Wild Tales

تازه ها

Wild Tales

نظرات ()

 

انتقام به سبک آرژانتینی

 

Wild Tales فیلمی اپیزودیک از سینمای کشور آرژانتین است که بدون اغراق اگر در فهرست فیلمهای برتر سال 2014 قرار نگیرد مورد کم لطفی قرار گرفته است. فیلم نگاهی انتقادی به مسائل اجتماعی و سیاسی کشور آرژانتین دارد که آنرا در 6 داستان مختلف گنجانده است. شاید Wild Tales در وهله اول فیلمی محلی به نظر برسد، اما بعد از تماشای آن متوجه خواهید شد که مسائل مطرح شده در آن می تواند در ابعاد بزرگ تر نیز نمود پیدا کند; چرا که بی عدالتی و تبعیض اجتماعی را نمیتوان به نقطه ای خاص از جهان نسبت داد و میتوان گفت که این پدیده ی ناخوشایند مسئله ای همه گیر و بین المللی است. البته بازگو کردن این گونه مشکلات چیزی جز نمک بر زخم پاشیدن نیست چرا که در دنیای واقعی امکان مقابله با سیستم ها وجود ندارد. اما Wild Tales پا را از این فراتر گذاشته و با تیغ برنده انتقاد خود تنها به مطرح کردن مشکلات بسنده نمی کند. این فیلم با چرخه فاسد سیستم مبارزه می کند و این نابرابری ها را بی پاسخ نمی گذارد. اتفاقی که در دنیای واقعی به ندرت پیش می آید و معمولا افراد یک جامعه این ریسک را نمی پذیرند و شرایط را همانگونه که هست قبول می کنند. پیداست که فیلم رنگ و بوی انتقام دارد و مانند تمامی فیلمهای این گروه برای رنگ و لعاب بخشیدن به آن از چاشنی خشونت استفاده کرده تا هم جذابیت اثر را افزایش داده باشد و هم در انتقال موضوع اصلی فیلم به مخاطب گامی موثر برداشته باشد.

  

Wild Tales

 

خشونت Wild Tales به گونه ای نیست که از دیدن آن منزجر شوید و برای فرار از صحنه های خشن فیلم چشم خود را تا انتها بصورت نیمه باز نگاه دارید. خشونت این فیلم بسیار دوست داشتنی و هیجان انگیز است و دیدن آن حس خوبی را برای شما به ارمغان می آورد. بله، این فاکتوری است که فیلم از آن بهره می برد و توانسته از رنگ و لعاب خشونت برای به تصویر کشیدن فعل فیلم استفاده کند. از این رو فیلم با علم به این موضوع و واکاوی دقیق روحیات مخاطب اش در انعکاس خشونت لحظه ای درنگ نمی کند و آنرا مانند مشت به سر و صورت بیننده اش می کوبد. البته پروسه ظهور خشونت در فیلم کاملا تدریجی بوده و کارگردان به یکباره همه چیز را برای مخاطب رو نمی کند. به بیان ساده تر، همه داستان های فیلم در آرامش کامل سر و شکل می گیرند ولی با گذشت اندک زمانی همه چیز بر هم می ریزد و به فجیع ترین شکل ممکن تمام می شود. این روند در همه داستان ها مشترک است و ساختاری دارد که شما آنرا دوست خواهید داشت. این جریان دقیقا مانند فرمولی عمل می کند که شما با قرار دادن برداشت هایتان از فیلم به عنوان داده، به جواب مشخصی می رسید. بدین گونه ابتدا در می یابید که چرا منتقم در صدد تلافی برآمده و از آنچه بر سرش آمده مطلع می شوید; در ادامه داستان شما را کاملا متقاعد نموده و عمل منتقم را توجیه می کند و در نهایت آن اتفاقی که باید بیفتد می افتد! زمین و زمان دست در دست هم می دهند تا منتقم داستان به هدف خود برسد. شاید در وهله اول این فرمول، ساده به نظر برسد ولی همین روند به ظاهر  ساده شما را شیفته Wild Tales می کند و فیلم را در ذهنتان ماندگار می سازد. به همین سادگی و خوشمزگی ! 

 اپیزودیک بودن Wild Tales امتیازی است برای آن دسته از مخاطبانی که راغب نیستند یک داستان را در فیلمی 2 یا 3 ساعته دنبال کنند; چرا که داستان ها در مدت زمان کوتاهی به سر انجام می رسند و بیننده مجبور نیست مدت زمان زیادی را صرف دیدن یک داستان کند.

 

IMDb : 8.2/10