گفتگو با حمید قدیریان،طراح صحنه سینما و تلویزیون

تازه ها

گفتگو با حمید قدیریان،طراح صحنه سینما و تلویزیون

نظرات ()

 

 

گفتگو با حمید قدیریان،طراح صحنه سینما و تلویزیون

 

 

شهرک سینمایی غزالی از ابتدای شکل گیری اش به دست مرحوم حاتمی، فراز و فرود های بسیاری را تجربه کرده است و طراحان دکور در این سالها با مشکلات  فراوانی رو به رو  بوده اند...

گفتگو با حمید قدیریان،طراح صحنه سینما و تلویزیون

شهرك غزالي نيازمند حمايت دولت است

سايت خبري سيما فيلم: شهرک سینمایی غزالی از ابتدای شکل گیری اش به دست مرحوم حاتمی، فراز و فرود های بسیاری را تجربه کرده است و طراحان دکور در این سالها با مشکلات  فراوانی رو به رو  بوده اند.

اما به نظر می رسد که اين شهرک با همين امكانات اندك خود در اغلب موارد تنها و آخرين گزينه برای تهيه کنندگان بوده است. اگر اين اواخر به شهرک سری زده باشيد و تابلوی ورودی دکور مريم مقدس را ديده باشيد ـ که درآن هيچ نامی از طراح اصلی آن نيست ـ شايد به شنيدن درد دل های برخي  اين طراحان از كمبودهاي شهرک غزالی مشتاق شويد. حميد قديريان طراح دکور ماندگار مريم مقدس، مجموعه ساخته نشده امام حسين و..... از آن طراحانی است که درباة اين شهرك مي گويد: چون براي شهرک تا به حال تعريف مشخصی نداشته ايم، اگر هم پيشرفتی در اين سالها بوده به دست برنامه سازان و به تناسب نيازشان انجام  شده است.

قديريان درباره اهداف اوليه ساخت اين شهرک می گويد:

اصلا قرار نبود که اينجا يک شهرک سينمايی باشد. يک زمين خالی بود که مرحوم حاتمی در آن دکور ساخته بود و حالا به صرف داشتن حمام و بيمارستان هم تبديل به يک شهرک استاندارد نمی شود.چون يک شهرک مجموعه ای از پلاتوها، لابراتوارها و امکاناتی است که ما در اينجا فاقد آن هستيم. وی معتقد است مکان فعلی شهرک شايد جوابگوی ساخت چند فيلم سينمايی و تلويزيونی باشد، اماقادر به ارتقاي آنها نيست. به گفته او اين که ما بخواهيم مثلا در خاور ميانه حرف اول را بزنيم و يا سينمای دنيا را قبضه کنيم، با اين شرايط و بودجه امکانپذير نيست.

طراح دکور مريم مقدس با مقايسه ای کلی ميان شهرک غزالی و ديگر شهرک های فيلمسازی دنيا می افزايد:

در کشورهای ديگری نظير آلمان، شهرک های  سينمايی کوچکتری هست که بازدهی شان از اينجا بيشتر است .به اين خاطر که فضا و امکانات لازم مثل چند پلاتوی اساسی را دارا هستند و طراحان، خودشان را با آن سيستم تنظيم می کنند .در حالی که اينجا يک زمينی را به طراح می دهند تا  خودش هر جور که می خواهد کار کند.

او درباره دکورسازی به روش ماندگار نيز معتقد است:

دکورهای خود من همه ماندگار بوده اند. من فکر می کنم اين پول بيت المال است و نبايد هدر برود. دکورهای ماندگار بارها می توانند مورد استفاده قرار بگيرند، مانند دکورهاي مريم مقدس، اگر چه همان جا را هم اگر خودم  بخواهم دوباره استفاده کنم برايم قيمت می گذارند.

هفته پيش يک تست می خواستم با دکورهای مجموعه امام حسين که خودم  ساخته ام بگيرم، اجازه ندادند. يعنی به اين فکر نمی کنند که من در مورد اين دکور حق طراحی و تفکر دارم.

قديريان می گويد:

اولين کسی که بنيان دکور ماندگار را در اين شهرک گذاشت من بودم و بر اساس برآورد متخصصان، به همان اندازه که خرج کرديم برايمان دکور مانده است که می توانيم کارهای ديگری را آنجا انجام بدهيم. 

وی درباره ديگر کارکردهای شهرک سينمايی غزالی اضافه می کند:

از دکورهای ماندگار می شود به عنوان موزه استفاده کرد.حتی يک بار در سالن دکورهای مريم مقدس کنسرت موسيقی برگزار شد و اين نشان می دهد که اگر تفکر درستی وجود داشته باشد، می شود از شهرک استفاده های تجاری زيادی کرد.

اين طراح سينما و تلويزيون همچنين در خصوص ايجاد يک شهرک سينمايی جديد می گويد:

يک شهرک جديد هزينه های خودش را می خواهد. و علاوه بر آن که نيازمند حمايت دولت است بايد از دولتی شدن هم دور بماند. من معتقدم ما به خاطر استعدادهای موجود حتی قادريم خاورميانه و آسيا را هم در اين زمينه پوشش بدهيم. در واقع شرايطش را داريم  و بايد مشكلات را برطرف كرد.