سکانسها در بازه زمانی مناسب گویای تمامی رویدادهای آشکار و نهان فیلم هستند و در واقع این فیلم به گونه ای ساخته شده که بیننده بصورت تدریجی تمام رویدادها را به نظاره بنشیند و فیلم را دنبال کند. باید بدانید که هنگام دیدن فیلم به هیچ وجه به دنبال پلان یا سکانسی نباشید که به واسطه آن از جای خود بلند شوید و خود را به در و دیوار بکوبید! چراکه شما با اثری کاملا معمولی مواجه خواهید شد. البته نباید به این موضوع خرده گرفت چراکه ماهیت آن اینگونه است و در فیلم خبری از حرکات آنچنانی دوربین و افکت های صوتی عجیب و غریب نیست. همه چیز در فیلم حول عنصر اصلی آن یعنی داستان  میگذرد و تلفیق عناصر به ظاهر معمولی فیلم، اثری جذاب را بوجود اورده است. 

IMDb:7.4/10