دکوراسیون سنتی خانه های ایرانی

تازه ها

دکوراسیون سنتی خانه های ایرانی

نظرات ()

 

 داستان «شهرزاد» به پنج، شش دهه پیش برمی‌گردد؛ به سال‌های دهه ۳۰ شمسی. داستانی عاشقانه که در دل اتفاقات تاریخی روایت می‌شود. برای ساخت این مجموعه که عنوان گران‌ترین ملودرام تلویزیونی و بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین مجموعه تاریخ سینما و تلویزیون ایران در بخش خصوصی را یدک می‌کشد، بیش از ۱۰۰ لوکیشن بازسازی و به شکل دهه‌ ۳۰ طراحی شده است که در این مطلب می خواهیم به اصلی ترین آن ها اشاره کنیم. اولین سریال حسن فتحی در شبکه نمایش خانگی به دل تاریخ سفر کرده و همین انتخاب باعث شده همه اجزای صحنه‌ها، دکورها و لوکیشن‌ها با دقت و ظرافت طراحی، اجرا و استفاده شوند. به همین بهانه سراغ «حسن روح‌پروری»، طراح صحنه سریال «شهرزاد» رفته‌ایم تا او از این جزییات و ظرافت‌ها بگوید

آشنایی با طراح صحنه مجموعه شهرزاد

حسن روح‌پروری، طراحی صحنه‌ سریال «شهرزاد» را برعهده دارد؛ طراحی که از ۲۴ سال پیش در سینما مشغول بوده و در پروژه‌هایی مثل موج مرده، رنگ خدا، روبان قرمز و بچه‌های آسمان با عناوین طراح صحنه، مدیرصحنه، دستیار صحنه و مدیر طراحی صحنه و لباس فعالیت داشته است. او درباره جزییات طراحی صحنه‌های سریال شهرزاد حرف‌های بیشتری دارد اما می‌گوید: به دلیل اینکه پخش سریال شهرزاد همچنان ادامه دارد، توضیح بیشتر منجر به لو رفتن داستان شده و جذابیتش را از دست می‌دهد، پس فکر می‌کنم به همین مقدار بسنده کنیم بهتر است.

خانه بزرگ‌آقا (علی نصیریان)

 خانه بزرگ آقا در باغ سلیمانیه، باغی دو هکتاری در منطقه ۱۴ شهرداری تهران، خیابان پیروزی واقع شده که در تملک بنیاد مستضعفان است. ساختمان قدیمی داخل باغی است که قبل‌ترها باغ وثوق‌الدوله و همچنین باغ اناری خوانده می‌شد و قدمتی ۱۰۰ ساله دارد. اخیرا هم از محوطه باغ به عنوان چایخانه سنتی استفاده می‌شود.

زمانی که این باغ برای لوکیشن انتخاب شد، متروکه بود و گروه دکور پروژه شهرزاد به مدت ۳۵ روز بازسازی آن را با استناد به معماری و تزیینات داخلی عمارت‌ها و کاخ‌های سال‌های ۱۳۳۲ و باغ‌های ایرانی انجام دادند و حدود ۱۸۰۰ مترمربع چمن‌کاری و گل‌کاری در آن صورت گرفت. 

دکوراسیون داخلی خانه بزرگ آقا

درباره لوازم دکوری و طراحی دکوراسیون داخلی باید گفت رنگ‌آمیزی لوکیشن و انتخاب و گاهی ساخت اکسسوار براساس شخصیت‌پردازی کاراکترها صورت گرفته است. تلفیق اتاق کار و اتاق خواب «بزرگ آقا» هم بر تنهایی او تاکید می‌کند و تزئینات زیاد و پر جزئیات هم دلیل بر حس قدرت طلبی او است. خانه بزرگ آقا بزرگترین و پر جزئیات ترین خانه این سریال است که نشان از قدرت بالای این شخصیت دارد. خیلی از داستان های فیلم از خانه بزرگ آقا شروع می شود و به نوعی فضاهای داخلی این خانه به همین دلیل از اهمیت خاصی برخوردار هستند. سلسله مراتبی هم که در رسیدن به برخی از فضاهای خانه مانند اتاق کار و اتاق خواب او طی می شود بازگو کننده شخصیت پیچیده او است. 

خانه جمشید (محمود پاک‌نیت)

خانه جمشید، خانه‌ای متروکه در خیابان ری است. این خانه با توجه به نیاز فیلمنامه، بازسازی و راه پله به آن اضافه شده است. ویژگی بارز این خانه ستون های آجری منقش به طرح ها و تزئینات آن دوره و ارتباط اتاق ها به وسیله سه دری ها است که کاملا نشان دهنده درونگرایی در معماری آن زمان است. 

دکوراسیون داخلی خانه جمشید

در بازسازی نمای خارجی این خانه چند پنجره ارسی با طرح های ساده اضافه شده است که تزئینات آن ها از منزل بزرگ آقا کمتر است که نشان دهنده مرتبه پایین ترخانواده جمشید به نسبت خانواده بزرگ آقا است. از دیگر فضاهایی که در این خانه مورد بازسازی قرار گرفته است، می توان به حوض، آشپزخانه که در زمان قدیم به آن مطبخ می گفتند و حتی باغچه اشاره کرد. در خانه جمشید نشانه ها و المان های سنتی عماری ایرانی مانند رادیو های قدیمی، شمعدان های لاله عباسی و پارچه هایی با طرح و نقش ایرانی به وفور یافت می شود.  

فضاهای بیرونی

گروه هنری و طراحی صحنه‌ «شهرزاد» زودتر از سایر گروه‌های فنی به شهرک سینمایی رفتند و بازسازی وسیع بخشی از آن، از جمله خیابان لاله‌زار را شروع کردند؛ یکی از مهم‌ترین خیابان‌های تهران در دهه ۳۰ و البته یادگاری علی حاتمی برای سینما. گروه هنری «شهرزاد» مغازه‌ها و خیابان لاله‌زار شهرک سینمایی را بار دیگر طراحی کرده و علاوه‌ بر بازسازی برخی از ساختمان‌های داخل این خیابان، از جمله همین گراندهتل که پشت سر شهاب حسینی پیداست  و سینما تابان و جواهری غازاریان ، بیش از ۳۰ مغازه‌ جدید را که در دهه‌ ۳۰ در خیابان لاله‌زار شناخته شده بودند، به آن اضافه کردند.

دفتر «روزنامه‌ باختر امروز» که حسین فاطمی آن را منتشر می‌کرد، یکی از ساختمان‌هایی است که در شهرک سینمایی غزالی برای مجموعه‌ «شهرزاد» ساخته شده است. صفحه‌فروشی بتهوون هم که در سال ۱۳۳۲ توسط مرحوم کریم چمن‌آرا در لاله‌زار شروع به کار کرد، یکی دیگر از مغازه‌هایی است که در خیابان لاله‌زار ساخته شد. ایده‌ ساخت شهرک سینمایی غزالی را سال ۱۳۵۸ مرحوم علی حاتمی و ولی‌الله خاکدان مطرح کردند. حاتمی در آن زمان ایده‌ ساخت شهرکی سینمایی برای مجموعه‌ای‌ تلویزیونی داشت که به تهران دهه‌ ۲۰ مربوط بود؛ ایده‌ای که بعد از انجام مطالعاتی که روی شهرک سینمایی چینه‌چیتا داشت، با طراحی جانی کورتینا، یکی از مشهورترین طراحان ایتالیایی و گروه بزرگ او در مقیاس یک به صد آماده و بعد از مکان‌یابی در زمینی حدود ۱۰هکتار اجرا شد.

خانه هاشم (مهدی سلطانی)

این خانه، در واقع منزل یکی از پزشکان حاذق دوره قاجار بوده است. منزل او در سال ۱۲۶۲ خورشیدی ساخته شد، با ۸۰۰ مترمربع مساحت که نمونه‌ای از معماری خانه‌های قاجار است. این خانه در خیابان پامنار تهران به شماره ۳۱۰۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این منزل به عنوان لوکیشن خانه هاشم و زیرزمین منحصر به‌فردش مناسب اتاق خواب فرهاد (مصطفی زمانی) بود. کاشی کاری مشبک حیاط و اتاق فرهاد و نمای آجری زیرزمین، حیاط و نمای خارجی ساختمان به همراه راه‌پله‌ها، سقف، نرده‌ها‌، حوض، درها و پنجره‌ها هم مرمت شده است.

دکوراسیون داخلی خانه هاشم

هاشم مردی است که مغازه فرش فروشی دارد و همین نکته در طراحی دکوراسیون داخلی خانه او نیز تاثیر گذار بوده است. فرش های نفیس ایرانی که در این خانه وجود دارد کاملا با شخصیت اهالی خانه جور در می آید. رنگ فرش‌های خانه هاشم کرم است که فقط در این لوکیشن استفاده شده است.

استفاده از مبلمان و تابلوهای اشعار خوشنویسی و نقاشی‌های شاهنامه در اتاق فرهاد هم با توجه به روحیات او طراحی شده و با شخصیت‌ او هماهنگی لازم را دارد.

اتاق شهرزاد (ترانه علیدوستی)

استفاده از پرده‌های گلدوزی، تابلوهای گل، آینه مدور و رنگ‌آمیزی آرامش‌بخش، معرفی شخصیت شهرزاد با استفاده از عناصر دکوراسیون و طراحی صحنه است. این اتاق کاملا پر است از المان هایی که برای اتاق یک دختر جوان نیاز است. لطافت و در عین حال ساختار شکنی و روحیه قوی او برای مقابله با مسائل و مشکلات کاملا بر ظاهر او در فیلم و طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب اش به چشم می آید. 

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید