مقایسهِ‌ی فیلم‌های میان‌ستاره‌ای – interstellar و جاذبه - Gravity

تازه ها

مقایسهِ‌ی فیلم‌های میان‌ستاره‌ای – interstellar و جاذبه - Gravity

نظرات ()

"هالیوود و فضا"

نقد و مقایسهِ‌ی فیلم‌های میان‌ستاره‌ای – interstellar و جاذبه - Gravity 

 

نابغه‌ی کوررنگ انگلیسی، کریستوفر نولان که در عنفوان جوانی به "برند" تبدیل شده اکنون جایگاهی در کارگردانی سینما کسب کرده، که بزرگانی چون اسپیلبرگ، کوبریک، اسکورسیزی، کامرون و دیگران در میانسالی و سالمندی تنها به آن نزدیک شدند! اکنون نولان برابر است با اعتماد کامل کمپانی‌های هالیوودی. هیچ فیلمی از او هرگز شکست تجاری نخورده و فیلم‌هایی با بودجه 200 یا 165 میلیون دلاری به آسانی چند برابر بودجه، سودآوری می‌کنند. و همزمان فیلمهای نولان، برابر است با امتیازهای خوب منتقدین در پایگاه‌های تخصصی بررسی فیلم. با این همه، هنوز یک جای خالی در کارنامه نولان بدجوری تو ذوق می‌زند، جایزه‌ای بزرگ همچون اسکار. ولی آیا آکادمی آمریکا همان دشمنی که با دیگر انگلیسیها - چاپلین و هیچکاک و کوبریک که در انگلیس کار می‌کرد- داشت را با نولان انگلیسی هم لحاظ کرده و به دلایلی خاص همه فیلمهای او را نادیده می‌انگارد؟ آیا همچنانکه پولانسکی و اسکورسیزی هم پیش از دریافت اسکار، به نوک قله‌ی سینمای جهان رسیده بودند، باید بگوییم نولان هم هیچ نیازی به این جایزه ندارد؟ و آیا نولان، به جهت رسیدن به جایگاه و مقام کنونی‌اش در پولسازی در صنعت سینما، واقعا از اسپیلبرگ، کوبریک، اسکورسیزی و کامرون، استادتر است؟ پاسخ نولانیست‌ها (هواداران پرشمار و پرشر و شور نولان) قطعا "بله" است.