بهاریه

تازه ها

بهاریه

نظرات ()

بهاریه ی 1395 سید مرتضی سبزقبا

در ایسنای خوزستان:
تحلیلی کوتاه بر آن چه که در سال 1394 بر سینمای کوتاه خوزستان گذشت.


وقتی سخن از پایان سالی که در آنیم و آغاز سالی که چشم به راه اش هستیم به میان می آید، انتظار خوش بینانه و البته به حق اکثر ما این است که این تغییر فصل و آغاز بهار طبیعت، سرآغاز تغییرات دیگری در ابعاد مختلف زندگی مان نیز باشد و نسیم تغییر بر پهنه ی وسیع زوایای گوناگون زندگی نوع بشر بورزد و آن چه که نامطلوب هست را به آن چه که مطلوب ماست تبدیل کند. گاه این تغییر به دست می آید و گاه اما متاسفانه حاصل نمی شود.  

سال 1394 البته سال مهمی بود. امسال پس از سال ها تلاش و کوشش، با همت و خردورزی ملت ایران و جمعی از نمایندگان باهوش، بااخلاق و باادب آن ها، با اعتمادسازی در عرصه ی بین المللی و عزت آفرینی مجدد ایران و ایرانیان، برجام به انجام رسید و بار دیگر تعقل و خردمندی مردم ایران به جهانیان به اثبات رسید. این مهم باید آغاز دیگری باشد تا در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، هنری و سیاسی کشورمان، امور سامان یابد و ناکامی های عمومی در این عرصه ها به اتمام برسد یا اگر نه لااقل در سراشیبی تنزل قرار گیرند. این مهم به آرامش عمومی و پرهیز از چند قطبی کردن جامعه و حفظ اخلاق و منش انسانی در نقد شرایط حاضر نیازمند است تا مردم و مسؤولان هر دو به شیوه ای کارآمد و با تعامل با یکدیگر، به رشد در عرصه های ذکر شده دست بیابند.   

واقعیت این است که علی رغم تمام دشواری ها و تنگناهایی که به شدت عرصه را بر سینماگران و هنرمندان آن تنگ می کند، اما من خود هیچ گاه امیدم را برای بهبود شرایط از دست نداده ام و نخواهم داد. در سینمای کوتاه و مستند استان ما، ظرفیت هایی وجود دارد که متاسفانه امسال هم همچون سال های قبل، از آن ها به نفع رشد و تعالی هنر و فرهنگ این مرز و بوم استفاده نشد. هر چند موفقیت های سینمای کوتاه و مستند خوزستان امسال هم با همت و هنرمندی شماری از فیلمسازان استان تداوم یافت اما کاملن مشخص است که مسؤولان فرهنگی و هنری استان به هیچ عنوان هیچ برنامه ی مدونی برای پیشرفت و رشد سینمای حرفه ای استان طراحی نکرده اند و موفقیت های امسال سینمای خوزستان نیز همچون گذشته مرهون همت و تلاش شخصی برخی از فیلمسازان استان است و بس.

واقعیت اش این است که من موفقیت های فیلم های ام را موفقیت های سینمای استان ام می دانم. حضور فیلم های «برای او»، «آن ها» و «از ما» - سه گانه ی من درباره ی جنگ و آدم های متأثر از شرایط آن - در جشنواره ها و محافل هنری و فستیوال های بین المللی، و کسب جوایز مختلف امسال کارنامه ی سینمایی ام برای فیلمنامه های «روی جاده ی برفی»، «قاصدک»، «وقتِ گل نی» و فیلم «حجم ممکن» از جشنواره های ملی سینمایی، و نیز اکران و نقد و بررسی آثارم در مجامع علمی و فرهنگی پایتخت، باعث خرسندی من است. دلیل اش اما لزومن این نیست که این موفقیت ها را صرفن از آنِ خود می دانم بلکه دلیل بهتر و خوشایندترش برای من در کمال فروتنی این است که در فقدان یک برنامه ریزی کلان و مشخص برای ارتقای سینمای کوتاه استان – که باید توسط مسؤولان انجام بگیرد و نگرفته است - به عنوان سینماگری خوزستانی، به اندازه ی وسع اندک ام، برای رشد و تعالی سینمای استان ام کوشیده ام و کسب این جوایز نشانه ای ست از این که راه را بی راهه نرفته ام و هزینه ای بر خود و جامعه ی سینمایی استان ام نیافزوده ام.

من به تغییر امید دارم. همواره با امید زیسته ام و در شرایط دشوار همواره با امید فیلم ساخته ام. خوشحال و خرسندم که امسال هم شمار معدودی از همکاران ام با حضور در جشنواره های ملی و بین المللی و کسب جوایز مختلف، چراغ سینمای استان را روشن نگه داشتند. به نظرم این چند نفر در سینمای ما، جلوتر از مسؤولان فرهنگی و هنری استان مان حرکت کرده اند. معتقدم مسؤولان استان باید برای حفظ آن ها و هموارتر کردن مسیر فعالیت های هنری شان بکوشند و نیز برای کشف استعدادهای جوان و تازه برنامه ریزی مشخصی ارائه بدهند. سینمای خوزستان دارای ظرفیت هایی ست که باید به نحو احسن از آن ها استفاده کرد. ما هنوز از ظرفیت های مان برای ارتقای سینمای خوزستان بهره نبرده ایم.

در حالی به استقبال سال 1395 می رویم که در سال 1394 تولیدات حرفه ای سینمای استان به صفر رسید و موفقیت های سینمای خوزستان در عرصه های ملی و بین المللی به وسیله ی تولیدات سال گذشته ی شمار معدودی از سینماگران جوان استان حاصل شد. من خود به عنوان یکی از فیلمسازان استان خوزستان به شکل شخصی هیچ انتظاری از هیچ کدام از نهادهای فرهنگی و هنری استان ندارم اما آن چه را که وظیفه ی عمومی این نهادها و مراکز فرهنگی و هنری برای بهبود و ارتقای سینمای خوزستان می دانم را بازگو و یادآوری می کنم. با این وجود امیدوارم با همت و برنامه ریزی مسؤولان نهادهای فرهنگی و هنری استان، تغییراتی مهم در عرصه ی سیاست گذاری های هنری استان به وجود بیاید تا در سال جدید، مسیر فیلمسازان موفق هموارتر شود و استعدادهای تازه ای نیز به جمع فیلمسازان حاضر استان خوزستان افزوده شوند. دست یابی به این مهم در دولتی که خردجمعی، تعقل، امید و حرکت در مسیر پیشرفت را سرلوحه ی امور خویش قرار داده است، به هیچ وجه دور از انتظار نیست.

در ایسنای خوزستان بخوانید.

 یا حق.