«آردلیون» ارمنستان اثری تصویرساز و موزیکال

تازه ها

«آردلیون» ارمنستان اثری تصویرساز و موزیکال

نظرات ()

آرتنا: نمایش «آردلیون» از ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﺎﻻﯼ ﻓﺮﻡ ﻭ ﺗﮑﻨﯿﮏ ﻭ ﺑﺎﺯﯼ ﻫﺎی دیدنی برخوردار بود و ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ انتقال مفهوم و تقویت ﻣﺤﺘﻮﺍ ﻭ انتقال ﭘﯿﺎﻡ گامی موثر برداشته است.


نوشته: هومن بنائي /خبرگزاری هنر آرتنا


نمایش"آردلیون" به کارگردانی ژیرایر داداسیان ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ ﻗﺪﯾﺴﯽ ﺭﺍ روایت ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ. ﺁﺭﺩﻟﯿﻮﻥ هنرپیشه ای است که با استفاده از هنر ﻧﻤﺎﯾﺶ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ شروع به تولید آثاری بر ﺿﺪ ﻣﺴﯿﺤﯿﺖ می کند وی در جریان این تولیدات اشخاص بسیاری را از دین داری منصرف می کند ﺗﺎ ﺍﯾﻧﮑﻪ ﺭﻭﺯﯼ ﻧﻮﺭﯼ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ همانند وحی بر قلب او می تابد و آردلیون روح مسیح را حس می کند ﻭ ﺑﻪ ﻣﺴﯿﺢ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﯾﺎﺭان و پیروانش ﮐﻪ ﭼﺮﺧﺶ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﻧﻤﯿﺘﺎﺑﻨﺪ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻣﺴﯿﺢ ﺑﻪ او را ﺻﻠﯿﺐ ﻣﯽﮐﺸﻨﺪ و...

ژیرایر داداسیان کارگردان نمایش"آردلیون" با استفاده از ترکیب نور، موسیقی و حرکت در سراسر این اثر برای انتقال صحیح مفهوم تلاش بجا و درستی کرده بود و در ﻻﺑﻼﯼ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮ ﺻﺤﻨﻪ ﺩﺭ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺑﻮﺩ شوق مخاطبین بسیار مشهود و روشن بود، ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ خود را با اثر همراه می دید! نماد و نشانه ها پیچیدگی نداشت و ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ با توجه به صامت بودن اثر مفهوم را به خوبی درک می کرد و ﺩﺭ ﺁﺧﺮ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺁﺭﺩﻟﯿﻮﻥ ﺗﻮﺳﻂ ﯾﺎﺭﺍﻧﺶ ﺑﻪ ﺻﻠﯿﺐ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ، آنقدر روایت برای مخاطب ﻣﻠﻤﻮﺱ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﻓﻬﻢ بوده که اشک می ریزد و دقایق طولانی گروه را ایستاده تشویق می کند.

باید گفت این اثر از ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﺎﻻﯼ ﻓﺮﻡ ﻭ ﺗﮑﻨﯿﮏ ﻭ ﺑﺎﺯﯼ ﻫﺎی دیدنی برخوردار است و  ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ انتقال مفهوم و تقویت ﻣﺤﺘﻮﺍ ﻭ انتقال ﭘﯿﺎﻡ گامی موثر برداشته است.

در آخر باید گفت که با توجه به این مطلب که اثر نمایشی بروشوری نداشت و مخاطب با توجه به صامت بودن اثر نتوانست اسامی بازیگران بر صحنه  و شخصیت ها را درک کند. در بخش هایی هم استفاده زیاد از پارافین مایع برای ایجاد دود مخاطبین را مورد آزار قرار داد. این اثر نمایشی با 15 دقیقه تاخیر اجرا رفت.

اختصاصی جشنواره تئاتر فجر 92

   وبلاگ هنرمندان جوان