یادداشت نمایش «هزار درنا» از آغاز تا فرجام صداقت« در همه چیز»

تازه ها

یادداشت نمایش «هزار درنا» از آغاز تا فرجام صداقت« در همه چیز»

نظرات ()

هزار نفر بلیت خریدند و از نمایش «هزار درنا» کاری از گروه تئاتر کودکان دنیا در سه روز اجرای عمومی دیدن کردند؛ این آمار به جز مهمان‌ها و اجرای هنرمندان است. خبر شادمانه‌ای است؛ یعنی می‌توانیم به آرزویمان برسیم؛ پس چشم دل باز می‌کنیم و ...

چهار اجرای نمایش هزار درنا در تالار هنر تمام شد و برای من تجربه‌هایی داشت كه با هم در این نوشتار مرورش می‌کنیم:

1. کار گروهی به معنای کامل؛ یکی برای همه، همه برای یکی. گروهی 20 نفره، پروژه‌ای را شروع و داستانی انتخاب کردند و نمایشنامه را شکل دادند و تمرین کردند و مشاوره گرفتند و به اجرا رسیدند؛ در تمام طول روند به هم گوش کردند و بهترین را با نظر جمع انتخاب کردند و به نمایش گذاشتند.

2. سرپرستی گروه را مهربانی بر عهده داشت که از هیچ تلاشی دریغ نکرد؛ سرکار خانم رکسانا مهرافزون. تلاش برای هماهنگی‌های اداری و مالی و تبلیغات و ... بماند در یک کفه و در طرف دیگر لبخندی که از لبش کنار نمی‌رفت -اگر هم لحظه‌ای بنا بر شرایطی کمرنگ می‌شد، سریع باز می‌گشت- و چشم‌هایی نگران خوب بودن حال تمامی اهالی گروه اجرایی. خروجی‌اش اطمینان گروه اجرایی بود که در هر حال دلسوزی هست تا پیشش بروی و مشورت یا درد دل کنی، انرژی‌های خوب بگیری و گاهی هم تشکر کنی از بودنش؛ و این کوه استوارانه ایستاد تا اجراي بی‌نقص به ثمر برسد.

3. تلاش برای بهتر شدن اجرا و شناخت فضایی که قبول کردیم در آن نفس بکشیم. کتاب خواندند و فیلم و عکس دیدند تا ژاپن و فرهنگش، جنگ و پیامدهایش، بمب‌ها و خرابی‌هایش را بشناسند و همزمان تلاش کردند تا تئاتر و قابلیت‌های اجرایی‌اش، لباس و دکور و آکسسوار صحنه را درک کنند و در تمام طول مسیر، پرسشگری و مشاوره گرفتن را از یاد نبردند. گزارش‌های تمرین‌های در خانه از جلسه گذشته تا کنون –آن هم با صداقتی که اگر کاری نکرده بودند یا کمتر از قرار رک می‌گفتند - را برای هم می‌گفتند.

4. صداقت در همه چیز؛ صداقتی که در همه اجرا موج می‌زد و هر لحظه به تماشاچیان تلنگر می‌زدند که با تمام توانایی‌مان روی صحنه آمده‌ایم و در این لحظه چیزی برای پنهان کردن نداریم و به حتم در تلاش‌هایمان در آینده، دورنمایی را که حال حس می‌کنید با چشم خواهید دید. این نکته‌ای بود که گاه در گروه‌های بزرگ‌تر -از نظر شناسنامه‌ای- فراموش می‌شود.

5. «تجربه‌های خوبمان را با هم به اشتراک بگذاریم تا از زندگی‌مان لذت بیشتری ببریم.» مشاوره‌های زیادی برای زیباتر شدن اجرا گرفته شد و هرکدام را با دریافت‌ها و خواسته‌های گروه تطبیق دادند و بهترینش را به کار بستند و در این بین نظر تک تک اعضای گروه قابل احترام بود و شنیده می‌شد.

6. گروهی فعال در پشت صحنه و برقراری فضایی آرام و بی‌تنش تا گروه بازیگران جز اجرا به چیز دیگری فکر نکنند، دست مریزاد دارد، بی‌شمار.

7. .....

به هر روی اجرای نمایش هزار درنا اتفاقی بود در تئاتر کشورمان که بايد دیده شود؛ بررسی شود تا روزهای بهتري برای تئاتر ایران پیش آید.

http://matinkaiba.persiangig.com/namayesh/481359_1020018413022222222222267572_899528014_n.jpg