نقدهای تلگرافی (۱) ● جنگل (The Forest) محصول ۲۰۱۶ ● پژمان الماسی‌نیا

تازه ها

نقدهای تلگرافی (۱) ● جنگل (The Forest) محصول ۲۰۱۶ ● پژمان الماسی‌نیا

نظرات ()

توضیح: از این تاریخ [پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵] به‌بعد، در cinemalover.ir پیجی آغاز به‌کار می‌کند به‌نام "نقدهای تلگرافی" که ویژه‌ی عشقِ‌سینماهای کم‌صبروُحوصله‌تر است(!) به این قصد که طی نوشتارهای مختصر و مفید، دست‌شان بیاید با چه‌جور فیلم‌هایی طرف‌اند؛ تا شاید کارشان در انتخاب فیلم ساده‌تر شود.

 پوستر فیلم جنگل

سینما برای وحشت‌آفرینی، بار دیگر متوسل به شرق دور و دنیای پررمزوُرازِ آن شده است. از بازسازیِ یک هارور آسیاییِ موفق حرف نمی‌زنم؛ هالیوود این‌بار قهرمان فیلم را به جنگلی اسرارآمیز در ژاپن فرستاده است که آئوکیگاهارا (Aokigahara) نامیده می‌شود [۱] و تهِ‌خط‌رسیده‌ها برای خودکشی انتخاب‌اش می‌کنند. «به یک زن جوان آمریکایی به‌اسم سارا (با بازی ناتالی دورمر) اطلاع می‌دهند که خواهر دوقلوی‌اش جس (با بازی ناتالی دورمر) به جنگل آئوکیگاهارا در حوالی کوه فوجی رفته -و احتمالاً مُرده- است؛ سارا که باور دارد جس زنده است، به ژاپن سفر می‌کند...»

تایم «جنگل» (The Forest) [ساخته‌ی جیسون زادا/ ۲۰۱۶] حدود یک ساعت و نیم است که به سه بخش تقریباً ۳۰ دقیقه‌ای تقسیم شده؛ در پایانِ ۳۰ دقیقه‌ی اول بالاخره وارد آئوکیگاهارا می‌شویم، انتهای ۳۰ دقیقه‌ی دوم مصادف است با اسیرِ خیالات شدنِ سارا و با اتمام ۳۰ دقیقه‌ی سوم هم که -بدیهی است- فرجامِ کار رقم می‌خورد و تکلیف فیلم روشن می‌شود. در این میان، جذاب‌ترین پارت، همان نیم ساعت آخر است که نفرین جنگل در سارا کارگر می‌افتد.

یک پوئن مثبتِ «جنگل»، عاری بودن‌اش از خشونت و آلودگی جنسی است [۲] به‌طوری‌که خانواده‌های پردل‌وُجرئت قادر خواهند بود فیلم را با خیال راحت در کنار یک‌دیگر تماشا کنند! برای طرفداران "بازی تاج و تخت" (Game of Thrones) [سازندگان: دیوید بنیاف و دی. بی. وایس/ از آوریل ۲۰۱۱] نیز که آخرین‌بار [۳] ملکه مارجری را با حال‌وُروز نزار و آشفته در بند داروُدسته‌ی اسپاروی اعظم (با بازی جاناتان پرایس) دیده‌اند، حضور ناتالی دورمر در یک فیلم وحشتناکِ امروزی می‌تواند جالب باشد!

بعد از گذشت ۱۷ سال، هنوز هیچ فیلمی در رده‌ی سینمای وحشت تأثیرگذارتر از "پروژه‌ی جادوگر بلر" (The Blair Witch Project) [ساخته‌ی مشترک ادواردو سانچز و دانیل مایریک/ ۱۹۹۹] [۴] در انتقال هراس از سرگردانی در جنگل ساخته نشده است... «جنگل» به‌طور کلی -چندان که باید- قادر نیست فیلم‌ترسناک‌بین‌های حرفه‌ای را بترساند با این حال، دست‌گرمیِ خوبی برای تازه‌کارهاست تا برای چالش‌هایی جدی‌تر آماده شوند!

ستاره: ۲ از ۴

 نقد فیلم جنگل The Forest

پژمان الماسی‌نیا

یک‌شنبه، ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

 

[۱]: آئوکیگاهارا که با عنوان‌های جنگل خودکشی، دریای درختان و بهترین مکان برای مُردن شناخته می‌شود، جنگلی است واقع در شمال غربی کوه فوجی در ژاپن. این جنگل دارای تاریخچه‌ای مرتبط با شیاطین در اساطیر ژاپن است و به مکانی به‌شدت متداول برای خودکشی مبدل شده ‌است، از این‌رو آئوکیگاهارا به‌عنوان دومین مکان محبوب دنیا برای خودکشی به‌شمار می‌رود (ویکی‌پدیای فارسی، مدخل‌ آئوکیگاهارا).

[۲]: نسخه‌ی مورد نظر نگارنده، ۹۳ دقیقه و ۱۷ ثانیه است.

[۳]: منظور، فصل پنجم است؛ پخش ششمین فصل از امشب (۲۴ آوریل ۲۰۱۶) آغاز می‌شود.

[۴]: می‌توانید رجوع کنید به نقد "پروژه‌ی جادوگر بلر" به‌قلم نگارنده، تحت عنوان «یک‌بار برای همیشه»، منتشرشده در تاریخ دو‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۳؛ در قالب شماره‌ی ۵۷ صفحه‌ی طعم سینما؛ [لینک دسترسی به نقد].

 

 

برای دسترسی به لیست تمام نقدها، می‌توانید لینک زیر را کلیک کنید:
نقدهای تألیف‌شده‌ توسط «پژمان الماسی‌نیا» به‌ترتیب تاریخ انتشار

 

نقدهای پایگاه cinemalover.ir را [بی‌اجازه] هیچ‌کجا منتشر نکنید.