یادداشت کوتاه برای سریال house of cards

تازه ها

یادداشت کوتاه برای سریال house of cards

نظرات ()

در باب سریال "house of cards / خانه پوشالی"

به دوستانی که هنوز سریال "خانه پوشالی" را ندیده اند بسیارغبطه میخورم. هنوز نمی دانند و حتی تصورش هم نمیکنند، که با دیدن این سریال خوش آب و رنگ، چه گوهر گرانبهایی در انتظارشان است. لدت ناشی از دیدن هر سکانس این سریال آنقدر زیاد است که به طور حتم هیچکس تا به حال در هیچ سینما، تلویزیون، فیلم، سریال و حتی زندگی فردی خود تجربه نکرده است. 
"خانه پوشالی" تقریبا با ده فیلمساز کارگردانی شده است، اما در روایت و لحن اثر حتی یک لطمه و خدشه وارد نیامده است. 

<<"بو ويليمون" یکی از سازندگان اصلی این سریال می گوید: "هنگامي كه درباره يك لحظه غافلگيركننده صحبت مي كنيم ذهن من دچار يك حس خوشحالي بچه گانه مي شود و با خودم مي گويم كه "آه، قرار است به آن نقطه برسيم...". معمولا اگر در هر اپيزود حداقل يك كار نگران كننده وجود نداشته باشد به نظرم كارمان را به درستي انجام نداده ايم و اين غفلت باعث مي شود كه در ادامه مسير سكندري بخوريم.>>

خانه پوشالی دقیقا با استفاده از تکنیک غافلگیری، سریال را شروع می کند و مبنای تمام روایت و پیشبرد درام را بر همین اساس بنا می کند و برای رسیدن به این مقصود از شیوه ی "**شکستن دیوار چهارم**" استفاده میکند تا بتواند در مدت زمان طولانی، ساده تر و راحت تر بیننده اش را غافلگیر کند. در بسیاری از مواقع عنصر غافلگیری دقیقا همان "شکستن دیوار چهارم" یعنی گفتگوی شخصیت اول (فرانک آندروود) بدون واسطه با ما (دوربین) است. وقتی با ما بدون واسطه حرف میزند، امکان ندارد حس تعلیق و غافلگیری و دلهره را توأمان و باهم نبریم. این امکان در صنعت تصویرسازی و درام تقریبا غیرممکن است که حس های متضاد و متناقض را در یک لحظه و همزمان با هم، به مخاطب منتقل کرد که انصافا این سریال از پس این کار در بسیاری از مواقع بر می آید و چنان همه چیز از جمله بازیگری و کارگردانی و فیلمبرداری و تدوین خوب است ودست به دست هم داده اند تا کار را بی نقص اجرا کنند که واقعا برای بیننده چاره ای غیر از شیفتگی و دلباخنگی نمی گذارند. 
در مورد این سریال مفصل خواهم نوشت. اما فقط این فرصت را از خودتان دریغ نکنید و هر لحظه را که غنیمت شمردید، برای دیدن این شاهکاراقدام کنید. بسیار حیف است...
** شکستن دیوار چهارم: اين يک اصطلاح فني در تئاتر و تلويزيون و سينماست. به اين معني که فاصله بين مخاطب و اثر به طريقي برداشته شود. مثلا در تئاتر مخاطب قرار دادن تماشاچي و در تلويزيون نگاه کردن به دوربين .
منبع ترجمه اصطلاح شکستن دیوار چهارم : سایت 7 فاز **