زندگینامه زنده یاد مجید مقصودی - نقاش شهدا

تازه ها

زندگینامه زنده یاد مجید مقصودی - نقاش شهدا

نظرات ()

متن زیر رساله پژوهشی فیلم مستند "راوی رنگها"ست. این فیلم، پُرتره‌ای است درباره هنرمند فقید قزوینی، زنده یاد مجید مقصودی که به نقاش شهدا معروف است. فیلم "راوی رنگها" به تهیه کنندگی نیما حسن بیگی و کارگردانی نیما حسن بیگی و سعید ترابی در شبکه استانی قزوین تولید شده است.

گردآوری و نگارش: نیما حسن بیگی – صبا کاظمی

 

مقدمه:

طالقان که اکنون از شهرستانهای استان البرز است، پیش از استان شدن قزوین در سال 1376 خورشیدی از توابع قزوین بود. طالقان از دیرباز خاستگاه مردانِ بزرگِ تاریخِ ایران بوده که از نامدارترین آنها می‌توان به اسامی زیر اشاره کرد:

میرزا ابراهیم بوذری خوشنویس و موسیقی‌دان، برادران امیدوار اولین جهانگردان ایرانی، دکتر حشمت - همرزمِ میرزا کوچک خان جنگلی، آیت الله سید محمود طالقانی، غلامحسین درویش خان استاد برجسته موسیقی دوران قاجار، استاد غلامحسین امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران و درویش عبدالمجید طالقانی ابداع کننده خط نستعلیق. و امروز شاید به جرات بتوان یکی دیگر از هنرمندان معاصر ایران را نیز در این فهرست گنجاند. هنرمندی که در طالقان به دنیا آمد و در قزوین رشد و نِمو کرد؛ مجید مقصودی.

 

هنرمندی دیگر

مجید مقصودی که در یکم شهریور ماه 1342 خورشیدی در طالقان چشم به جهان گشود، در نوجوانی از طالقان به قزوین مهاجرت کرد. او در دهه 50 خورشیدی، زمانی که در قزوین سکونت داشت و سالهای اولِ مقطع راهنمایی بود، فنون نقاشی را نزد "استاد ابوالفضل دل زنده" در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانِ قزوین فرا گرفت. او از دوران نوجوانی به هنر نقاشی و خوشنویسی علاقه بسیار داشته به طوری که شیفته آثار خوشنویسی درویش عبدالمجید طالقانی بود. در واقع مقصودی، در خوشنویسی خود را تحت تاثیر درویش عبدالمجید می‌دانست.

چندی بعد در روزهای پُر تنشِ انقلاب اسلامی فرا رسید و مجید مقصودیِ نوجوان کوشید از هنرش برای تبلیغ اندیشه انقلابی استفاده کند، به طوری که در اوج درگیری‌ها و تظاهرات خیابانی، با خط خوش به شعار نویسی روی دیوارها و یا کشیدن نقاشی امام خمینی (ره) و آیت الله طالقانی (ره) می‌پرداخت.

در 22 بهمن ماه 1357 خورشیدی برابر با  11 فوریه  1979 میلادی انقلاب اسلامی ایران به پیروزی ‌رسید و مجید مقصودی به عنوانِ نوجوانی 15 ساله و هنرمند با انقلاب همراه ‌شد. اما داستان مجید مقصودی از جایی شروع شد که در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ خورشیدی مصادف با ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ میلادی حکومت بعث عراق به خاک ایران تجاور ‌کرد و به این ترتیب جنگی تمام عیار و نابرابر بین دو کشور در‌گرفت. مجید مقصودی در دوران جنگ تحمیلی به خدمت سربازی رفت و در طول این دوران نقاشی‌های زیادی از حضرت امام خمینی (ره) و سایر شخصیتهای کشوری و شهدای نیروی هوایی ‌کشید و تجربه زیادی در زمینه نقاشی پُرتره کسب ‌کرد. پس از پایان دورانِ خدمت وظیفه، مدتی به عنوان طور داوطلب در جبهه‌های جنوب به کار فرهنگی و تبلیغاتی ‌پرداخت و از هنرش برای کشیدن نقاشی شهدای دفاع مقدس استفاده ‌کرد. اما اوج فعالیت ایشان در زمان جنگ وقتی بود که با بنیاد شهید و موزه شهدای قزوین همکاری کرد و به عنوان کارمند در بنیاد شهید به فعالیت مشغول به کار شد. در طول هشت سال دفاع مقدس او از چهره 3000 شهید سرافراز قزوین نقاشی کشید و به جرات می‌توان گفت مجموع آثاری که ایشان از شهدا خلق کرده به 7000 نقاشی می‌رسد.