«شلب»؛ نگاهی متفاوت به تئاتر جنگ

تازه ها

«شلب»؛ نگاهی متفاوت به تئاتر جنگ

نظرات ()

آرتنا: نمایش «شلب» به نویسندگی «حسین ذولفقاری» و کارگردانی «فواد رایحی» در تلاش برای بیان نگاهی متفاوت به ژانر دفاع مقدس آنچنان که باید موفق نبود.


نوشته: هومن بنائي /خبرگزاری هنر آرتنا

"شلب" به معنی شالیزار است و در محلی به نام مهشور واقع شده بین مرز ایران و عراق؛ شریف با خانواده اش در همین عشیره زندگی میکند. زعلان که هنوز فوبیای "عبدالمای جن ماهی" را در سر دارد تصور می کند که عشقش را در شط از او ربوده است و سالهاست که مجنون است راحیل دختر شریف در تلاش است تا رابطه فامیلیشان در عشیره به مشکل بر نخورد و انگشت به سرنوشت مادرش دچار نشود "شلب" اوايل جنگ تحميلی را روایت می کند و درباره قبیله "مهشور"  است كه يك رگ عراقی داشتند و به ميهن خيانت می‌كردند و عراقي‌ها از حربه هم‌زباني با مردم استفاده مي‌كردند و اشخاصی كه رگه عراقي داشتند خودفروشي مي‌كردند اطلاعات جبهه های ایران را به عراق می فروختند، ولی در دل همین عشیره "شریف"  و خانواده اش انقلابی ها را از خیانت آنها با خبر می کنند و در اين هنگام است كه جنگ شروع مي‌شود....

نوع اجرای کلیشه و تصویر سازی های نابجا در این اثر باعث شد در طول نمایشی با مضمون دفاع مقدس ذهنیتی از پیش تعیین‌شده در ذهن مخاطب به وجود آید؛ که تماشاگر قبل از دیدن نمایش دست به قضاوت درباره این اثر زند.

وقتی وارد حیطه ای می شویم که بدون تعارف بسیار شعارزده است اگر مراقب انتقال درست معانی نباشیم همه چیز به شکل دیگری نمود می‌یابد و کار کردن بسیار سخت می‌شود. امروزه چیزی از 20 سال قبل برای ما باقی مانده که جذاب است. اینکه کسانی رفته اند و برای حفظ مملکت جنگیده اند بسیار ماندگار است.

تک تک عوامل در شخصیت‌پردازی تمامی نقش‌ها تأثیرگذار نبودند و به نوعی  کاملا مشهود مشخص بود که این اثر به شکل کارگاهی آمده شده و شخصیت‌پردازی‌ها درست شکل نگرفته است.  باید گفت که نمایش "شلب" به نویسندگی حسین ذولفقاری و کارگردانی فواد رایحی در تلاش برای بیان نگاهی متفاوت به ژانر دفاع مقدس آنچنان که باید موفق نبود و چیزی که روی صحنه دیده شد برگرفته از احساسات  فواد رایحی  و به دور از تکنیک ها و خردجمعی است، موسیقی این اثر یکی دیگر از قسمت هایی بود که به کار ضربه می زد  و در اکثر جاها مخاطب را آزار می داد.
در آخر باید از تلاش گروه برای تمرین و تولید  این اثر نمایشی صمیمانه تشکر کنم.


اختصاصی جشنواره تئاتر فجر 92

   وبلاگ هنرمندان جوان