فرض کنید باوجود گرانی وسایل دیجیتال، یک هارد تمیز و براق SSD خریده‌اید، حالا قصد دارید اطلاعات قبلی خود را بدون نصب دوباره ویندوز و تمام برنامه‌ها حفظ کنید. برای این کار می‌توانید از هارد قدیمی خود روی هارد جدید یک کلون بگیرید (شبیه‌سازی کنید). کلون کردن یک هارد با بک‌آپ گرفتن تفاوت آشکاری دارد.

مهم‌ترین تفاوت این است که در کلون گرفتن تمام برنامه‌ها و سیستم‌عامل شما مانند قبل بدون هیچ تغییری در اختیارتان قرار می‌گیرد. به‌عبارت بهتر، در روش بک‌آپ حجم اطلاعات بسیار زیادتر از روش کلون کردن است و از طرفی ویندوز اجازه نمی‌دهد همه موجودی کپی گرفته شود، اما با شبیه‌سازی، کل ویندوز را از نو و با تمام مزایا و مشکلات قدیمش روی هارد جدید خواهید داشت.

عده‌ای مخالف شبیه‌سازی هارد هستند، زیرا در این روش از سیستم‌عامل خود یک IMAGE می‌گیرید و همان سیستم‌عامل قدیم را دوباره بارگذاری می‌کنید. این سیستم‌عامل ممکن است مدت زیادی عوض نشده و درنتیجه حاوی بدافزارها باشد. درضمن بعد از شبیه‌سازی هارد به کمک برنامه‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، کاربر مجبور می‌شود، فقط از همان سیستم‌عامل قبلی استفاده کند.

به‌معنای ساده‌تر، بعد از شبیه‌سازی یک هارد، تغییر و مهاجرت از ویندوز ۷ به ویندوز ۸ کار نشدنی یا بسیار سختی است. در این مطلب قصد داریم با سه روش ساده و مناسب برای کاربران خانگی شبیه‌سازی را انجام دهیم. البته قبل از انجام این کار توصیه می‌کنیم از اطلاعات خود بک‌آپ تهیه کنید، زیرا شاید اواسط کار اشتباهی رخ دهد یا برق برود، آن‌گاه شما می‌مانید و اطلاعات محو شده‌تان.

نکته: فراموش نکنید یک هارد دو ترابایتی روی یک هارد 256 گیگابایتی کلون نمی‌شود. پس ظرفیت هارد قدیم و جدید را یکسان انتخاب کنید یا دست‌کم بخش‌هایی را برای شبیه‌سازی انتخاب کنید (این کار در روش سومی که به شما معرفی شده امکان‌پذیر است) که به اندازه ظرفیت هارد جدیدتان باشد.