34 یادداشت یک خطی برای 34 فیلم جشنواره 34 فیلم فجر ...

تازه ها

34 یادداشت یک خطی برای 34 فیلم جشنواره 34 فیلم فجر ...

نظرات ()

 

1. آبنبات چوبی / یک فیلم مشمئز کننده نه با فصل سگ ها بلکه با نوع حرف زدن حال بهم زن سحر قریشی.

2. آخرین بار کی سحر را دیدی؟ / مختار در تهران امروزی در فیلمی که فیلمنامه سوار بر کارگردانی است.

3. ابد و یک روز / بیست + 1 برای نوید محمدزاده در فیلمی که همه چیزش بیست است.

4. اژدها وارد می شود / عجیب و غریب و نه چندان کامل و نه چندان مطمئن با تصاویری چشم نواز و موسیقی گوشنواز با ستاره ای برای آینده به نام امیر جدیدی.

5. امکان مینا / همچنان پس از بیست سال، لیلی با کمال است و بس.

6. ایستاده در غبار / برای محمدحسین مهدویان و فرهاد حجازی فر و اجرای فوق العاده شان کلاه از سر برمی دارم.

7. بادیگارد / بهتر از «چ»، بهترین فیلم نیمه اول دهه نود کارگردانش و همچنان سرگردان در یک دهه اخیر کارنامه سینمایی حاتمی کیا. درست مثل سرگردانی دوربین در تونل بیش از حد طولانی فصل آخر.

8. بارکد / مصطفی کیایی با روایت بی کد و بی حساب کتابِ از ته به سر، نه «آخرت» را دارد و با محسن کیایی جذاب و خنده بگیرش و ریتم تند و جوان پسندش نه «دنیا» را ...

9. برادرم خسرو / قدرنادیده ترین فیلم جشنواره با یک شهاب حسینی معرکه و کولاک و فیلمنامه ای درست و درمون.

10. برداشت دوم از قضیه اول / یک خودزنی تمام عیار در یک پلان سکانس یک ساعته.

11. به دنیا آمدن / درخشش الهام کردا و هدایت هاشمی در فیلمی درجه یک که کمی بوی سفارشی و کهنگی می دهد

12. پل خواب / نه جنایت درستی دارد، نه عذاب وجدانی و نه حتی تحقیری. البته یک هومن سیدی درست دارد برای لحظاتی که روی صندلی تکان نخوریم.

13. خانه ای در خیابان چهل و یکم / وقتی دستیار، درس دستیاری اش را پس بدهد می شود ماجرای دوربین سرگردانی که در انتهای بالاجبار از خانه بیرون می آید و از دیوار سان می بیند تا به پلاک خیابان برسد.

14. خشم و هیاهو / هر چقدر که هومن سیدی فیلم به فیلم مجذوب ساختار و تصاویر شده، همانقدر هم از فیلمنامه غافل شده است.

15. دختر / فیلم در هیچ یک از نماهایش، بخصوص با نماهای بی ربط هلی شات، برجسته نمی شود. امیدوارم خیلی دور نباشد نزدیکی میرکریمی با درخششی دوباره ...

16. دلبری / فاتحه فیلم وقتی زاویه دید دوربین در همان پلان دوم تغییر کرد، خوانده شد.

17. رسوایی2 / وقتی سوادی برای ارائه تصویری از حرف ها و باورها نباشد، فناوری و اکبر عبدی هم چاره ساز نخواهد بود.

18. زاپاس / تله فیلمی خوش ساخت که جایش در یک عصر جمعه دلپذیرِ میانه های دهه هفتاد خالی است.

19. سیانور / با اینکه یک سر و گردن از همتای تبریزی اش بالاتر است، اما با وجود گذشت سه دهه، همچنان از همتاهای دهه شصتی پایین تر است.

20. سینما نیمکت / ادای دین محمد رحمانیان به فیلم های ماندگار تاریخ سینما با صدای نه چندان گوشنواز ویولن صبا و یکنواختی و درجا زدن در یک سوم میانی علی رغم پایان بندی ماندگار، به نتیجه درخشانی منجر نشده است.

21. عادت نمی کنیم / یک فیلم داستانگوی خوش ساخت خیانت زده فرهادی وار.

22. کفشهایم کو؟ / تلاش پوراحمد و کیانیان برای رسیدن به گرد پای حال و هوا و موفقیت «شب یلدا» ستودنی است، اما ...

23. گیتا / یک نقطه عطف نامرئی درنیامده همراه با یک مریلا زارعی خوب.

24. لاک قرمز / حجم بدختی و فلاکت از حد و اندازه هایی که فیلم برایمان تعریف می کند بیرون زده است ...

25. لانتوری / دیر راه می افتد، اما در یک سوم پایانی چنان یقه را سفت می چسبد که تأخیرش را می توان بخشید. مثل مریم.

26. مالاریا / فیلم جدید پرویز شهبازی با عقب گردی سیزده ساله در ابتدای فصل اول «نفس عمیق» به انتها رسیده است.

27. متولد 65 / جوانانه خوش رنگ و لعاب، داستانگو، خوش ساخت و خوش پایان از یک جوان خوش آتیه فیلم اولی.

28. من / «پدرخوانده» بی خانواده با نقش آفرینی نه چندان مطمئن لیلا حاتمی.

29. نقطه کور / یک محسن کیایی امروزی در فیلمی که بیست سال دیر ساخته شده است.

30. نفس / پافشاری نرگس آبیار در ارائه تصاویر درخشان و فضاسازی درجه یک از زندگی کسالت بار، بی داستان و بی اوج و فرود بهار نوروزی به چیزی به نام «سینما» ختم نشده است.

31. نیمه شب اتفاق افتاد / مثلث نونهالی، خیراندیش و بهداد، سوار بر شخصیت پردازی در یک درام ممنوعه اشک درآر.

32. نیم رخ ها / کاش ایرج کریمی زنده بود و می دید که برخلاف «نسل جادویی»، فضاسازی غریب فیلمش یقه خیلی ها را گرفته است.

33. وارونگی / با طمأنینه و ریتم کند و بدون توجه به بهایی که تماشاگر برای تماشا می پردازد، نمی توان حرف های خوب و امیدوارانه راجع به حفظ کانون گرم خانواده زد.

34. هفت ماهگی / بدترین نقطه عطف جشنواره امسال برای فیلمی که به در و دیوار می زند تا در خور اسمش تمام شود.