انیمیشن استاپ موشن 9

تازه ها

انیمیشن استاپ موشن 9

نظرات ()

9نام یک انیمیشن استاپ موشن محصول سال ۲۰۰۹ به کارگردانی شین آکر می‌باشد. نویسندگی این فیلم را پاملا پتلر و شین آکر برعهده داشته‌اند. تیم برتون و تیمور بکمامبتوف تهیه‌کنندگان فیلم بوده‌اند.

دانشمندی در حال ساخت روباتی کوچک با پوشش کتان (شبیه پارچه‌گونی) است و داستان با برخاستن روبات کوچک (شماره ۹) در آینده شروع می‌‌شود. در طول فیلم بیننده از نابودی دنیا و انسان‌ها توسط ماشین‌ها و ربات‌هایی که توسط انسان ساخته شده آگاه می‌شود. به نظر می‌رسد در پایان دنیا جز برخی ربات‌های فلزی تنها چند ربات با پوشش کتان وجود دارند که آن‌ها نیز در هراس از ربات های فلزی زندگی می‌کنند و شماره ۹ نام آخرین ربات کتانی است که بعد از سال‌ها بیدار شده و به جمع این ربات‌ها پیوسته‌است و در تلاش است تا دوستانش را نجات و دلیل ساخت خود و دوستانش را متوجه شود.

انیمیشن ۹ با کارتون‌های رنگی و شاد فرق زیادی دارد و بعید نیست که مخاطب اصلی سازندگانش نه کودکان بلکه بزرگسالان باشد. انیمشن ۹ اقتباسی از انیمیشن کوتاهی به همین نام است که در سال ۲۰۰۵ کاندید اسکار شد. ایده و داستان جالب این فیلم کوتاه از دید تیم برتون ارزش یک فیلم بلند سینمایی را داشت و از همین رو در سال ۲۰۰۹ انیمیشن بلندی با همین نام به کارگردانی شان آکر (کارگردان همان انیمشن کوتاه ) ساخته و عرضه شد.

کیفیت و گرافیک بالا به همراه داستان خلاقانه از انیمشن ۹ را اثری قوی ساخته که دیدنش را الزامی می‌کند. اما آنچه انیمشن ۹ را از کارتونی تفریحی خارج و شاید به فیلمی معنا گرا تبدیل کند داستان فیلم است. در فیلم ۹ قهرمان داستان رباتی کوچک و ضعیف (ساختن آنها با پارچه گونی تاکیدی بر این ضعف و تفاوت آن‌ها با ربات‌های فلزی است) است که حتی در ابتدای داستان قدرت سخن گفتن ندارد و ربات مشابه دیگری ابزار بیان را برای او تهیه می‌کند. ربات‌های کتانی هر کدام بخش‌هایی از خصلت‌های انسانی را دارند. ترس، شجاعت، نبوغ، فداکاری، محافظه‌کاری و... در این ربات‌ها وجود دارد و از همه مهمتر آنها روح دارند و ماشین فلزی بزرگ روح آن‌ها را می‌رباید و در نهایت شخصیت‌های داستان صرفاً به دنبال نابودی ماشین بزرگ نیستند بلکه آن‌ها تلاش می‌کنند روح دوستان خود و در واقع ارثیه دانشمند را نجات دهند. داستان ۹ پر از کلیدهایی است که بایستی توسط بیننده رمزگشایی شوند. در پس روبات‌های کوچک و داستان آخرالزمانی این انیمیشن می‌توان شباهت زیاد داستان را با زندگی بشر (به‌خصوص بشر امروز که اسیر دنیای ماشینی است ) و معانی و داستان‌های مذهبی دید.