«مجلس انتقام جويي هملت» با ظرفيت‌های کاملا ایرانی

تازه ها

«مجلس انتقام جويي هملت» با ظرفيت‌های کاملا ایرانی

نظرات ()



آرتنا: نمايش «مجلس انتقامجويي هملت» نوشته و کارگردانی «حسین جمالی» داراي چاشني پررنگ کمدي با طيف‌هاي مختلفي از قبيل کمدي موقعيت، شخصيت ودر اکثر مواقع کمدي کلام است.

نوشته: هومن بنائی /خبرگزاری هنر آرتنا

نمایش "مجلس انتقام‌جویی هملت" به نویسندگی و کارگردانی حسین جمالی درقالبی سنتی با الگوهای ایرانی برای مخاطب روایت می‌شود.  در ابتدا باید به این نکته در مورد تئاتر یا نمايش ايراني اشاره کنم که از دير باز تا کنون ظرفيت‌هاي مناسبي براي اجرا وايده پردازي داشته است. هرچند در ابتدا اين گونه نمايشي محدوديت‌هايي داشته اما به تدريج وبه مرور زمان بر اين مساله فائق آمده وتوانسته با تعذيه از فرهنگ ملي وبومي بر غناي خويش بيفزايد. موضوع مهمتر در اين ميان اما مضمون نمايش‌هاي ايراني است. تعزيه حکايت مصايب امام حسين(ع) وخاندان او در دشت کربلاست که ريشه عميقي در اعتقادات مذهبي مردم دارد. سياه‌بازي داراي داستان‌هاي جذاب ومردمي با مضامين ساده واصيل مي‌باشد.

در نقالي هم روحيه پهلواني وعياري به وفور به چشم مي‌خورد .نمايش ايراني مانند شعر وقالب‌هاي متفاوت آن از قبيل رباعي، غزل، مثنوي و... حکيت ودرد مردمي را روايت مي‌کند که لحظه به لحظه آن سرشار از حوادث وماجراهايي است که در طي قرون متمادي بر سر قوم بزرگ ايراني آمده است.

نمايش مجلس انتقام جويي هملت نوشته وکار حسين جمالي با پخش حلوا و روضه خوانی به صحنه می رود. نمايش داستان هملت نوشته ويليام شکسپير نويسنده شهير انگليسي را با توجه به ظرفيت‌هاي نمايش ايراني به صحنه مي‌برد واز شيوه‌ها و ظر فيت‌هاي نمايش ايراني استفاده مناسبي به عمل مي‌آورد. اگر چه شکسپير نمايشنامه خود را با توجه به اصول وضوابط نمايش‌هاي دوران اليزابت (اليزابتين) تنظيم کرده است اما نمايش انتقام جويي ....
سعي مي‌کند از قالب‌هاي کلاسيک نمايش رنسانس فاصله گرفته وبر روش‌هاي نمايش ملي وايراني تکيه کند. از همين رو صحنه اي گرد در وسط ساخته مي‌شود که مانند سکوي نمايش‌هاي تعزيه تمام ماجرا بر روي آن روايت شود. راوي(راويان) نمايش تبديل به نقالاني مي‌شوند که داستان‌ها را تعريف، خلاصه و در بعضي قسمت‌ها تفسير مي‌کنند. چنين تکنيک‌هايي در نمايش اصلي( هملت) وجود ندارد.

نويسنده وکارگردان نمايش در باز نويسي وباز سازي دوباره نمايش از ظرفيت‌هاي نمايش ايراني بخوبي استفاده مي‌کند ولحظاتي در روي صحنه پديد مي‌آورد که در کمتر نمايشي به چشم مي‌خورد. قصه نمایش از مجلس ختمی که برای هملت پدر گرفته شده است آغاز می شود و ...

طنز موجود در نمايش هم از موضوعات قابل اشاره در نمايش است. نمايش داراي چاشني پررنگ کمدي است. اين موضوع شامل طيف‌هاي مختلف کمدي از قبيل کمدي موقعيت، شخصيت ودر اکثر مواقع کمدي کلام است. نمايش هرچند هوشيارانه از طنز استفاده مي‌کند امادر بعضي مواقع به نوعي شو تبدیل مي‌شود که از ارزش باقي بخش‌هاي کمدي نمايش مي‌کاهد. شايد اگر نمايش در استفاده از طنز راه درست تري پيش مي‌گرفت و يا در ترکيب انواع کمدي دقت بيشتري مي‌کرد، مي‌توانست نتيجه بهتري از اجرا بگيرد .

البته مجلس انتقامجويي هملت در بعضي قسمت‌ها به حرافي مي‌افتد وبه نظر مي‌رسد توضيحاتي که نمايش براي تماشاگر خود مي‌دهد اضافي است اين مسئله با توجه به نمايشنامه هملت که تقريبا اکثر توده‌هاي مردم با آن آشنا هستند بيشتر خود را نشان مي‌دهد.در مجموع نمايش مجلس انتقام جويي هملت اثري قابل قبول در کارنامه نويسنده و کارگردان آن است.

اسم نمايش نشانگر نمايش‌هاي ايراني است. کلمه مجلس از دايره لغات تعزيه اخذ شده وبا توجه به مضمون وجود عناصر تعزيه، (صحنه گرد، شعر خواني، استفاده از دستگاههاي آواز ايراني و...) شروع آن که به مجلس فاتحه خواني نزديک است از همان ابتدا تماشاگران را در حال و هواي نمايش‌هاي ايراني قرار مي‌دهد. نمايش همچنين مي‌تواند در راستاي عمومي‌کردن نمايش ايراني اثر قابل اعتنايي باشد.
در آخر باید ازعوامل نمایش «مجلس انتقام جویی هملت» حمید پورآذری (طراح صحنه ‌) شروین عباسی(آهنگساز) تشکر کرد.

اختصاصی جشنواره تئاتر فجر 92

   وبلاگ هنرمندان جوان