Let The Right One In

تازه ها

Let The Right One In

نظرات ()

 

انتقام و جاودانگی 

 

وقتی اثری را به عنوان فیلم ترسناک و با رتبه بالا تهیه می کنید مسلما انتظار دارید که با دیدن آن بترسید و یا حتی از شدت ترس شلوارتان را خیس کنید! ولی وقتی فیلم را میبینید و میفهمید که سرتان کلاه رفته ناراحت میشوید و یا شاید از کوره در بروید و الفاظی را نثار وجود تهیه کننده و کارگردان کنید! بله، درست حدس زدید، این روایت، حکایت همین فیلم است; فیلمی که با امید و آرزوی فراوان تهیه می کنید که بعد از مدتها بترسید و هیجان زده شوید. ولی باید بگویم که هیچ ترسی در کار نیست و در طول فیلم باید سخت در مورد مضامینی فکر کنید که اصلا ارزش فکر کردن ندارند و در واقع به نوعی فیلم را رمز گشایی کنید. این اثر در حالی که در ترساندن مخاطب دچار مشکل می شود در انتقال  موضوعات دیگر به بیننده نیز موفق عمل نمی کند. این مطالب بصورت خیلی گنگ در فیلم گنجانده شده اند  و شاید همین امر برداشت های متفاوتی را از این اثر موجب شود. شاید تم این فیلم در نگاه اول عاشقانه به نظر برسد ولی در ادامه شاهد بسط یافتن بازه موضوعی آن هستیم که موارد دیگری را نیز شامل میشود.

در این فیلم زندگی پسری نوجوان به نام اسکار را میبینیم که به دختری خون آشام به نام الی علاقه مند میشود و از قدرت او برای پوشاندن ضعف های خود استفاده میکند. او که دائما از طریق دوستانش مورد اذیت و آزار قرار میگیرد و تحقیر میشود با ورود این دختر زندگی خود را دگرگون شده می یابد. در واقع فیلم نمایانگر این مطلب است که دو نیمه جدا از هم چگونه میتوانند همدیگر را کامل کنند و نقایص همدیگر را بپوشانند. پسر که در ابتدا فقط به واسطه حس غریزی به دنبال ارتباط برقرار کردن با دختر خون آشام است هنگامی که متوجه این امر میشود از او فاصله نمیگیرد و با پی بردن به قدرت ماورایی او سعی میکند از این امر برای جبران کمبودهای خود را استفاده کند. در نقطه مقابل الی نیز با برقرار کردن ارتباط با اسکار سعی در جبران نیازهای عاطفی و کمبودهایی دارد که به صورت ذاتی در او نهفته است. ولی با اندکی دقت میبینیم که این تبادل کاملا متوازن نیست و کفه ترازو بیشتر به سمت الی سنگینی میکند. با دیدن این فیلم اینطور به نظر میرسد که گویا همه چیز باید دست در دست هم دهند تا الی مانند زالو از زندگی دیگران برای جاودانگی خود مایه بگذارد. البته شاید این ایده خیلی سخت گیرانه به نظر برسد ولی چیزی که الی در ازای این رابطه بدست می آورد به هیچ وجه با دستاورد اسکار قابل مقایسه نیست. الی در ازای تاثیری گذرا بر زندگی اسکار، جاودانگی خود را تحکیم میبخشد و در واقع اسکار ابزاری است برای رسیدن اهداف به ظاهر ارجح الی.

موضوعی که شما نیز با دیدن فیلم به آن پی میبرید این است که به تصویر کشیدن مضامین در این تم خاص میتواند به خیلی از مسائل ربط پیدا کند. از رابطه های ساده عاشقانه یا معمولی گرفته تا خیلی از مسائل پیچیده انسانی. ولی متاسفانه این مسائل به قدری ناخوانا هستند که اختلاف نظرات عمیقی را در مورد بار موضوعی آن بوجود می آورند ولی در نهایت تصمیم با خودتان است و هر طور که میخواهید میتوانید از آن نتیجه بگیرید. فیلم به گونه ای ساخته شده که بطور حتم نمیتوان گفت که داستان مسیری خاص را دنبال میکند و هدفی خاص را نشانه رفته و میخواهد پیامی واحد را به مخاطب برساند. فضای فکری فیلم به قدری باز تعبیه شده که میتواند طیف قابل توجهی از نظرات و عقاید را پوشش دهد; گرچه بعید است هدف کارگردان ساختن فیلمی این چنین سست بنیان باشد که به تعداد مخاطب بتوان نقدهای مختلفی برای آن در نظر گرفت! 

چیزی که بیشتر به این مسائل دامن می زند نکات فنی فیلم است که کاملا با داستان و موضوع بی سر و ته آن هماهنگ است. فضای تیره و تار، لوکیشن و فیلمبرداری ساکن و بی روح که همگی مخاطب را بیشتر سر در گم میکنند. البته نباید از ایفای نقش بسیار خوب بازیگران نوجوان این فیلم چشم پوشی کرد; چرا که بازی آنها جزء معدود نکات مثبت فیلم است.

باور کنید این فیلم به آن شکلی که از آن تعریف شده نیست و خیلی ضعیف تر از آن است که فکرش را می کنید. Let The Right One In در رساندن مفاهیم ساده خود به مخاطب هم دچار مشکل می شود. اتفاقی که پس از اتمام فیلم می افتد این است که شما نمی توانید آنرا در هیچ کدام از ژانرهای در نظر گرفته شده برای آن دسته بندی کنید. گرچه تکراریست ولی باید دوباره بگویم که فیلم نه شما را درست و حسابی می ترساند و نه رابطه عاطفی بین دو کاراکتر اصلی را به درستی نمایش می دهد. این بدان معنی است که رتبه فیلم در IMDb به هیچ وجه منطقی نیست و تنها سوالی که در ذهنتان نقش می بندد اینست که واقعا چه چیزی باعث شده تا این اثر چنین رتبه ای را کسب کند. با تمام تعریف ها و تمجید هایی که از این فیلم شده منصفانه ترین رتبه برای آن 5/10 است.

IMDb: 8/10