افتتاحیه تا اختتامیه نمایشگاه فاطمه پورذبیح "کهکشان21"

تازه ها

افتتاحیه تا اختتامیه نمایشگاه فاطمه پورذبیح "کهکشان21"

نظرات ()

"The Galaxy 21"


" 21  عدد عقل است" 

عدد و نماد

عدد از مفاهیم پایه ریاضیات است. در آغاز صرفا برای اندازه گیری به کار میرفت ولی بعدها ریاضی دانان مفاهیم آن را توسعه دادند و مفهوم عدد صفر، عدد منفی و عدد موهومی و عدد مختلط را ابداع کردند. همچنین در دین و فرهنگهای مختلف عدد به صورت نماد، نشانه و اسطوره نیز به کار می رود.

تاریخ اکتشاف عدد و مکان آن به درستی مشخص نیست ولی مسلم است که دوره ای از تاریخ وجود داشته که در آن انسان عدد را نمی شناخته و دلیل بر این امر وجود قبایلی است که تا امروز نیز عدد را نمی شناسند مگر به شکل ابتدایی.  به عقیده برخی سومریها اعداد را در ۳۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کشف کردند و اعداد سومریها قدیمیترین اعداد در تاریخ محسوب میشود. در آغاز عدد به صورت محدود وجود داشت. حتی عدد را تا ۲ بیشتر نمیتوانستند بشمارند. برای عدد، مرزی داشتند. برای نمونه زمانی در بسیاری مناطق، مرز شمارش عدد ۶ بود. آنها تا ۶ می شمردند و پس از آن را می گفتند : «بسیار».  هنوز هم در بسیاری زبانها هفت به معنی بسیار است. در زبان فارسی ضرب المثلی هست که می گوید: «هفت بار گز کن، یک بار پاره کن» در این مثل، منظور دقیقا هفت بار عمل کردن نیست بلکه منظور این است که پس از عمل «بسیار» نتیجه بگیر. (یکی از دلایل اسطوره ای و مقدس بودن عدد 7  می تواند همین مهم باشد.)

کارل گوستاو یونگ (روانشناس سوییسی) می گوید: «واژه یا تصویر زمانی یک نماد است که متضمن چیزی در ماوراء معنای آشکار و مستقیم خود باشد. نماد دارای جنبه ای وسیع و ناخودآگاه است که هرگز نمیتوان به طور دقیق آن را تعریف یا توصیف نمود. ما نیز امیدوار نیستیم که بتوانیم آن را توصیف یا تعریف کنیم

در ادبیات، دین و فرهنگ سرزمین های گوناگون از گذشته های دور نمونه های نمادین فراوان دیده میشوند. این نمادها شامل اعداد ( سه، چهار، هفت و ...) و عناصر شامل ( آب، باد، خاک و آتش ) و ستارگان و ... میشود.

در باور زرتشتیان  آفرینش انسان در روز 21 دی ماه شروع شد و  هفتاد روز به طول انجامید...

در کتاب بندهش زرتشتیان آمده:  او (اورمزد) شش آفرینش را به شش گاه گاهنبار بیافرید، به سالی كه سیصد و شصت و پنج روز به شمار است، و دوازده ماه، هر ماهی سی روز و یك ماه سی و پنج روز. بر هر روز نام امشاسپندی نهاده شد.( روز 21 ماه را رام نام نهادند.)

.......   ششم، مردم را آفرید، به هفتاد روز كه از روز رام، ماه دی، تا روز انارام، ماه سپندارمذ است...

 

 

مفهوم عدد 21 در کانون های فراماسونری:

بیست و یک حاصل ضرب هفت در سه و نماینده ی پیروزی از راه کار و کوشش است.بیست و یک هفت ساله ی سوم زندگی بشر را نشان میدهد و سال شروع مسئولیت است.

 (فراماسونری جمع کانون‌های برادری گسترده‌ای در جهان است. این کانون‌ها ریشه‌های بسیار کهنی در اروپای غربی دارند. فراماسونری در ابتدا جنبشی لیبرال بوده‌است که مبتنی بر باز تولید اندیشه‌های گنوستیک در دوران پس از اصلاحات در اروپا بوده‌است. فراماسون‌ها با شعار «برابری، مساوات، برادری» نقش بزرگی در انقلاب‌های بزرگ معاصر مانند انقلاب امریکا بر علیه استعمار انگلیس، انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب مشروطیت ایران و جنبش انقلابی بر ضد استعمار اسپانیا در امریکای جنوبی داشته‌است.)

 

"بیست و یک برای من عدد مقدسی است چون با تکرارش مثل یک نشانه مسیری را به من نشان داد تا خودم رو پیدا کنم و بسازم،  و پراکندگیم را در یک نقطه جمع کنم."












































فروش 7 اثرم در این نمایشگاه