زینعلی با چلچراغ درخشید

تازه ها

زینعلی با چلچراغ درخشید

نظرات ()

نمایش مذهبی چلچراغ که پیش از این پیش بینی آن میرفت که با استقبال بینظیری از مخاطبین روبرو شود ، با استقبال چندین هزار نفری مخاطبین و تماشاچیان روبرو شد .

 

 

بهنام زینعلی کارگردان و نویسنده تئاتر با اعلام این خبر افزود : خدای بزرگ را شاکریم که چلچراغ مورد عنایت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و مردم خداجوی منطقه قرار گرفت . اجرای این اثر که در حدود سی بازیگر داشت ، سختی های فراوانی را متحمل میشد که خداروشکر نتیجه داد .

زینعلی در خصوص دیدگاه جدیدی که در این نمایش بر آن تکیه کرده بود گفت : همواره در نگارش نمایشنامه هایم سعی میکنم تا اصل واقعه و اصل ماجرا را به گونه ای به تصویر بکشم که مخاطب با آنچه که در ذهنش پیش بینی میکرده تفاوت داشته باشد. برای مثال تمام مخاطبین در شبهای اجرای ما ، قطعا تصور داشتند اصل واقعه عاشورا برایشان تصویرسازی شود . اما در این نمایش من شرح حال دو تن از اصحاب امام را به تصویر کشیدم که حضرت را در واقعه کربلا تنها گذاشتند و بازگشته بودند. زبان اصلی این قصه ، روایتی بود از روزگار این دو اصحاب و واقعه عاشورا را از دیدگاه آن دو به تصویر کشیدیم .

همچنین بهنام زینعلی در باب شیوه تبلیغات و استقبال مخاطب اضافه کرد : به جرات اعلام میکنم که تبلیغات شهری آنچنانی از این اجرا نداشتیم و نسبت به برخی آثار دیگری که به روی صحنه بردم ، همچون نمایش کمدی خواستگاری که به تازگی اجرای آن به پایان رسیده ، تبلیغات نکردیم. در نمایش خواستگاری سه تیم فعال از صبح در مراکز فروش بلیت ما مستقر در معابر عمومی ، نسبت به تبلیغات نمایش فعالیت میکردند و سطح شهر بنرهای بسیاری نصب شده بود اما بر خلاف آن حجم وسیع تبلیغات سطح شهری ، این بار صرفا چند بنر تهیه و نصب شد که تعداد آن به انگشتان دست میرسید اما استقبال بی نظیر مردم ، ما را بسیار دلگرم کرد. ما در این اثر هر شب شاهد بیش از دو هزار تماشاچی بودیم که دوساعت اجرای ما را ایستاده نظاره میکردند . با توجه به فضای میدانی ما و عدم فضای مناسب برای تدارک محل نشستن تماشاچی ، ما نتوانستیم محیط را برای گذاشتن صندلی کافی برای استقرار تماشاچی مهیا و آماده کنیم اما بطور عجیبی شاهد حضور چندهزار تماشاچی در هر اجرا بودیم که دو ساعت نمایش مارا ایستاده نظاره میکردند وبرخی خانواده ها آنهم در سرمای شبهای محرم از ساعتها قبل از شروع اجرا (حتی زودتر از بازیگران) به محل اجرا می آمدند . طوری که در روز آخر با نظر تهیه کننده نمایش آقای نوری ، دو سانس اجرا رفتیم و این باعــث خوشــحالی قلبــی ما شد . در روز آخر که اجرای اول زودتر از زمان اصــلی اجــرای مــدون آغاز شد ما شاهد انبوه تماشاچیانی بودیم که بر روی سقف خودروها ، بر روی خودروی آتش نشانی ، تیرهای برق شهری ، پشت بام ها و هر محل مرتفع دیگری برای بازدید از نمایش ما ، ایستاده بودند که این صحنه همه تیم اجرایی ما را به وجد آورد و خوشحالم که لطف خدا شامل حال گروه بی ریا و بی حاشیه من شد.

زینعلی همچنین توضیحاتی درباره مخارج این اثر ذکر کرد که این نمایش با هزینه ای بالغ بر چهل میلیون تومان برای پنج شب مهیا شد که صرف دستمزدها ، فضاسازی ، دکور ، لباس ، خیمه سوزان ، ادوات جنگی و... شده و حتی یک ریال آن از منابع دولتی و بودجه فرهنگی شهرداری ها و... تامین نشده و صرفا منبع مالی آن شخصی و تهیه کننده این مراسم جناب آقای نوری متقبل شدند. تمامی تدارکات و اجراییات این اجرای باشکوه نیز توسط خدمتگذاران هیئت فرهنگی فاطمیون به سرپرستی و نظارت جناب آقای مهدی سهرابی انجام شد.

در پایان زینعلی از تیم اجرایی خود و هنرمندان نقاب صحنه ای همچون : عاطفه جلالی . رامین پورعبدالله . مجید خلیلی . پوریا روستایی . حمید اکبری . فاطمه جهانگیری . مجید جوشنگ و تمامی دست اندرکاران و بازیگران این اثر قدردانی نمود و اذعان کرد بی لطف و بی تلاش صادقانه این گروه یکدست ، هیچگاه همچین توفیقی شامل حال من بعنوان کارگردان نمایش نمیشد.