رپرتوار راهکاری برای اجرای دوباره نمایش‌های پرمخاطب است

تازه ها

رپرتوار راهکاری برای اجرای دوباره نمایش‌های پرمخاطب است

نظرات ()

نریمانی: رپرتوار راهکاری برای اجرای دوباره نمایش‌های پرمخاطب است یک کارگردان تئاتر برگزاری رپرتوار را راهکاری برای اجرای دوباره نمایش‌های پرمخاطب و استفاده از قابلیت‌های این نمایش‌ها در جذب مخاطب دانست. کورش نریمانی به خبرنگار مهر گفت: مشکل اجرا و سالن نمایش، مشکلی است که به راحتی نمی‌توان درباره آن صحبت کرد، مرکزهنرهای نمایشی هم مشکلاتی دارد و بعد ازهر اجرا گروههای نمایشی دیگری در نوبت هستند. این مسئله بیشتر به مدیریت تالارها ارتباط دارد و باید برای رفع این مشکل فکری کنند.

این کارگردان تئاتر گفت: مرکزهنرهای نمایشی می‌تواند اجازه دهد نمایش‌هایی که پر فروش بوده و مخاطب داشته‌اند، اجرایشان را در سالن‌های دیگری مثل ایرانشهر دنبال کنند.اگر تئاتر خصوصی بود‌ شاید می‌توانستیم اجراهای بیشتری داشته باشم. گروه ما کارهای پر مخاطبی را روی صحنه برده، اما این نمایش‌ها بعضی اوقات به 18 اجرا هم نرسیده است.

وی افزود: البته با یک این اقدام کارشناسانه می‌توان موقعیتی ایجاد کرد که بعضی گروههای پرمخاطب بتوانند در یک رپرتوار کارهای نمایشی گذ‌شته خود را اجرا کنند. رپرتوارها به تماشاگران این امکان را می‌دهد که بتوانند نمایش‌هایی را که در گذشته اجرا شده ببینند و یا اگر تمایل دارند به تماشای دوباره اثری بنشینند.

نریمانی درباره خصوصی سازی تئاترگفت: این مسئله مدتی است که مطرح شده است، به نظر می‌رسد مسئولان باید درباره این موضوع شفاف سازی کنند و بعد درباره آن بحث کنیم. این موضوع تا به حال فقط درحد حرف عنوان شده است.

وی با بیان این نکته که در کشورهای اروپایی شهرداری‌ها مکان‌هایی را دراختیار گروه‌ها قرار می‌دهند و پس ازآن فقط یک نفراداره کننده این سالن تئاتر است گفت: یک تئاترنباید متولیان گوناگون داشته باشد، یک هنرمند باید بداند چه سهمی از مکانی که در اختیارش قرارمی‌گیرد، دارد.

وی تاکید کرد: دولت باید با پرداخت وام به هنرمندان امکان ساخت سالن را فراهم کند، مسائل مهم دیگری مثل ایمنی، داشتن امکانات فنی، پارکینگ درساخت این سالن‌ها اهمیت ویژه ای دارد، این کمترین امکاناتی است که یک سالن تئاتر باید داشته باشد.

کارگردان "شب‌های آوینیون" گفت: تماشاگر ما به نسبت سالن‌هایی که در اختیار داریم بسیار خوب است. ارائه واجرای یک کار خوب مهمترین مسئله در جذب مخاطب تئاتر است و باید انگیزه این کار در هنرمندان به وسیله تأمین هزینه و درآمد مناسب ایجاد شود. گروهها باید با مرکز قرارداد داشته باشند و از فروش گیشه بهره‌مند باشند.

این کارگردان افزود: به وجود آمدن قرار داد تیپ اتفاق مثبتی بود، اما ارقام برای کارگردان و طراح صحنه ناعادلانه تقسیم شده است. این عوامل باعث از بین رفتن انگیزه‌ می‌شود. من به عنوان یک کارگردان در بهترین حالت سالی یک بار می‌توانم کار کنم و اجرای هرنمایش چهار یا پنج ماه زمان می‌برد.

وی در پایان گفت: این دستمزد مناسب انرژی و وقتی که یک هنرمند می‌گذارد نیست. این موضوع درباره طراح صحنه که باید دکورهایش رادرمنزل یا کارگاههای خصوصی بسازد نیز صدق می‌کند. امیدوارم خانه تئاتر این محاسبات را رعایت کند واین انگیزه را درهنرمندان به وجود بیاورد تا بتوانند کار قابل توجهی را به صحنه ببرند.

منبع: مهر