گفتگو با وب سایت هنر و تجربه

تازه ها

گفتگو با وب سایت هنر و تجربه

نظرات ()

سید وحید حسینی نامی، کارگردان فیلم کوتاه «خاطرات مخدوش یک دریاچه»:
فقط با کارگردانی فیلم کوتاه نمی‌توان امرار معاش کرد
اخبار و رویدادها

هنروتجربه – سوگند نیازمند: هشت فیلم کوتاه در قالب فیلم‌ کوتاه روز یک از ۲۷ اسفند سال گذشته در گروه هنروتجربه به نمایش درآمد. اکران این فیلم‌ها در ایام نوروز و بعد از آن فرصت مغتنمی به حساب می‌آید تا علاقه‌مندان فیلم کوتاه به تماشای آن‌ها بنشینند.«خاطرات مخدوش یک دریاچه» یکی از همین فیلم‌هاست که به بهانه اکرانش در هنروتجربه و انتشار خبر حضورش در جشنواره محیط زیستی کرواسی، با کارگردان آن سید وحید حسینی نامی گپ زده‌ایم.

حسینی نامی در ابتدا در پاسخ سوالی پیرامون چگونگی انتخاب قصه و فضای فیلم می‎گوید:« متاسفانه سینما ایران گریبان‌گیر یک سری موضوعات تکراری شده‌است و این کلیشه در بیان، محتوا و حتی فرم هم دیده می‌شود. برای ساخت «خاطرات مخدوش یک دریاچه» همه سعی خود را کردم تا همه‌چیز متفاوت باشد و به نظر خودم این اتفاق افتاد و شرایط تولید خاص پیش رفت. نکته مهم در ساخت فیلم، این بود که ما فیلم‌برداری را در سه استان مختلف با طبیعت‌های متفاوت انجام دادیم. فیلم‌نامه به گونه‌ای بود که ما احتیاج به دریا، جنگل و کویر داشتیم و این اتفاق جز با حضور در چند استان برای ما میسر نمی‌شد. شاید یکی از دلایل متفاوت شدن فیلم این موضوع باشد زیرا تا جایی که اطلاع دارم، فیلم کوتاهی که در سه استان فیلم‌برداری شده باشد، ساخته نشده‌است.»

این کارگردان جوان که تاکنون بیش از ده فیلم کوتاه و مستند را کارگردانی کرده‌است، در ادامه این گفت‌وگو پیرامون تصمیمش برای ورود به عرصه فیلم‌سازی بلند توضیح می‌دهد:«همیشه بحث بر سر این موضوع بوده است که سینما کوتاه جایگاه مستقلی دارد، که کاملا هم درست است، اما اگر بخواهیم کمی واقع‌بینانه به مساله نگاه کنیم این ماجرا در سینما کوتاه ایران صدق نمی‌کند، زیرا هیچ سازمان و انجمنی نیست که به معنای واقعی از تولید فیلم کوتاه حمایت کند و کارگردانان فیلم کوتاه به معنای واقعی با ساخت چنین فیلم‌هایی امرار معاش کنند. به نظر من حیات فیلم‌ساز و فیلم‌سازی با ورود به عرصه فیلم بلند امکان‌پذیر می‌شود. متاسفانه در کشور ما اعتنایی که باید و شاید به فیلم کوتاه نمی‌شود. اغلب کارگردانان فیلم کوتاه هدفشان ورود به عرصه فیلم‌سازی بلند است و نمی‌توان این مساله را کتمان کرد. البته که من هم از این قاعده مستثنی نیستم. در حال حاضر سه فیلم‌نامه بلند دارم که آماده ساخت است و در تلاش برای یافتن یک سرمایه‌گذار هستم تا فیلمم را کلید بزنم.»

خاطرات مخدوش یک دریاچه

کارگردان «خاطرات مخدوش یک دریاچه» راجع به حضور جهانی فیلمش در جشنواره محیط زیستی کرواسی عنوان می‌کند:« اطلاع کاملی از این جشنواره ندارم، اما تا جایی که می‌دانم  حالت یک سفر – جشنواره در قالب موضوع محیط زیست دارد که فیلم‌ها از دوم تا دهم ماه ژوئن (۱۳ تا ۲۱ خرداد) در شهرهای مختلف کرواسی و صربستان به نمایش درمی‎آیند.»

حسینی نامی اگرچه تاکنون نتوانسته در سالن نمایش فیلم‌های کوتاه هنروتجربه، با مخاطبان فیلم را تماشا و بازخورد آن‌ها را دریافت کند، اما از اکران این فیلم‌ها در گروه هنروتجربه ابراز خرسندی می‌کند:«هر فرصتی برای دیده شدن فیلم‌های کوتاه ارزشمند است.از گروه هنروتجربه ممنونم که نوری است در تاریکی اما باز هم جا دارد، بیش از پیش و جدی‌تر به فیلم کوتاه بپردازد تا بتوانیم این اکران‌های محدود را هم افزایش دهیم و عرصه فیلم‌سازی کوتاه را وسیع‌تر کنیم. با همه این‌ها بابت این حرکت قابل اعتنا در سینما ایران دست همه دوستان در گروه هنروتجربه را به گرمی می‌فشارم. به هرحال این گروه امنیت خاطری را برای فیلم‌سازان به وجود آورده و محملی را برای آن‌ها فراهم آورده است. این روزها به معنای واقعی هنروتجربه به یک برند تبدیل شده و امیدوارم که روز به روز گسترده‌تر شود.»

«خاطرات مخدوش یک دریاچه» قصه آینده زمین را روایت می‌کند. سال ۲۰۲۹ است، جهان دریاچه‌هایش را از دست داده و آدم‌ها خاطرات‎شان را. فیلم‌نامه این فیلم را که سجاد افشاریان و حسنا شهرامی پور در آن بازی می‌کنند، سید وحید حسینی نامی و نوید نامی نوشته‌اند و حمید مهر افروز تصویربرداری آن را برعهده دارد.