هومن بنائی، مدرس کارگاه تئاتر Q‌ درخصوص آسیب‌های آموزش گفت:

تازه ها

هومن بنائی، مدرس کارگاه تئاتر Q‌ درخصوص آسیب‌های آموزش گفت:

نظرات ()

«‌بازیگر به صحنه زنده است»

هنر رستخیز زیبایی‌هاست و به بیان دیگر «آنجا که طبیعت متوقف می‌گردد، هنر آغاز می‌شود»؛ دنیای هنر از زاویه دید مردم و به‌ویژه قشر جوان پر از زرق و برق شهرت و ثروت بادآورده است و میان‌بری است که بهشت موعود را می‌نمایاند. عجب آنکه جوانان به اقتضای سن سر در این راه گذاشته و دوره‌ای را در سودای رسیدن به چنین اهدافی پوچ و ثانویه می‌گذرانند و سرانجام پس از افتادن در تسلسلی باطل نومید گشته و به کلی این راه را رها می‌کنند. در این خصوص پای صحبت هومن بنایی، کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر نشستیم تا از دغدغه‌های خود بگوید و به آسیب‌شناسی نحوه آموزش بازیگری در جامعه امروز ما بپردازد:

 

هومن بنائی، مدرس کارگاه تئاتر Q‌ درخصوص آسیب‌های آموزش کاسب‌کارانه و بی‌هدف گفت: بسیاری از هنرجویان فارغ‌التحصیل آموزشگاه‌های بازیگری هنرمندان جوانی هستند که فریب تبلیغات و وعده‌های پوشالی را خورده‌اند یا به اعتبار حضور اساتید نام و چهره‌آشنا هزینه‌های زیادی برای درخشیدن خود صرف کرده‌اند و هیچ‌گاه به هدف خود نرسیده، در نهایت دل‌زده و مأیوس از این هنر باورشان تغییر می‌یابد.

هنرجویان برای فراگیری اصول و فنون بازیگری وقت و هزینه بسیاری را صرف می‌کنند ولی در ازای آن چیزی به دست نمی‌آورند! زیرا آموزشگاه‌ها بعد از پایان دوره با ترفند دیگری هزینه‌های تازه‌ای می‌تراشند و برای عملی کردن وعده‌های اولیه خود جریان‌هایی پوچ می‌سازند. «هنر خوار شد جادویی ارجمند»...

 

کارگردان نمایش مسافر اتاق شماره 37 اظهار داشت: این روزها آموزشگاه‌های بازیگری بهترین بازیگر هستند. بازیگرانی که نقش خود را آنقدر باورپذیر و بدون نقص ایفا می‌کنند که مخاطبانشان هرگز نمی‌توانند جز با یأس از گرداب آنها برهند. راه کشف استعداد نسل بازیگری نه در آموزشگاه‌ها و نه در تمرین اپیزود‌های نمایشنامه‌های باغ وحش شیشه‌ای و مرغ دریایی و... است، اگرچه هر یک از اینها می‌تواند گامی باشد! و همانطور که هوگو می‌گوید «هنرمندان علی‌رغم دانشمندان، علما و بزرگان که هرکدام نردبانی برای ترقی دارند این مدارج را پروازکنان می‌پیمایند»؛ دو بال پرواز این هنر، تجربه و درک صحیح بازیگر از صحنه و لمس لحظه‌های ناب آن است. بازیگر به صحنه زنده است و صحنه به بازیگر.

وی در خصوص برگزاری کارگاه گروه تئاتر Q این‌گونه بیان کرد: هدف ما این است که در راه پویایی آموزش و کشف استعداد‌های جوان در فضایی آکادمیک و تجربی، با تربیت حس به تولید تئاتر برسیم. این پریدن را یکسویه در این کارگاه تجربه کرده و تلاش می‌کنیم هنرجویان را با بال عشق به درک لحظه‌های ناب بازیگری سوق دهیم، برنامه ما بسیار روشن و مشخص است، کارگاه «‌پیچیدگی حضور در لحظه» در سه ترم 12 جلسه‌ای شکل می‌گیرد که ترم اول: با هدف آشنایی بیشتر هنرجو و ‌ بهره‌گیری وی از شیوه‌های مختلف با تکیه بر عنصر بازیگر بر صحنه، شخصیت‌پردازی و درک موقعیت‌های فرضی در شرایط حضور در لحظه اتفاق می‌افتد و هنرجو در ترم دوم: با تخیل و خلاقیت آشنا می‌شود، ریتم و تمرکز خود را تقویت می‌کند، بداهه‌سازی و طراحی حرکت را آموزش می‌بیند و تمام این اصول با هدف تکمیل مهارت‌های بازیگری شکل می‌گیرد؛ در ترم سوم: با در نظر گرفتن تجربه‌های عملی در شناخت عناصر درام هنرجویان با نام گروه تئاتر Q به تولید تئاتر خواهند رسید، این گروه برای هنرجویان این کارگاه جاودانه خواهد ماند و سال‌ها می‌توانند در عرصه تئاتر به تولید آثار فاخر بپردازند.

 

کارگردان نمایش تکرار این‌گونه ادامه داد: ورکشاپ گروه تئاتر Q در نگاهی متفاوت به سبک‌ها و شیوه‌های بازیگری و توجه به نظریه‌های اساتیدی همچون (استانیسلاوسکی، گروتفسکی، میر‌هولد، برشت و آرتو) با بررسی فعالیت‌های هنری و آموزشی خود با هدف فراهم‌سازی بستری مناسب برای بروز و کشف استعدادهای جوان عرصه تئاتر و نیز گسترش و تولید آثار ارزشمند تجربی و خلاق شکل گرفته است. این کارگاه بدون وعده‌های پوشالی و هزینه‌تراشی‌های کاسب‌کارانه کار خود را از 4 اردیبهشت 1395 آغاز خواهد کرد. در این کارگاه به روی همه هنرجویان و علاقه‌مندان این عرصه باز است.

 

شایان ذکر است که ظرفیت کارگاه محدود بوده و ثبت‌نام گروه تئاتر Q از طریق سایت ایران کنسرت www.iranconcert.com برای علاقه‌مندان فراهم شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر هنرجویان می‌توانند با شماره 09199068728 و 09123883852 تماس حاصل فرمایند.